Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:55

Sześć zasad efektywnego prognozowania

Podstawowym celem prognozowania jest określenie pełnego zakresu możliwych zdarzeń, które stoją przed firmą, społeczeństwem czy światem. W swoim artykule Paul Saffo demitologizuje proces prognozowania,...

Podziel się
Dodaj komentarz

Podstawowym celem prognozowania jest określenie pełnego zakresu możliwych zdarzeń, które stoją przed firmą, społeczeństwem czy światem. W swoim artykule Paul Saffo demitologizuje proces prognozowania, by menedżerowie wyższego szczebla mogli stać się bardziej wyrafinowanymi i aktywnymi odbiorcami prognoz, a nie tylko ich pasywnymi użytkownikami. Autor pokazuje, jak wykorzystywać prognozy, by poszerzyć nasze rozumienie możliwości i zawęzić przestrzeń decyzyjną, w ramach której musimy się posługiwać intuicją.

Dla przykładu: wydarzenia z 11 września 2001 roku były większym zaskoczeniem, niż powinny. W końcu samoloty zderzające się z budynkami były tematem powieści Toma Clancy’ego z lat dziewięćdziesiątych i wszyscy wiedzieli, jak silną osobistą niechęć żywili terroryści do World Trade Center. Dlaczego więc to, co się stało, tak wszystkich zaskoczyło? Co mogą zrobić menedżerowie wyższego szczebla, by uniknąć tego typu niemiłych niespodzianek?

Opisując cel działań prognostów, Saffo przedstawia sześć prostych, zdroworozsądkowych zasad, których mądrzy menedżerowie powinni przestrzegać, podejmując się podróży po świecie w towarzystwie profesjonalnych prognostów. Należy więc rozrysować stożek niepewności, szukać krzywej S, przyglądać się rzeczom, które nie pasują, odnosić się sceptycznie do „pewnych” opinii, spoglądać wstecz dwa razy dalej, niż wygląda się wprzód, i wiedzieć, kiedy nie prognozować.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz