Notowania

biznes a rząd
18.07.2011 10:00

Teoria biznesu

W artykule z 1994 roku Drucker dotyka ważnego aspektu prowadzenia biznesu. Uważa, że kadra zarządzająca w pierwszej kolejności musi szukać odpowiedzi na pytanie: „Co robić?”. Dotyczy to...

Podziel się
Dodaj komentarz

W artykule z 1994 roku Drucker dotyka ważnego aspektu prowadzenia biznesu. Uważa, że kadra zarządzająca w pierwszej kolejności musi szukać odpowiedzi na pytanie: „Co robić?”. Dotyczy to zwłaszcza dużych korporacji, których działalność przez lata była pasmem nieprzerwanych sukcesów. Wiele z nich pada ofiarą popularnego scenariusza: firma, która jeszcze wczoraj cieszyła się pozycją lidera, z niedowierzaniem stwierdza, że musi zmierzyć się ze stagnacją, frustracją i na pozór nierozwiązywalnym kryzysem. I nie jest to wyłącznie przypadłość amerykańska – podobnie dzieje się w Japonii, Niemczech, Holandii, Francji, we Włoszech i w Szwecji. Zjawisko to dotyka nie tylko przedsiębiorstwa, lecz również związki zawodowe, jednostki administracji rządowej, szpitale, muzea i kościoły. W tych podmiotach jeszcze trudniej je kontrolować.

Źródła większości kryzysów nie tkwią w tym, że coś zostało zrobione źle, jak pisze profesor. I nawet nie w tym, że zrobiono nie to, co trzeba. W większości przypadków bowiem podjęto
słuszne, tyle że bezowocne działania. A to dlatego, że założenia, na których firma wyrosła i które nadal leżą u podstaw strategii jej funkcjonowania, z czasem przestają przystawać do rzeczywistości. Autorowi chodzi o założenia kształtujące zachowania każdej organizacji, dyktujące decyzje co do działań, jakie należy podjąć i jakich należy unikać, oraz ustalające, jak firma pojmuje pożądany rezultat. Te wytyczne dotyczą rynku. Pomagają identyfikować klientów i konkurentów, ich wartość i zachowania. Określają technologię i dynamikę jej rozwoju, słabe i mocne strony firmy. A założenia dotyczą tego, co organizacja uzyskuje i za co (innymi słowy: określają jej źródła zysków). Peter Drucker nazywał je teorią biznesu danej firmy.

Tagi: biznes a rząd, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz