Przedsiębiorca globalny

Przedsiębiorca globalny

Przez ponad stulecie młode firmy rozpoczynały działalność na rynkach lokalnych. Współcześnie jednak coraz częściej rodzą się już jako przedsiębiorstwa globalne. Korzystają z możliwości stwarzanych przez dystans, uczą się zarządzać działalnością na odległość i na całej planecie szukają najbardziej obiecujących lokalizacji, ludzi, inwestorów i klientów. Dzisiejsze globalne start-upy podejmują się niełatwego zadania. Badania profesora Harvardu pokazują, że firmy te muszą pokonać trojakiego rodzaju trudności. Po pierwsze, bariery logistyczne i psychiczne stwarzane przez fizyczny dystans oraz różnice kulturowe, językowe, edukacyjne, religijne i ekonomiczne. Nawet coś tak prozaicznego jak działanie w różnych układach tygodnia pracy stanowi dodatkowe obciążenie dla szczupłego personelu młodej firmy. Drugi rodzaj wyzwań (a zarazem szans) wiąże się z działaniem w różnych kontekstach politycznych, regulacyjnych, prawnych i podatkowych. Ostatnia grupa barier to konieczność znalezienia sposobu na skuteczne konkurowanie z większymi rywalami pomimo dysponowania dużo skromniejszymi zasobami.
Aby odnieść sukces, globalni przedsiębiorcy potrzebują czterech rodzajów kompetencji: muszą umieć jasno uzasadnić swą globalną strategię, budować sojusze z silniejszymi partnerami, doskonale zarządzać globalnymi dostawcami i rozwijać swe firmy jako organizacje wielonarodowe.
Ziemia nie jest płaska, lecz faktu tego nie należy postrzegać jako zagrożenia. Prowadzenie działalności na skalę globalną wymaga wprawdzie hartu ducha, lecz nawet młode firmy mogą przekształcić dystans w źródło przewagi konkurencyjnej.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie