Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Sztuka komentowania zachowań podwładnych

W idealnym świecie podwładny przyjąłby krytyczne uwagi przełożonego ze zrozumieniem i z gotowością do wspólnego poszukiwania sposobu naprawy błędów. Zadałby kilka pytań precyzujących problem, obiecał...

Podziel się
Dodaj komentarz

W idealnym świecie podwładny przyjąłby krytyczne uwagi przełożonego ze zrozumieniem i z gotowością do wspólnego poszukiwania sposobu naprawy błędów. Zadałby kilka pytań precyzujących problem, obiecał usunąć niedociągnięcia we wskazanych dziedzinach i po pewnym czasie rzeczywiście poprawił wyniki pracy. Realny świat, niestety, znacznie się różni od idealnego. W realnym świecie takie rozmowy bywają niemiłe. Do głosu dochodzą emocje; wybuchają gwałtowne spory.

Profesor z francuskiej szkoły biznesu Insead, Jean-Franćois Manzoni, proponuje wyjście z tego impasu. Dowodzi, że warunkiem efektywnej krytyki, która nie zaszkodzi późniejszym relacjom z podwładnym, jest zmiana nastawienia menedżerów w momencie formułowania i komunikowania zarzutów. Według Manzoniego ton całemu procesowi przekazywania krytycznych uwag nadają dwa zjawiska znane w psychologii behawioralnej jako podstawowy błąd atrybucji oraz błąd (efekt) fałszywego konsensusu, i to w nich należy szukać przyczyn nieskutecznej krytyki. Te i inne błędy przełożonych Manzoni przedstawia na przykładach zaczerpniętych z praktyki firm.

Manzoni radzi menedżerom, żeby nie zadowalali się pierwszym możliwym do przyjęcia wytłumaczeniem zaobserwowanego zachowania bądź sytuacji. Oceniając je, powinni wziąć pod uwagę warunki zewnętrzne i rozmaite okoliczności, a nie przypisywać słabe wyniki pracy indywidualnym predyspozycjom podwładnego. Skuteczna krytyka wymaga otwartego i w miarę możliwości obiektywnego podejścia do problemu, takiego, które przekona podwładnych, że zarzuty są uzasadnione, a przełożony jest gotów porozmawiać o nich szczerze i bez osobistych uprzedzeń.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz