Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:50

Wojna manewrowa. Czy współczesna strategia wojskowa może prowadzić do zwycięstwa w biznesie?

W ostatnich latach biznes przeszedł wielką transformację. Sztuka wojenna także. Każdy dyrektor wie z własnego doświadczenia, jak trudne są wyzwania stojące przed biznesem dwudziestego pierwszego...

Podziel się
Dodaj komentarz

W ostatnich latach biznes przeszedł wielką transformację. Sztuka wojenna także. Każdy dyrektor wie z własnego doświadczenia, jak trudne są wyzwania stojące przed biznesem dwudziestego pierwszego wieku. Także dowódcom wojskowym dziś – w czasach elektronicznie sterowanego uzbrojenia, niewyraźnie przebiegającej linii frontu i niewidocznego wroga – coraz trudniej jest sprostać wyzwaniom pola bitwy.

Wprezentowanym artykule Eric Clemons i Jason Santamaria wyjaśniają koncepcję tzw. wojny manewrowej – filozofii walki dobrze pasującej do dzisiejszych, niepewnych warunków działań wojennych – i rozważają możliwości jej zastosowania w biznesie. Wojna manewrowa nie polega na dążeniu do fizycznego zniszczenia przeciwnika, ale na uczynieniu go niezdolnym do prowadzenia zorganizowanej i skutecznej walki.

Autorzy wyróżniają siedem zasadniczych elementów wojny manewrowej: atakowanie słabych punktów przeciwnika, śmiałość, zaskoczenie, koncentrację, decentralizację podejmowania decyzji, szybkie tempo działań i łączenie rodzajów wojsk. Każdy z nich jest następnie ilustrowany przykładami militarnymi i biznesowymi.

Choć używanie wojennych metafor do porównań z biznesem często wydaje się powierzchowne, autorzy uważają, że koncepcja wojny manewrowej może stanowić analogię dla strategii biznesu, a to dlatego, że warunki prowadzenia wojny w wielu punktach przypominają te, z którymi mają do czynienia dzisiejsi menedżerowie.
Co więcej, podejście to – kładąc nacisk na obezwładnienie, a nie wyeliminowanie rywala oraz koncentrując się na jego słabościach i doprowadzeniu go do stanu, w którym nie będzie mógł trzeźwo analizować sytuacji – może pomóc firmie w osiągnięciu wyraźnej przewagi konkurencyjnej przy minimalnym zaangażowaniu posiadanych zasobów.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz