Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:50

W poszukiwaniu zdolności strategicznej regeneracji

W spokojniejszych niż dzisiejsze czasach kierownictwa firm mogłyby przyjąć, że strategie i modele biznesowe są w zasadzie niezmienne. O ile przedsiębiorstwa zawsze musiały dążyć do poprawy wyników, o...

Podziel się
Dodaj komentarz

W spokojniejszych niż dzisiejsze czasach kierownictwa firm mogłyby przyjąć, że strategie i modele biznesowe są w zasadzie niezmienne. O ile przedsiębiorstwa zawsze musiały dążyć do poprawy wyników, o tyle rzadko stawały przed koniecznością wyróżniania się spośród konkurentów. Dzisiaj nakazem chwili jest wyróżnianie się. To wyzwanie, któremu usiłuje sprostać Coca-Cola, walcząc o wzrost udziału w wydatkach konsumentów na napoje niegazowane. To cel, do którego usilnie zmierza McDonald’s, starając się odzyskać dawne tempo wzrostu w świecie znudzonym hamburgerami. To przeszkoda, którą także chce usunąć Sun Microsystems, poszukując sposobów ochrony wysoko rentownej produkcji oprogramowania serwerów przed zmasowanym atakiem Linuksa. Źródłem nieprzerwanego pasma sukcesów nie jest już siła rozpędu, pierwotny impet. Sukces zależy obecnie od zdolności regeneracji – dynamicznego tworzenia nowych modeli i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, dostosowanych do zmian.

Zdolność strategicznej regeneracji nie ma nic wspólnego ani z reakcją na pojedynczy kryzys, ani z odzyskaniem pełnej sprawności po okresie załamania. Należy ją raczej utożsamiać z nieustannym przewidywaniem i dostosowywaniem się do silnych trendów, które mogą trwale obniżyć rentowność podstawowej działalności firmy. Mówiąc krótko, strategiczna regeneracja jest to zdolność wprowadzenia zmian, zanim konieczność zmiany stanie się nieunikniona. Aby się rozwijać w czasach niepokoju i zawirowań, firma musi osiągnąć taką sprawność w odnawianiu się, jaką ma w sferze wytwarzania produktów i usług.

Osiągnięcie pełnej zdolności regeneracji strategicznej wymaga sprostania czterem wyzwaniom: poznawczemu, strategicznemu, politycznemu oraz ideologicznemu.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz