Zarządzanie zespołami wielokulturowymi

Zarządzanie zespołami wielokulturowymi

Zespoły międzykulturowe przynoszą globalnym firmom wiele rozmaitych korzyści, w tym głębszą znajomość różnych rynków produktowych, uwrażliwioną na niuanse kulturowe obsługę klienta oraz 24-godzinny dzień pracy. Owe przewagi mogą jednak zostać zniweczone przez nieporozumienia na tle różnic kulturowych, które mogą poważnie obniżyć skuteczność działania
zespołu, a nawet wpędzić go w impas. Jak najlepiej radzić sobie z tego rodzaju wyzwaniami?
Odnoszące największe sukcesy zespoły i kierujący nimi menedżerowie stosują cztery strategie radzenia sobie z wyzwaniami o podłożu międzykulturowym. Są to adaptacja (otwarte uznanie istnienia różnic kulturowych i ich obejście), interwencja strukturalna (zmiana składu zespołu), interwencja menedżerska (wczesne ustalenie zasad współpracy lub zaangażowanie menedżera wyższego szczebla) oraz odsunięcie (opuszczenie zespołu przez jego członka w sytuacji, gdy pozostałe opcje zawiodły). Wybór najlepszej strategii zależy od okoliczności – każda z nich ma swoje implikacje. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, menedżerowie, którzy wcześnie dokonują interwencji i ustalają normy współpracy, menedżerowie, którzy wraz z członkami zespołu próbują zmobilizować do działania każdą osobę, i zespoły, które dobrze rozumieją,
że źródłem problemów są różnice kulturowe, a nie osobowościowe, są w stanie
podejść do pojawiających się wyzwań z humoorem i kreatywnością. To właśnie im uda się wyciągnąć najwięcej korzyści z istnienia zespołów międzykulturowych.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie