Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
marketing
18.07.2011 09:52

Witajcie w nowym świecie merchandisingu

Handel detaliczny jest – i zawsze był – mało wydajny. Firmy detaliczne, a szczególnie duże sieci sklepów, zmuszone są przewidywać zmienne potrzeby nabywców, kupować i rozprowadzać wielkie,...

Podziel się
Dodaj komentarz

Handel detaliczny jest – i zawsze był – mało wydajny. Firmy detaliczne, a szczególnie duże sieci sklepów, zmuszone są przewidywać zmienne potrzeby nabywców, kupować i rozprowadzać wielkie, zróżnicowane asortymenty towarów, ustalać ceny oraz stosować środki promocji dopasowane do poszczególnych produktów. W tak złożonym środowisku decyzyjnym nieuniknione jest powstawanie luk pomiędzy popytem a podażą, to znaczy sytuacji, kiedy sklep posiada zbyt dużo tego, czego nie chcą nabywcy, a zbyt mało tego, czego im potrzeba.

Ostatnimi czasy pojawiły się jednak nowe narzędzia informatyczne, które mogą zrewolucjonizować cały proces zarządzania towarami. Narzędzia te, określane jako systemy optymalizacji merchandisingu, pozwalają na określanie właściwej wielkości zamówień i zapasów oraz ustalanie odpowiednich cen i sposobu dystrybucji poszczególnych produktów z punktu widzenia maksymalizacji zysków detalisty. Wykorzystując skomplikowane techniki przetwarzania danych o sprzedaży i zapasach towarów, systemy opracowują precyzyjne modele przyszłych zachowań popytu i podaży w odniesieniu do poszczególnych sklepów i pozycji asortymentowych. Innymi słowy, sprawiają, że sztuka zarządzania towarami zmienia się w naukę.

Przedsiębiorstwa, które jako pierwsze zastosowały nowe oprogramowanie, donoszą już o obiecujących efektach ich wdrożenia, wyrażających się we wzroście marży brutto od 5 do 10%. Dostrzegają one też znaczący wzrost wydajności procesów – w jednej z sieci zanotowano na przykład 20-procentowy wzrost produktywności operacji. Po stronie zysków warto też zapisać wyraźny wzrost zadowolenia klientów, którzy częściej niż dotąd znajdują poszukiwany towar, i to po odpowiadającej im cenie.

W niniejszym artykule autorzy przedstawiają zasady funkcjonowania systemów optymalizacji merchandisingu, wyjaśniają ich sposób działania oraz wpływ na przebieg poszczególnych etapów procesu zarządzania towarami.

Tagi: marketing, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz