Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:50

Twoja firma też może stać się fabryką innowacji

Nowe pomysły są w gospodarce cennym towarem, przy czym ich powstawanie nie musi być żadnym tajemniczym procesem. Obraz samotnego geniusza, który od zera dochodzi do wielkich odkryć, jest romantyczną...

Podziel się
Dodaj komentarz

Nowe pomysły są w gospodarce cennym towarem, przy czym ich powstawanie nie musi być żadnym tajemniczym procesem. Obraz samotnego geniusza, który od zera dochodzi do wielkich odkryć, jest romantyczną ułudą. W firmach, w których innowacje są niemal na porządku dziennym, tworzenie i wypróbowywanie nowych pomysłów ma postać ciągłego, logicznego procesu, który może być przeszczepiony na grunt każdej organizacji.

Najlepsi innowatorzy, nazywani przez autorów artykułu „brokerami wiedzy”, wykorzystują stare pomysły jako tworzywo dla nowych rozwiązań. Taki proces składa się z czterech etapów.

Pierwszy etap polega na wyłapywaniu dobrych pomysłów z różnych źródeł. Drugi etap to utrzymywanie tych pomysłów przy życiu.W tym celu brokerzy wiedzy bawią się nimi, omawiają je i wykorzystują. W trzecim etapie brokerzy wiedzy wymyślają nowe zastosowania dla starych pomysłów. W niektórych firmach wzajemnemu „zapylaniu się” pomysłami sprzyja aranżacja pomieszczeń biurowych, która umożliwia częste interakcje pomiędzy pracownikami. W czwartym etapie następuje przekształcenie pomysłów w konkretne usługi, produkty, procesy lub modele działalności komercyjnej.

Firmy mogą korzystać ze wszystkich lub tylko niektórych elementów cyklu innowacyjnego. Wewnętrzna cyrkulacja pomysłów ma szczególne znaczenie dla dużych firm. Niektóre z nich tworzą w pełni samodzielne jednostki konsultingowe, które zajmują się rozpowszechnianiem twórczych koncepcji wśród pracowników. Inne firmy wybierają alternatywne rozwiązanie i zatrudniają ludzi, którzy dzięki swemu doświadczeniu potrafią rozwiązać ich bieżące problemy. Najważniejszy wniosek, jaki płynie z rozważań autorów artykułu, jest taki, że liderzy życia gospodarczego muszą wypracować sobie inne podejście do innowacji i zmienić sposób, w jaki kultura organizacyjna ich firm odzwierciedla to podejście.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz