Notowania

Przejdź na
strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:50

W poszukiwaniu optymalnej strategii rozwoju: specjalizacja czy rozszerzenie działalności?

Oto typowy dylemat dobrej firmy: jej klienci są tak zadowoleni, że proszą lub wręcz nalegają, aby firma zaczęła oferować nowe produkty i usługi. Jeśli sprawa dotyczy jedynie modyfikacji już...

Podziel się
Dodaj komentarz

Oto typowy dylemat dobrej firmy: jej klienci są tak zadowoleni, że proszą lub wręcz nalegają, aby firma zaczęła oferować nowe produkty i usługi. Jeśli sprawa dotyczy jedynie modyfikacji już wytwarzanych dóbr, to sprawa jest prosta. Gorzej, kiedy prośby lub sugestie klientów dotyczą dziedzin, w których nasza firma nie ma doświadczenia.

TukanArt to polska agencja reklamowa, założona przez dwóch partnerów: Kamila Pawlickiego i Kubę Moroza. Jednym ze źródeł jej sukcesu było doskonałe uzupełnianie się partnerów: Kuba Moroz był wizjonerem, osobą, która ciągle generowała nowe pomysły, Kamil Pawlicki był supersprawnym menedżerem, który dbał o to, aby stworzyć spójną i efektywną organizację. TukanArt osiągnął fenomenalny sukces, koncentrując się na sprzedaży jednego rodzaju usług: wymyślaniu reklam, które były świeże, nowatorskie i które nakręcały sprzedaż. Ale klienci zaczęli prosić o więcej. Kamil Pawlicki był jednak twardy w mówieniu „nie”. Zupełnie odmiennie do tej sprawy podszedł Kuba Moroz. Kiedy firma Vita Holding chciała wejść na rynek z nowym napojem typu „energy drinks”, zwróciła się o rzeprowadzenie strategicznych badań właśnie do TukanArtu. Całą sprawą zajął się sam Moroz. Przeprowadził badania rynku napojów energetycznych, sporządził prognozy jego wzrostu i przyjrzał się konkurencji. Wszystko to prowadziło do wniosku, że byłoby to ze
strony Vita Holdingu dobre posunięcie. Pawlicki doceniał sukces Moroza, ale nie podobało mu się jego samowolne postępowanie. Ponadto uważał, że nie są nawet w przybliżeniu ekspertami w sprawach wchodzenia na nowe rynki.

Czy rzeczywiście TukanArt powinien trzymać się wyłącznie swojej podstawowej działalności czy raczej wkroczyć na nowe obszary usług marketingowych?

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz