Notowania

Przewodzenie przy użyciu emocji

Czy nam się to podoba, czy nie, rola przywódcy polega na zarządzaniu nastrojami swoich ludzi. Najbardziej uzdolnieni liderzy wykonują to zadanie przy użyciu tajemniczej kombinacji umiejętności...

Podziel się
Dodaj komentarz

Czy nam się to podoba, czy nie, rola przywódcy polega na zarządzaniu nastrojami swoich ludzi. Najbardziej uzdolnieni liderzy wykonują to zadanie przy użyciu tajemniczej kombinacji umiejętności psychologicznych określanych mianem inteligencji emocjonalnej.

Skąd pochodzi inteligencja emocjonalna i jak przywódcy uczą się ją wykorzystywać? W niniejszym artykule osiemnastu przywódców i naukowców – wśród których są menedżerowie biznesu, badacze teorii przywództwa, psychologowie, neurolog, specjalista od sekt oraz dyrygent orkiestry symfonicznej – próbuje zgłębić naturę inteligencji emocjonalnej, jej źródła, sposoby wykorzystania oraz możliwe nadużycia. Chociaż ich opinie czasem diametralnie się różnią, to jednak poruszają także wspólne wątki, jak: znaczenie świadomego i sumiennego doskonalenia własnych umiejętności, obosieczną naturę samoświadomości oraz niebezpieczeństwo dominacji którejkolwiek z cech inteligencji emocjonalnej.

Profesor psychologii John Mayer, współtwórca koncepcji inteligencji emocjonalnej, przestrzega menedżerów, by nie dali się zwieść popularnym definicjom pojęcia, sugerującym, że pewien zestaw cech charakteru jest równoznaczny z posiadaniem inteligencji emocjonalnej. Neuropsycholog Elkhonom Goldberg wraz z profesorem Danielem Golemanem i profesorem Robertem Goffee zgodnie twierdzą, że inteligencji emocjonalnej można się nauczyć, lecz tylko wtedy, gdy posiada się w tym kierunku odpowiednie predyspozycje. Ekspert od sekt Janja Lalich podkreśla, że liderzy mogą wykorzystywać inteligencję emocjonalną dla dobrej i złej sprawy. Przestrzega, że czasami różnica polega jedynie na intencji przywódcy. Liderzy biznesowi: Carol Bartz, William George, Sidney Harman i Andrea Jung (z firm Autodesk, Medtronic, Harman International i Avon), opisują sytuacje, w których cechy inteligencji emocjonalnej, takie jak samoświadomość czy empatia, pomogły im osiągnąć lepsze wyniki.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz