Notowania

Zarządzanie przez czyje cele?

W artykule tym, pochodzącym z 1970 roku, Levinson dzieli się z czytelnikami praktyczną wiedzą na temat motywacji oraz prezentuje niezwykle świeże spojrzenie na wykorzystanie i nadużywanie jednego z...

Podziel się
Dodaj komentarz

W artykule tym, pochodzącym z 1970 roku, Levinson dzieli się z czytelnikami praktyczną wiedzą na temat motywacji oraz prezentuje niezwykle świeże spojrzenie na wykorzystanie i nadużywanie jednego z najpotężniejszych narzędzi zarządzania dużymi firmami. Autor twierdzi, że aby skutecznie zmotywować ludzi, zarząd musi odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak spowodować, aby zostały osiągnięte zarówno cele indywidualne, jak i cele fi rmy?”. Gdy przypisujemy innym wydumane motywacje i na tej fałszywej podstawie wywieramy na nich presję, popełniamy wielki błąd. Zapominamy o tym, że ludzie pracują po to, aby zaspokoić swoje potrzeby psychiczne. Zaangażowanie musi wypływać z wewnętrznej chęci wsparcia firmy w jej dążeniu do celu. Systemy oceny, zgodne z ideą zarządzania przez cele, nie biorą pod uwagę czynników emocjonalnych, wpływających na motywację. Nie doceniając tych czynników, zmusza się menedżerów do osiągania nierealnych celów. Przełożeni czują się niezręcznie, oceniając podwładnych, a większość systemów oceny
nie uwzględnia indywidualnych pragnień pracowników. Menedżerowie zakładają bowiem, że te pragnienia są całkowicie zbieżne z celami fi rmy, a jeśli tak nie jest, to jednostki powinny się dostosować.

Motywacja wewnętrzna może pojawić się wtedy, kiedy potrzeby indywidualne współgrają z wymogami stawianymi przez firmę. Jednak dobry system zarządzania powinien opierać się na celach pracowników. Zadaniem menedżera jest zrozumienie potrzeb podwładnego, a następnie wspólne przeanalizowanie, w jakim stopniu firma może je zaspokoić. Cele firmy nie stymulują pracowników, jeśli nie są powiązane z ich indywidualnymi aspiracjami. Zarządzający firmą powinni przywiązywać większą wagę do tych obszarów, które pozostawiają pracownikowi swobodę działania, lecz nie zostały umieszczone w opisie ani na liście celów.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz