Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:53

Strategia a ekosystem biznesowy

Dominację Wal-Martu i Microsoftu w dzisiejszej gospodarce przypisywano wielu czynnikom, od wizji i energii ich założycieli do agresywnych praktyk konkurencyjnych tych firm. Jednakże autorzy dowodzą,...

Podziel się
Dodaj komentarz

Dominację Wal-Martu i Microsoftu w dzisiejszej gospodarce przypisywano wielu czynnikom, od wizji i energii ich założycieli do agresywnych praktyk konkurencyjnych tych firm. Jednakże autorzy dowodzą, że te dwie bardzo różne firmy swoje powodzenie jedynie w części zawdzięczają samym sobie; większe znaczenie mają sukcesy sieci firm, z którymi Wal-Mart i Microsoft prowadzą interesy. Większość firm dzisiaj wchodzi w skład ekosystemów – luźnych sieci dostawców, dystrybutorów, podwykonawców, producentów pokrewnych wyrobów lub usług, dostawców technologii i mnóstwa innych firm, które oddziałują na tworzenie i dostawę produktów firmy oraz same są przedmiotem ich oddziaływania. Chociaż ekosystemy mają we współczesnym biznesie coraz większe znaczenie, są one słabo poznane i nieskutecznie się nimi zarządza. W ich zrozumieniu może pomóc analogia między sieciami w biznesie a ekosystemami biologicznymi. Działania podejmowane przez firmę w większym lub mniejszym stopniu oddziałują na stan zdrowia jej sieci, który z kolei
wywiera pozytywny lub negatywny wpływ na efektywność firmy. A ponieważ firma, podobnie jak określony gatunek w ekosystemie biologicznym, w końcu podzieli los sieci jako całości, mądre firmy stosują strategie, które przynoszą korzyści wszystkim. Jak zatem powinieneś dbać o dobry stan zdrowia i stabilność twojego ekosystemu, jak możesz określić swoje w nim miejsce i opracować strategię dostosowaną do twojej w nim roli, przyczyniając się w ten sposób do dobrobytu własnej firmy? Zależy to od twojej roli – obecnej i potencjalnej – w obrębie sieci. Czy twoja firma jest graczem niszowym, zwornikiem czy pełni rolę dominującą? Odpowiedź na to pytanie może być różna w odniesieniu do rozmaitych części twojej firmy. Może też ulegać zmianom zależnie od zmian zachodzących w twoim ekosystemie. Aby dowiedzieć się, która strategia będzie najodpowiedniejsza, trzeba zrozumieć, jak działa ekosystem i jaką rolę pełni w nim twoja firma.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz