Wysokoenergetyczni przedsiębiorcy

Wysokoenergetyczni przedsiębiorcy

Panuje powszechne przekonanie, że w krajach rozwijających się brakuje przedsiębiorców, a ta istniejąca ich garstka działa na bardzo małą skalę. Jednak w trakcie dwuletnich badań nad przedsiębiorczością
na rynkach wschodzących A. Habiby i D. Coyle, współzałożycielki wraz z M. Porterem organizacji AllWorld Network, odkryły setki przedsięwzięć o wysokim potencjale, przygotowanych do dynamicznego wzrostu. Wiele z nich pochodzi z zaskakujących miejsc, takich jak Republika Południowej Afryki, Arabia Saudyjska czy Jordania, a więc z gospodarek zdominowanych dyrektywami instytucji państwowych, dużymi grupami kapitałowymi i elitami społecznymi.
Przedsięwzięcia odkryte przez AllWorld Network wcale nie były mikroprzedsiębiorstwami. Do ich grona należy Bayt.com, czołowy internetowy serwis rekrutacyjny na Bliskim Wschodzie, z którego korzysta 4,5 miliona ludzi poszukujących pracy, oraz Airblue z Pakistanu, pierwszy przewoźnik lotniczy na świecie funkcjonujący według idei „biura bez papieru". Te podmioty kreują nowe branże i wiele nowych miejsc oraz otwierają nowe rynki.
Analizując pod kątem wykształcenia i doświadczenia zawodowego profile przedsiębiorców stojących na czele tych firm, należy przyznać, że nie ustępują swoim odpowiednikom z Zachodu. Ale można dostrzec jedną zauważalną różnicę: przedsiębiorcy z rynków wschodzących zakładają o 25% więcej firm, ich przedsiębiorstwa mają większe szanse na utrzymanie się na rynku, a większość zakłada więcej niż jedną firmę.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

przedsiębiorczość, zarządzanie, strategia konkurencyjna, organizacja społeczna i etyka
Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie