Notowania

magazyn
31.07.2010 06:00

Tyler Brulea - człowiek, który robi pieniądze na prasie

Ekskluzywny Monocle to czasopismo dla najbogatszych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(eirikso/CC/Flickr)

Odkrywca czasopism Tyler *Brulea* podejmuje ryzyko inwestując w rzekomo martwe medium: nowe, ekskluzywne czasopismo. Udaje mu się rzecz niewyobrażalna: po trzech latach zaczyna osiągać zyski. Jak tego dokonał?


Kiedy Tyler Brulea musi rozmawiać o tak iPadzie, zaczyna się śmiać: _ Czy widzieliście, jakie ludzie robią wygibasy, kiedy chcą coś odczytać na słońcu? Na plaży zakładają na głowę ręcznik, by móc coś zobaczyć na ekranie. _ Brulea jest pewien: _ Wszystko, za co kochamy lato, jest dla iPada zabójcze. Słońce, krem do opalania, piasek i woda. _

Kanadyjczyk jest jednym z najwybitniejszych na świecie wydawców prasowych, który płynie pod prąd: Podczas gdy większa część świata medialnego czci ekrany dotykowe, uznając je za przyszłościowe źródło dochodów cyfrowych treści, nonkonformista Brulea stawia na prastare medium. Uruchamia maszyny drukarskie i pod koniec lipca zaczyna wydawać czasopismo _ Monocle Mediterraneo _ w nakładzie 75 tys. egzemplarzy.

Magazyn ma być samodzielnym pismem będącym rozszerzeniem jego czasopisma _ Monocle _, które jest wydawane od lutego 2007 i zaczyna wychodzić ponad kreskę. 68 stronicowy magazyn ma być sprzedawany jednorazowo w wybranych sklepach z gazetami w rejonie Morza Śródziemnego - od Maroka poprzez Grecję po Liban.

[

Skype: My budujemy auta, a koncerny hodują konie ]( http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/skype;my;budujemy;auta;a;koncerny;hoduja;konie,228,0,586468.html )

Magazyn ma się także pojawić w Azji, Londynie, Nowym Jorku i w Hamptons na Long Island. Czytelnicy zapłacą za niego pięć euro. Jednak dzięki 19 stronom z reklamami (między innymi BMW, Blackberry i szwajcarskiego banku prywatnego Pictet) gazeta przynosi zyski zanim pierwszy klient sięgnie po portfel, mówi Brulea: _ Fascynujące jest, że poczciwy papier jest nadal atrakcyjny dla klientów reklamowych. _ 1000 czytelników zamówił magazyn online jeszcze zanim został wydrukowany.

Brulea uchodzi za cudowne dziecko branży mediów. Dziennikarz, który jako freelancer został postrzelony w 1994 roku w Afganistanie i od tego czasu ma problemy z lewą ręką, ma już 42 lata. Pielęgnuje jednak legendę, jaka przylgnęła do niego od czasu kiedy założył lifestylowy magazyn _ Wallpaper _. Inwestując niewielkie pieniądze w 1996 roku zaczął wydawać ekskluzywny magazyn, który rok później sprzedał Time Warner za rzekomo 1,6 mln dolarów.

Od tego czasu wszystko za co złapie się Brulea zmienia się w złoto. Ostatnim tego dowodem jest magazyn _ Monocle _, który startował z budżetem 7,5 mln euro. Magazyn należy w 70 proc. do Brulea, 30 proc. znajduje się w rękach pięciu rodzinnych przedsiębiorstw z Hiszpanii, Japonii, Szwecji, Australii i Szwajcarii. W 2007 roku Brulea obiecał inwestorom, że w przeciągu trzech lat magazyn będzie nad kreską i dotrzymał słowa: Podczas posiedzenia zarządu, które odbędzie się w tym tygodniu w Genewie, Brulea ma zaprezentować _ po raz pierwszy solidne wyniki _.

150-tysięczny nakład znacznie wzrósł, liczba prenumerat wzrosła do 17 tys., podobnie jak ilość reklam. Sukces prawie 200 stronicowego miesięcznika zaprzecza prawie wszystkim mądrością doradców ds. mediów: 25-osobowa redakcja w Londynie Zachodnim wybiera swojej tematy nie logicznie, ale na pozór zupełnie dowolnie. W magazynie można przeczytać o japońskiej marynarce, południowokoreańskiej branży mediów, grenlandzkich liniach lotniczych czy mediolańskich targach meblarskich.

Miesięcznik jest drogi kosztuje dwanaście euro. Mimo że ukazuje się w wersji angielskojęzycznej, do najważniejszego rynku zbytu zaliczany jest obok Australii, Wielkiej Brytanii i USA także rynek niemiecki.

Brulea może sobie pozwolić nawet na bezczelność, i żądać od prenumeratorów z Anglii i USA 50 procent więcej, niż zapłaciliby za dziesięć wydań w roku kupując je samodzielnie. Czytelnicy płacą chętnie, ponieważ mogą się zaliczać do _ Monocle _-Community, są zapraszani na konferencje i mają dostęp do treści internetowego wydania Monocle.com.

Stronę internetową redakcja utrzymuje na kształt rozgłośni: Co tydzień dostępne są wywiady z menadżerami i politykami, do pobrania w formacie audio-video. Ponieważ strona jest sponsorowana przez marki jak Blackberry i Maurice Lacroix, przynosi od początku zyski.

Brulea, który nie posiada profilu ani na twitterze ani na facebooku, planuje w nadchodzącym roku rozbudowę strony internetowej magazynu. Myśli o ciągłym programie audio: _ Coś jak Detsche Welle - Monocle Welle. _ Materiału by na to nie zabrakło: _ Monocle _ pozwala sobie na luksus zatrudniania 14 korespondentów na całym świecie.

Także to Brulea finansuje w niekonwencjonalny sposób. Kiedy w tym tygodniu uruchomione zostanie własne biuro magazynu w Hongkongu, dziennikarz będzie pracował gdzieś na zapleczu - z przodu będzie znajdował się piąty już sklep _ Monocle _, jesienią uruchomiony zostanie kolejny w Nowym Jorku.

Poza magazynem o perfumach sklep ma w ofercie meble, ekskluzywne kąpielówki i torby podróżne. Znaleźć tam można także limitowany do 100 egzemplarzy model telefonu Blackberry. Telefon kosztuje wprawdzie 1100 euro, ale ma za to skórzany paseczek _ Monocle _.

ZOBACZ TAKŻE:

* [ Szef Opla: Dajcie nam uczciwą szansę ]( http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/szef;opla;dajcie;nam;uczciwa;szanse,94,0,625246.html )
* [ Wojnę o Playboya wygrywa Marc Bell ]( http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/wojne;o;playboya;wygrywa;marc;bell,23,0,645399.html )
* [ Kaspersky: Hakerzy mogą sparaliżować cały internet ]( http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/*%20My%20budujemy%20auta,%20a%20koncerny%20hoduj%C4%85%20konie%20%20%20%20%20*%20%22Atomic%20Anne%22%20uchodzi%20za%20najpot%C4%99%C5%BCniejsza%20kobiet%C4%99%20Francji%20%20%20%20%20*%20Wsp%C3%B3%C5%82tw%C3%B3rca%20Twittera:%20Liczba%20przyjaci%C3%B3%C5%82%20mo%C5%BCe%20by%C4%87%20myl%C4%85ca%20%20%20%20%20*%20Demokracja%20recept%C4%85%20na%20chi%C5%84ski%20kryzys%20%20%20%20%20*%20Szef%20w%C5%82oskiego%20Santandera%20naczelnym%20bankierem%20Watykanu%20%20%20%20%20*%20Gudzowaty:%20Mo%C5%BCna%20kupi%C4%87%20wszystko,%20nawet%20ustaw%C4%99%21%20%20%20%20%20*%20Siergiej%20Kogogin%20-%20nowy%20car%20bran%C5%BCy%20motoryzacyjnej )
Tagi: magazyn, business news, ludzie, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, marketing i zarządzanie, portrety
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz