Notowania

Przywództwo w literaturze

Dziś studenci szkół biznesu w przeważającej większości nie są poetami czy znawcami literatury. Coraz więcej z nich ma dyplom z zarządzania lub pokrewnego kierunku – a nie z nauk humanistycznych...

Podziel się
Dodaj komentarz

Dziś studenci szkół biznesu w przeważającej większości nie są poetami czy znawcami literatury. Coraz więcej z nich ma dyplom z zarządzania lub pokrewnego kierunku – a nie z nauk humanistycznych lub ścisłych – lub rozpoczyna kurs MBA, mając kilkuletnie doświadczenie w bankowości inwestycyjnej czy konsultingu. Świat biznesu jest im zazwyczaj dobrze znany.

Nie jest niczym zaskakującym, że część naukowców, wykładowców i szeroko ujmując – ludzi biznesu zaczęła kwestionować słuszność kierunku, w którym zmierza edukacja biznesowa. Sformalizowane narzędzia zarządzania dobrze się sprawdzają przy badaniu technik wyceny finansowej, są jednak mniej przydatne, gdy zgłębiamy koncepcje przywództwa i zachowań organizacyjnych. Według niektórych badaczy studenci mogliby nauczyć się więcej o tych kwestiach, gdyby chodzili na zajęcia z literatury. Literatura może nauczyć nas tyle samo o przywództwie i zachowaniach organizacyjnych co każdy podręcznik biznesowy.

Redaktor HBR, Diane Coutu, zainicjowała wielostronną dyskusję z profesorem Badaracco o tym, czego liderzy mogą się nauczyć z tekstów literackich. Joseph L. Badaracco, Jr., profesor etyki biznesu w Harvard Business School, od dziesięciu lat wykorzystuje dzieła literackie, aby pokazać swoim studentom wszechstronne i złożone sylwetki liderów o zróżnicowanym pochodzeniu i doświadczeniu. Wyzwania, na jakie napotykają bohaterowie szczególnie w aspekcie psychologicznym i emocjonalnym są podobne do tych, z którymi borykają się menedżerowie. To dzięki literaturze mamy najbardziej przemawiające i zajmujące studia przypadków, jakie kiedykolwiek stworzono. W przeciwieństwie do współczesnej literatury w dziedzinie zarządzania, która jest niezmiennie optymistyczna, wybitne dzieła literackie zwierają dozę bezlitosnego realizmu. Przywódcy czasami ponoszą klęskę, a bardzo często toczą walkę. Presja jest ogromna, bo gra idzie o dużą stawkę. Gdy dzisiejsi przywódcy biznesowi czytają o zmaganiach bohaterów, łatwiej jest im
zrozumieć ich własne dylematy.

Z Josephem L. Badaracco, Jr. rozmawiał redaktor HBR

Tagi: organizacja społeczna i etyka, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz