Notowania

finanse
18.07.2011 09:59

Twoja firma potrzebuje gotówki? Poszukaj jej wewnątrz organizacji

Okres koniunktury sprawił, że firmy przestały poświęcać należną uwagę kapitałowi obrotowemu. Dzisiaj kapitał i kredyty są jednak niedostępne, klienci zaciskają pasa, a dostawcy nie tolerują zwłoki w...

Podziel się
Dodaj komentarz

Okres koniunktury sprawił, że firmy przestały poświęcać należną uwagę kapitałowi obrotowemu. Dzisiaj kapitał i kredyty są jednak niedostępne, klienci zaciskają pasa, a dostawcy nie tolerują zwłoki w spłacie należnych im pieniędzy. Dlatego przyszła pora, abyś obiektywnie i uważnie przyjrzał się temu, jak zarządzasz kapitałem obrotowym swojej firmy.
Jeśli to zrobisz, jest bardzo prawdopodobne – twierdzą profesorowie INSEAD – że znajdziesz mnóstwo kapitału zamrożonego pod postacią należności i zapasów. Autorzy artykułu opisują obszernie sześć powszechnych błędów, jakie popełniają firmy w dziedzinie zarządzania kapitałem obrotowym.
Oglądanie się na rachunek zysków i strat może zachęcać menedżerów do unieruchamiania kapitału w formie zapasów i należności, gdyż tego rodzaju sprawozdanie często nie uwzględnia istotnych elementów kosztów.
Nagradzanie handlowców wyłącznie za wzrost sprzedaży sprzyja ustępstwom na rzecz klientów pod względem warunków płatności, gdyż handlowcy szukają różnych dróg, by nakłonić ich do zawarcia transakcji.
Przykładanie nadmiernej wagi do jakości często skutkuje „cyzelerstwem” i spowolnieniem procesu produkcyjnego.
Sprzęganie ze sobą należności i zobowiązań powoduje, że niekorzystna i kosztowna zmiana warunków płatności przez dostawcę staje się powodem do rewizji warunków stawianych klientom.
Stosowanie współczynników bieżącej i szybkiej płynności zwiększa zagrożenie utratą tejże.
Porównywanie się z konkurentami może spowodować, że menedżerowie spoczną na laurach, gdy wskaźniki kapitału obrotowego ich firm dorównają branżowym standardom.
Samo wyeliminowanie tych błędów uwolni ogromne, ukryte zasoby gotówki.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz