Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

W jakie nośniki reklamowe inwestować w 2015

0
Podziel się:

Ta wiedza potrzebna jest reklamodawcom do zaplanowania budżetów marketingowych na kolejny rok, ale ze względu na duża dynamikę na rynku co roku jest to trudniejsze zadanie.

W jakie nośniki reklamowe inwestować w 2015
(youtube.com)
bEIStCWd

Co roku marketerzy i media planerzy śledzą bacznie trendy na rynku reklamowym, pokazujące w co warto będzie inwestować w nowym roku. Ta wiedza potrzebna jest reklamodawcom do zaplanowania budżetów marketingowych na kolejny rok oraz specjalistom zajmującym się reklamą w agencjach marketingowych lub domach mediowych.

Żeby sprawnie doradzać tym drugim i układać media plany dostosowane do bieżącej sytuacji na rynku. Takie tendencje widać zazwyczaj już pod koniec bieżącego roku na podstawie wydatków na poszczególne nośniki, wzrost lub spadek skuteczności danej formy czy ograniczeń poszczególnych platform internetowych. Podobne wnioski i obserwacje można już analizować w związku z minionym 2014 rokiem oraz prognozami na rok 2015. W właśnie zakończonym przed kilkoma dniami roku ewidentnie wysunęły się na prowadzenia pewne media i nośniki, które mają konsekwentnie rozwijać swoją popularność i rentowność w szczęśliwie nam już panującym roku. Rzućmy zatem na nie okiem.

You Tube

To akurat nie jest żadną niespodzianką. Ten rok pokazał dobitnie jak wartościowy potrafi być kontent na tym medium. Sam fakt oglądalności poszczególnych materiałów przekraczającej często ilość wyświetleń w tzw. prime time w telewizji zupełnie inaczej zaczął pozycjonować You Tube. Większość filmów, których oglądalność wzrasta do okolic kilkudziesięciu tysięcy odsłon stała się łakomym kąskiem dla reklamodawców. Ciężko zatem nie wspomnieć o filmach osiągających dziesiątki milionów widzów!

bEIStCWf

Zazwyczaj przed tymi filmami mamy wyświetlaną najdroższą formę reklamy na kanale YT, czyli reklama którą możemy przerwać dopiero po kilku sekundach. O tym z pewnością przekonał się nasz krajowy rekordzista z tego roku, Sylwester Wardęga, którego film o psie-pająku gigancie zdobył ponad 100 milionów wyświetleń. W świetle znacznego wzrostu popularności kanałów wideo w sieci coraz więcej firm przekłada część budżetu poświęconego na telewizję, właśnie na kontent wideo w internecie.

W Polsce póki co największą oglądalnością cieszą się filmy czy też internetowe programy rozrywkowe, jednak idąc tropem zachodnich kanałów wideo warto wspomnieć o tym, że coraz popularniejsze będą również treści specjalistyczne. Coraz więcej bowiem powstaje programów emitowanych tylko w sieci, skierowanych na bardzo konkretny temat, taki jak np. gry komputerowe, filmy czy inne zainteresowania.

Powstają internetowe telewizje informacyjne czy programy związane z ekonomią i gospodarką. Ten trend do nas też dojdzie a same programy tak jak dzisiejsze „śmieszne filmiki” będą doskonałym nośnikiem reklam zapewniającym większe dotarcie do odbiorcy niż telewizja, tylko że mniejszym kosztem.

bEIStCWl

Reklama natywna

To w miarę świeża forma internetowej reklamy, która bardzo dobrze przyjęła się już na całym świecie i jest też dosyć popularna w Polsce. Cała jej sztuka polega na idealnym dopasowaniu formy do miejsca, w którym jest eksponowana, czyli portalu, platformy lub strony internetowej. Wielu reklamodawców chce kupować reklamy na coraz bardziej innowacyjnych nośnikach, a nie tylko zwykłych wyświetlanych bannerach, w które można kliknąć. Stąd wszelkie reklamy typu „rich media”, czyli na nośnikach, które są animowane, odtwarzają fragmenty filmów czy muzyki.

Reklama natywna, to z kolei ukrycie przekazu marketingowego w gąszczu innych informacji. Czyli nie wiemy na pierwszy rzut oka, że to właśnie reklama, tylko odbieramy to jako kolejny artykuł na stronie z wiadomościami, czy link do galerii ze zdjęciami o danym zagadnieniu. Pod każdym takim linkiem jest jednak komunikat, że dany link lub artykuł jest sponsorowany przez markę „X”. Ne pierwszy rzut oka jednak mało kto na to zwraca uwagę, ale taki podpis to wymóg formalny, który sprawia że taka forma jest legalna, ponieważ jesteśmy uprzedzeni o tym, że treść lub sam link jest sponsorowany.

Bardzo często taki sponsor ma bezpośrednie powiązanie tematyczne z linkiem, czyli na przykład link prowadzi do tekstu o motoryzacji, a jego sponsorem jest producent aut lub akcesoriów samochodowych. To coraz chętniej wybierana forma reklamy w internecie, powstają też agencje specjalizujące się w narzędziach do marketingu natywnego a wszystko dlatego, że ten typ reklamy jest nowy i dużo dyskretniejszy od tradycyjnych nośników, będąc jednocześnie bardzo dopasowany zazwyczaj do grupy celu.

bEIStCWm

Content Marketing

Niektórzy ten typ przekazu zaliczają do reklamy natywnej. To tak zwany marketing treści, czyli wyspecjalizowana forma skupiona na bardzo konkretnej treści, przeważnie eksperckiej, która z jednej strony jest wartością dla konsumenta a z drugiej reklamuje daną markę. Dobrym przykładem mogą być treści na temat zdrowego żywienia publikowane przez markę zajmującą się zdrowymi produktami jak Marwit i jej ambasador Grzegorz Łapanowski.

O AUTORZE

Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.

Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.

Niektóre firmy tworzą blogi eksperckie jak Mbank, bądź ich pracownicy udzielają się w kwestiach związanych z daną branżą jak na przykład analitycy firmy Emmerson. Taki rodzaj marketingu ma za zadanie po pierwsze pokazać markę jako eksperta w danej dziedzinie a po drugie maksymalnie lojalizować swoich odbiorców.

bEIStCWn

Trzeba rozróżnić naturalnie jawną reklamę swojego produktu od pisania w imieniu marki na dany temat. Jeśli tekst jest skupiony tylko na produkcie to ma to mniejszy efekt i jest działaniem słabej jakości. Jeśli jednak firma wypowiada się w jakiejś dziedzinie, na której się doskonale zna a przy okazji udziela cennych porad swoim konsumentom to jest to najskuteczniejsza forma content marketingu. Badania pokazują, że takie teksty są chętnie czytane i co najważniejsze dzielone i przesyłane dalej przez odbiorców.

Telewizja

Mimo gigantycznych środków jakie trzeba przeznaczyć na reklamę telewizją, niektóre marki są póki co na nią skazane. Chodzi głównie o mainstreamowe produkty i gigantyczne firmy z segmentów takich jak telefonia komórkowa, farmacja, motoryzacja, żywność czy elektronika. Najważniejsi gracze rynkowi nie mogą zniknąć z telewizji lub stanowczo ograniczyć swojego udziału w blokach reklamowych, ponieważ najnormalniej w świecie w ten czas wciśnie się ich konkurencja.

Ponad to telewizja daje dotarcie do praktycznie wszystkich grup celu, w tym do ludzi starszych, z czym już w przypadku Internetu nie jest tak kolorowo. Póki co dla niektórych firm nieistnienie w telewizji to nieistnienie w ogóle. Tak więc jest również nadal ważna pozycja w budżetach marketingowych.

bEIStCWo

To oczywiście zaledwie kilka spośród całego gąszczu nośników i form, w które będą inwestowały firmy w 2015 roku. Ważną rzeczą jest po prostu śledzenie trendów i otwieranie się na nowe formy, które zazwyczaj przychodzą do nas z zachodu, więc są też zarazem przetestowane i sprawdzone na odbiorcach. Internet powoli wygryza tradycyjne kanały komunikacji, przynajmniej dla niektórych branż, jednak sam internet to wielki zbiór przeróżnych narzędzi reklamowych, z których warto sobie zdawać sprawę.

Czytaj więcej w Money.pl

bEIStCWG
akademia managera
strategie firm
strategie
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)