Notowania

finanse
18.07.2011 09:51

Zachowania inwestorów bez tajemnic

Twoja firma dosyć dobrze zna swoich inwestorów, prawda? To znaczy, że wiesz, jak zareagują na konkretne decyzje strategiczne firmy. Nie wiesz? Cóż, cena niedostatku wiedzy może być wysoka: na przykład...

Podziel się
Dodaj komentarz

Twoja firma dosyć dobrze zna swoich inwestorów, prawda? To znaczy, że wiesz, jak zareagują na konkretne decyzje strategiczne firmy. Nie wiesz? Cóż, cena niedostatku wiedzy może być wysoka: na przykład niepowodzenie strategii i spadek wartości akcji firmy,
nie tylko w krótkim, ale także w co najmniej średnim okresie czasu.

Jak twierdzą autorzy artykułu, Kevin Coyne i Jonathan Witter, blisko 70% zmian kursów akcji w większości firm następuje na skutek decyzji niespełna stu inwestorów. Dowodzą również, że nowa koncepcja relacji z inwestorami, wywodząca się z koncepcji zarządzania relacjami z klientem, pozwoli stworzyć pełniejszy obraz zachowań i motywów inwestorów.

Posługując się analizą kapitału obcego w finansowaniu firmy (IBF – investor-based finance), wyodrębnimy cztery grupy kluczowych inwestorów: posiadaczy dużych pakietów akcji, którzy nagle się uaktywnili; byłych akcjonariuszy, którzy ponownie kupują papiery wartościowe firmy; mniejszych inwestorów gotowych powiększyć pakiety oraz potencjalnych inwestorów posiadających akcje porównywalnych firm. Analizując schematy zachowań giełdowych poszczególnych grup, dowiemy się, którzy inwestorzy są w stanie spowodować zmianę kursu akcji naszej firmy.

Następnym krokiem po zidentyfikowaniu kluczowych inwestorów jest porównanie przyjętych przez nich horyzontów czasowych analizy (wyróżniamy horyzont długi, średni i krótki) oraz dominujących przedmiotów analizy (takich jak informacje o strukturze organizacyjnej, strategii lub finansach). Dzięki temu nie tylko dowiemy się, jaki rodzaj informacji odgrywa najważniejszą rolę w ocenie wartości firmy, lecz także będziemy mogli zrozumieć, dlaczego sprzedają lub kupują akcje naszej firmy.

W marketingu analiza klientów jest od dawna istotnym elementem rozwoju produktu i prognozowania wielkości popytu. Podobne podejście do relacji z inwestorami będzie równie przydatne.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz