Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:51

Rewolucja w twojej branży. Jak na nią zareagować?

Gdy firma zauważa na rynku istotne zmiany, ważne jest, w jaki sposób postrzegają je menedżerowie. Gdy traktują je jako zagrożenia dla podstawowej działalności przedsiębiorstwa – są skłonni...

Podziel się
Dodaj komentarz

Gdy firma zauważa na rynku istotne zmiany, ważne jest, w jaki sposób postrzegają je menedżerowie. Gdy traktują je jako zagrożenia dla podstawowej działalności przedsiębiorstwa – są skłonni reagować w sposób przesadny, polegający na angażowaniu zbyt dużych środków w zbyt krótkim czasie. Kiedy natomiast w zmianie widzą szansę dla firmy, przeznaczają na jej wykorzystanie niewystarczające zasoby.

Clark Gilbert i Joseph Bower wyjaśniają, dlaczego posługiwanie się tak skrajnymi kategoriami, jak „szansa” lub „zagrożenie”, może być niebezpieczne. Przekonują też, że da się doprowadzić do takiej sytuacji, w której wyzwoli się zarówno adrenalina towarzysząca zagrożeniu, jak i kreatywność uwolniona w zetknięciu z szansą rynkową. Dowodzą, że w najlepszych firmach zewnętrzne rewolucje przedstawia się różnie w zależności od sytuacji. Podejmując decyzje dotyczące rozdysponowania zasobów, menedżerowie traktują pojawiające się innowacje jako zagrożenie. Gdy rozpoczyna się ciężka, strategiczna praca mająca na celu rozpoznawanie i eksploatację nowych rynków, traktuje się je jako szansę.

Jak przyznają autorzy, umiejętność odpowiedniego przedstawiania obrazu sytuacji w zależności od zmieniających się warunków działania nie jest łatwa do opanowania. Być może jest to wręcz niemożliwe bez dokonania zmian w strukturze organizacyjnej firmy oraz w przebiegu finansowania nowych przedsięwzięć. Przedsiębiorstwa, którym się to udaje, podejmują – według autorów – kilka typowych działań w tym zakresie,m.in. wyraźnie oddzielają nowe przedsięwzięcia od podstawowego biznesu, finansują je etapami powiązanymi z rozwojem rynku, nie opierają ich wyłącznie na pracownikach już zatrudnionych w firmie oraz wyznaczają osoby pełniące funkcję aktywnego łącznika, łagodzącego napięcia powstające pomiędzy nowym przedsięwzięciem a macierzystą organizacją.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz