Notowania

Siedem sposobów: jak ponieść spektakularną klęskę

Co sprawia, że firmy z hukiem upadają? Z niedawno przeprowadzonych badań na próbie 750 przypadków największych katastrof biznesowych w USA w ostatnich 25 latach wynika, że winić należy zawsze którąś z...

Podziel się
Dodaj komentarz

Co sprawia, że firmy z hukiem upadają? Z niedawno przeprowadzonych badań na próbie 750 przypadków największych katastrof biznesowych w USA w ostatnich 25 latach wynika, że winić należy zawsze którąś z siedmiu popularnych, acz ryzykownych strategii.Na podstawie szeroko zakrojonych badań autorzy opisują siedem przypadków syreniego śpiewu, który przywodzi firmy wprost na mieliznę. Jednym z nich jest ułuda synergii – oczekiwane, ale nieistniejące korzyści synergiczne z połączenia firm. Pseudorynki również mogą zwieść firmy na manowce, gdy okazuje się, że nowa branża jest czymś zupełnie innym. Niebezpieczne są także strategie błędnej inżynierii finansowej, upartego trzymania się obranego kursu, postawienia na niewłaściwą technologię oraz gorączka konsolidacyjna, jak przekonało się o tym wiele firm. Zakupoholizm każdego niemal rodzaju jest jak stąpanie po linie, w którym niewielki chociażby spadek koniunktury wystarczy, by firmę wykończyć. Gdyby menedżerowie tych firm uważniej spojrzeli w przeszłość, uniknęliby
miliardów dolarów strat. Jednak nawet doświadczone zespoły mogą wpaść w tę pułapkę. Najlepszym sposobem ochrony przed takim scenariuszem jest utworzenie instytucji formalnego przeglądu strategii przez gremium „adwokatów diabła”, niezwiązanych z procesem prac nad strategią. Członkowie owego gremium muszą dysponować prawem do zadawania trudnych pytań – twierdzą autorzy, którzy przedstawiają wskazówki nakazujące koncentrować się na faktach, testować przyjęte założenia, oraz wydobywać na światło dzienne wady strategii, które mogą prowadzić do kosztownych omyłek.

Tagi: rachunkowość i kontrola, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz