Notowania

Zarządzanie przez czyje cele?

W artykule tym, pochodzącym z 1970 r., Levinson dzieli się z czytelnikami praktyczną wiedzą na temat motywacji oraz prezentuje niezwykle świeże spojrzenie na wykorzystanie i nadużywanie jednego z...

Podziel się
Dodaj komentarz

W artykule tym, pochodzącym z 1970 r., Levinson dzieli się z czytelnikami praktyczną wiedzą na temat motywacji oraz prezentuje niezwykle świeże spojrzenie na wykorzystanie i nadużywanie jednego z najpotężniejszych narzędzi zarządzania dużymi firmami. Autor twierdzi, że aby skutecznie zmotywować ludzi, zarząd musi odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak należy realizować zarówno cele indywidualne, jak i cele firmy?”. Gdy przypisujemy innym wydumane motywacje i na tej fałszywej podstawie wywieramy na nich presję, popełniamy wielki błąd. Zapominamy o tym, że ludzie pracują po to, aby zaspokoić swoje potrzeby psychiczne. Zaangażowanie musi wypływać z wewnętrznej chęci wsparcia firmy w jej dążeniu do celu.

Systemy ewaluacyjne, zgodne z ideą zarządzania przez cele, nie biorą pod uwagę czynników emocjonalnych, składających się na powstawanie motywacji. Zamiast tego zmusza się menedżerów do wypełniania nierealnych celów. Przełożeni czują się niezręcznie, oceniając osiągnięcia podwładnych. Większość systemów oceny nie uwzględnia indywidualnych pragnień pracowników. Menedżerowie zakładają, że owe pragnienia są całkowicie zbieżne z celami firmy, a jeśli tak nie jest, to jednostki powinny się dostosować.

Motywacja wewnętrzna może pojawić się, kiedy potrzeby indywidualne współgrają z wymogami stawianymi przez firmę. Jednak dobry system zarządzania powinien opierać się na celach pracowników. Zadaniem menedżera jest zrozumienie potrzeb podwładnego, a następnie przeanalizowanie z jego pomocą, w jakim stopniu firma może je zaspokoić. Cele firmowe nie stymulują pracowników, jeśli nie są powiązane z ich indywidualnymi aspiracjami. Zarządzający firmą powinni przywiązywać większą wagę do tych obszarów działania, które pozostawiają pracownikowi swobodę działania, lecz nie zostały umieszczone w opisie ani na liście celów.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz