Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:50

Sprzedawanie składników majątku: brakujące ogniwo strategii

Większość menedżerów koncentruje się na nabywaniu i tworzeniu nowych firm, a także usprawnianiu tych, którymi obecnie zarządzają. Rzadko natomiast rozważają oni sprzedawanie części posiadanego...

Podziel się
Dodaj komentarz

Większość menedżerów koncentruje się na nabywaniu i tworzeniu nowych firm, a także usprawnianiu tych, którymi obecnie zarządzają. Rzadko natomiast rozważają oni sprzedawanie części posiadanego majątku, szczególnie części firm, takich jak oddziały czy spółki zależne (tzw. business units). Tymczasem regularne pozbywanie się pewnych działów lub spółek zależnych firmy – nawet dobrych i sprawnych – zapewnia całej firmie szybszy rozwój.

Korzystając z badań nad funkcjonowaniem przedsiębiorstw, które były prowadzone w ciągu ostatniej dekady, Lee Dranikoff, Tim Koller i Antoon Schneider, konsultanci z firmy McKinsey, pokazują, że strategia aktywnej sprzedaży części spółek jest niezbędna dla zdrowego funkcjonowania i rentowności przedsiębiorstwa. Dowodzą oni, że przedsiębiorstwa, które aktywnie zarządzają swoimi interesami, kupując i sprzedając działy lub spółki zależne, wypracowują znacznie większe zyski dla akcjonariuszy niż firmy, które utrzymują swój majątek w niezmienionej postaci. Dlatego też powinno się unikać sprzedaży majątku tylko w reakcji na presję zewnętrznych okoliczności i uczynić z tych operacji część dobrze przemyślanej strategii. Artykuł ten przedstawia pięcioetapowy proces pozbywania się części majątku, na który składają się przygotowanie pracowników, wytypowanie kandydatów do sprzedaży, zaplanowanie koncepcji potencjalnej transakcji sprzedaży, ogłoszenie podjętej decyzji oraz tworzenie nowych jednostek.

Istnienie piątego etapu sugeruje, że sprzedaż części majątku nie jest samoistnym celem. Jest to raczej środek do zbudowania spółki, która może dobrze prosperować przez długi okres. Mądrzy szefowie pozbywają się części majątku, działów lub spółek zależnych, by móc powoływać do życia nowe działy i rozwijać te, które pozostały.Współkach, tak jak i na rynku, tworzenie i likwidowanie występują obok siebie, żadne z nich nie mogłoby istnieć bez drugiego.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz