Notowania

negocjacje
18.07.2011 09:53

Pracownicy chcą założyć związek zawodowy. Co robić?

Towarzystwo ubezpieczeniowe Rentier International jest na rynku pracy cenioną firmą. Od kilku lat plasuje się w czołówce rankingu na najlepszego pracodawcę organizowanego przez opiniotwórczy magazyn....

Podziel się
Dodaj komentarz

Towarzystwo ubezpieczeniowe Rentier International jest na rynku pracy cenioną firmą. Od kilku lat plasuje się w czołówce rankingu na najlepszego pracodawcę organizowanego przez opiniotwórczy magazyn. Jednak ta pochlebna ocena odbiega od tego, jak postrzegają firmę jej pracownicy. Część z nich uważa, że Rentier International zatrudnia dwie kategorie osób. Jedną grupą są – hołubieni przez szefów – specjaliści i pracownicy merytoryczni, drugą – pracownicy pomocniczy i część agentów ubezpieczeniowych, wyraźnie pomijani i dyskryminowani przy rozdziale świadczeń socjalnych, dostępie do awansu czy szkoleń. Ich niezadowolenie nasiliło się tak bardzo, że pewnego dnia – odpowiadając na inicjatywę struktur krajowych – postanowili utworzyć w firmie związek zawodowy.

Paweł Rudzki, szef i właściciel Rentier International, nie spodziewał się, że w firmie, którą od podstaw sam budował, może kiedykolwiek powstać organizacja związkowa. Uważał, że jej miejsce jest raczej w dużych przedsiębiorstwach państwowych, a nie w nowoczesnej firmie prywatnej. Sytuacją wydają się również zaskoczeni pozostali członkowie menedżmentu, w tym także Anna Gądek, osoba odpowiedzialna za zarządzanie kadrami. Nie wiedzą, gdzie i przez kogo został popełniony błąd, który doprowadził do wybuchu takiego niezadowolenia pracowników. Nie bardzo też wiedzą, co mogą w tej sytuacji zrobić. Paweł Rudzki zadaje sobie pytania: Czy tej sytuacji można było uniknąć i czy można powstrzymać proces tworzenie związków? Co powinien zrobić w pierwszej kolejności? Jakie ma prawa wobec związków jako pracodawca i co wolno związkowcom? Nad tymi zagadnieniami zastanawia się codziennie wielu menedżerów i szefów firm. Warto więc poznać opinie pięciu ekspertów, którzy dają rady właścicielowi Rentier International.

Tagi: negocjacje, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz