Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:50

Skuteczne zarządzanie zmianą: sztuka balansowania między dwoma sprzecznościami

W obecnych realiach rynkowych umiejętność ciągłego wprowadzania zmian jest dla firm kwestią życia lub śmierci. Mimo to niewiele z nich opanowało trudną sztukę zarządzania procesem zmian. Prawda, jaka...

Podziel się
Dodaj komentarz

W obecnych realiach rynkowych umiejętność ciągłego wprowadzania zmian jest dla firm kwestią życia lub śmierci. Mimo to niewiele z nich opanowało trudną sztukę zarządzania procesem zmian. Prawda, jaka wyłania się ze statystyk, jest okrutna – około 70% przedsięwzięć reorganizacyjnych w firmach ponosi fiasko.

Autorzy artykułu, Michael Beer i Nitin Nohria, omawiają na wstępie dwie teorie – E i O. Teoria E dotyczy zmian ukierunkowanych na wzrost wartości ekonomicznej przedsiębiorstwa. Według tej teorii, jedynym dopuszczalnym miernikiem sukcesu jest wartość akcji firmy. Zmiany inspirowane tą teorią obejmują bogaty zestaw bodźców finansowych, redukcje pracowników, ograniczenie skali działalności firmy oraz restrukturyzację. Teoria O kładzie nacisk na budowę organizacyjnego potencjału firmy i zaleca zmiany, które zmierzają do stworzenia i ugruntowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa nakierowanej na długoterminowy rozwój.

Większość firm skupia się wyłącznie na jednej lub drugiej teorii. Są również takie firmy, które próbują nieudolnie łączyć obie koncepcje. Zdaniem autorów, mariaż teorii E i O jest krokiem w dobrym kierunku, ale musi mu towarzyszyć drobiazgowy i przemyślany plan integracji. Na poparcie tej tezy autorzy przytaczają przykłady dwóch firm, Scott Paper i Champion International, które – trzymając się kurczowo jednej lub drugiej teorii – uzyskały niezadowalające rezultaty.

Przeciwieństwem takiego podejścia jest, według autorów, polityka brytyjskiej sieci sklepów detalicznych ASDA, która potrafiła pogodzić sprzeczności pomiędzy obiema teoriami zmian i zastosowała ich mieszaną wersję. Wniosek? Aby dostosować się do specyfiki nowej ekonomii i odnosić w niej sukcesy, firmy muszą wprowadzać zmiany, opierając się na przemyślanej integracji teorii E i O.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz