Tworzenie nowych platform wzrostu

Tworzenie nowych platform wzrostu

Wcześniej czy później większość firm przestaje generować wzrost, jakiego oczekują zarząd, prezes oraz inwestorzy. Do pewnego stopnia firmy te stały się ofiarami własnego sukcesu. Były w stanie utrzymać wysokie stopy wzrostu przez dłuższy czas dlatego, że akurat prowadziły działalność w rozwojowych branżach. Gdy tylko jednak tempo rozwoju ich branż spadło, jednostki biznesowe nie były w stanie osiągnąć wyników, do których zostali przyzwyczajeni inwestorzy.
Znacznie częściej firmy musiały uciekać się do przejęć. Jednak z czasem okazywało się, że 65% przejęć zniszczyło więcej wartości, niż stworzyło. Skąd więc biorą się nowe możliwości rozwoju? Przez ostatnie 12 lat autorzy artykułu prowadzili badania w tej dziedzinie i świadczyli firmom usługi doradcze. Przy wsparciu badaczy z Harvard Business School i Insead uruchomili projekt o nazwie „Rozwój w codziennych działaniach prezesa firmy" (The CEO Agenda and Growth). Zidentyfikowano w nim i zbadano 24 firmy, którym udało się uzyskać znaczny wzrost o charakterze organicznym. Przeprowadzono też rozmowy z ich prezesami, głównymi autorami strategii, szefami działów badań i rozwoju, dyrektorami finansowymi oraz menedżerami liniowymi. Autorzy zadali im pytanie: „Skąd bierze się wasz wzrost?" i odkryli jeden wspólny wzorzec. Wszystkie firmy rozwijały się dzięki tworzeniu czegoś, co autorzy określili mianem nowych platform wzrostu (new growth platforms), na bazie których mogły one budować rodziny produktów, usług i dziedzin działalności oraz rozszerzać posiadane zdolności na wiele nowych obszarów.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

przedsiębiorczość, zarządzanie, marketing, strategia konkurencyjna, zachowania w organizacji i przywództwo
Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie