Notowania

marketing
18.07.2011 09:54

Wzornictwo motorem innowacji

W 1985 roku architekt Michael Graves zaprojektował swój pierwszy produkt konsumpcyjny dla producenta elementów wyposażenia mieszkań, firmy Alessi z północnych Włoch. Produktem tym był słynny dzisiaj...

Podziel się
Dodaj komentarz

W 1985 roku architekt Michael Graves zaprojektował swój pierwszy produkt konsumpcyjny dla producenta elementów wyposażenia mieszkań, firmy Alessi z północnych Włoch. Produktem tym był słynny dzisiaj czajnik z ptaszkiem na dziobku. Mimo że Graves zaprojektował później dla firmy Target oferowaną po dużo niższej cenie imitację tego czajnika, firma Alessi sprzedała już ponad 1,5 miliona sztuk oryginalnego produktu. Proces, w wyniku którego narodził się ten atrakcyjny czajnik, został określony przez Roberta Vergantiego innowacją stymulowaną przez wzornictwo.

Firma Alessi, producenci oświetlenia Flos i Artemide, firma meblarska Kartell i kilka innych firm z regionu Lombardii nie przestrzegają żadnej z żelaznych zasad panujących w branży wzornictwa przemysłowego: ani zasady „podporządkowywania się technologii” (tech push), zgodnie z którą postęp w dziedzinie efektywności i funkcjonalności produktu wymusza modyfikację jego wzornictwa, ani zasady „zaspokajania oczekiwań rynku” (market pull), zgodnie z którą wzornictwo wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu klientów na nowe cechy produktu lub jego nowoczesny wygląd. Zamiast stosować te zasady, lombardzkie firmy prowadzą działalność badawczo-rozwojową, w ramach której społeczność architektów, dostawców, krytyków sztuki, wydawców, artystów, projektantów i przedstawicieli innych profesji angażuje się w dyskurs na temat funkcji, tożsamości i znaczenia produktu na długo przedtem, zanim zacznie się zastanawiać nad jego ostateczną formą. Powstające w ten sposób produkty mają często zupełnie inną postać niż ich tradycyjne
wersje, co zapewnia im dłuższy żywot na rynku i sprawia, że konsumenci mają wysokie oczekiwania wobec przyszłych propozycji tej marki. Ośmioletnie badania autora artykułu nad siedmioma europejskimi centrami wzornictwa odsłoniły wyjątkowe atuty lombardzkiej grupy dyskusyjnej, do których należy ilość i jakość powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami systemu wzornictwa, takimi jak uczelnie, studia projektowe i producenci.

Tagi: marketing, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz