Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:53

Tworzenie innowacji z myślą o kliencie

Tradycyjny model innowacji często nie przynosi firmom na tyle trwałego i rentownego wzrostu, na ile oczekiwaliby tego inwestorzy. Cele zapisane w biznesplanach w żadnym stopniu nie odzwierciedlają...

Podziel się
Dodaj komentarz

Tradycyjny model innowacji często nie przynosi firmom na tyle trwałego i rentownego wzrostu, na ile oczekiwaliby tego inwestorzy. Cele zapisane w biznesplanach w żadnym stopniu nie odzwierciedlają oczekiwań rynku (wyrażanych cenami akcji, kapitalizacją rynku czy wskaźnikami ceny/zysku). Źródłem rozbieżności między rzeczywistością a oczekiwaniami, swoistego deficytu wzrostu, jest fakt, że firmy prowadzą działalność z zakresu badań i rozwoju w oderwaniu od realiów rynku. Zamiast najpierw poznać prawdziwe potrzeby konsumentów i dopiero na tej podstawie inwestować w rozwój, firmy „pompują” pieniądze w działy badań i rozwoju. Nic więc dziwnego, że nawet największe nakłady na badania i rozwój nie prowadzą do innowacji, które spełniałyby swoje zadanie, czyli zdobywałyby serca klientów i zapewniały firmie zwiększenie udziału w rynku.

Autorzy artykułu objaśniają zasady usystematyzowanego podejścia do innowacji, w skrócie nazwanego CCI (customer-centric innovation), które zapewnia trwały i rentowny wzrost. U podstaw CCI leży proces badawczo-rozwojowy zorientowany na klientów firmy. Jego celem jest ciągłe doskonalenie wiedzy na temat tego, kim są i czego potrzebują klienci. Dzięki tym informacjom firmy mogą stale tworzyć i ulepszać swoje oferty. CCI pomaga również dopracowywać metody dotyczące komunikowania i realizacji ofert. Ponieważ zaś większość czynności związanych ze zdobywaniem informacji, testowaniem różnych segmentacji rynku, ofert i sposobów ich realizacji jest wykonywanych przez pracowników pierwszej linii, odgrywają oni najważniejszą rolę w procesie CCI. Innymi słowy, uprawnienia w zakresie innowacji przekazuje się tym, którzy działają najbliżej klienta. Na przykładzie producenta toreb i akcesoriów podróżnych Tumi autorzy prezentują kolejne etapy procesu tworzenia innowacji z myślą o kliencie.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz