Notowania

Szef firmy: drugi akt dramatu

Odejście prezesa spowodowane słabymi wynikami prowadzi zazwyczaj do przyjęcia osoby, która ma w założeniu być lepiej przygotowana do rozwiązania problemu, z którym nie mógł sobie poradzić – lub...

Podziel się
Dodaj komentarz

Odejście prezesa spowodowane słabymi wynikami prowadzi zazwyczaj do przyjęcia osoby, która ma w założeniu być lepiej przygotowana do rozwiązania problemu, z którym nie mógł sobie poradzić – lub nie poradził sobie – poprzedni prezes. Zarząd obdarza go zaufaniem, ponieważ istnieje podobieństwo pomiędzy obecnymi dylematami, przed którymi stoi firma, a poprzednim wyzwaniem, z którym nowy szef z powodzeniem dał sobie radę. Jednak po pewnym czasie zajmowania się dobrze znanymi problemami nieuchronnie przychodzi czas na mniej znane, do których specjalnie wybrany prezes może nie mieć już wystarczających kwalifikacji. Częściej zdarza się, że doświadczenia, umiejętności i temperament, które przyniosły szefowi firmy triumf w akcie pierwszym, okazują się niewystarczające w sytuacji trudności pojawiających się w akcie drugim. Tym samym podejście, które tak świetnie zdało egzamin w akcie pierwszym, może być całkowitym przeciwieństwem tego, czego wymaga akt drugi.

Wraz z rozwojem akcji dramatu prezes firmy ma jedną z czterech możliwości do wyboru. 1. Opieranie się zmianom – w rezultacie zostanie zastąpiony kimś innym. 2. Uświadomienie sobie, że kolejny akt wymaga nowych umiejętności – i przyswojenie ich sobie. 3. Ograniczenie swojej roli w firmie w taki sposób, by inni mogli uzupełnić jego braki. 4. Wyznaczenie swojego następcy posiadającego kwalifikacje niezbędne do odegrania roli, do której obecny prezes ze względu na posiadane umiejętności i zainteresowania już się nie nadaje. Osoba Carly Fioriny z Hewlett-Packarda jest przykładem pierwszej alternatywy, Stanley O’Neal z Merrill Lynch – drugiej, Sergey Brin i Larry Page z Google – trzeciej, zaś Ken Freeman z Quest Diagnostics – czwartej. Każda z wymienionych wcześniej opcji, poza pierwszą, to rozsądny sposób reakcji na wyzwania, jakie stawia przed prezesem firmy drugi akt dramatu. I wszystkie, poza pierwszą, wymagają umiejętności obserwacji otoczenia, skłonności do introspekcji i odrobiny pokory, które są prawdziwą
rzadkością wśród osób, którym przydałyby się najbardziej.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz