Notowania

Imperium dr. Oetkera: Babeczki, browary i bank

Producent ciast w proszku zarządza też przedsiębiorstwem żeglugowym i siecią luksusowych hoteli.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/DPA)

150 lat temu urodził się August Oetker. Jak nikt inny ukształtował świadomość marki w Niemczech.

[Na zdjęciu prawnuk założyciela firmy Richard Oetker]

Marie-Luise Haase nie chciała być w telewizji. Jako długoletni pracownik koncernu spożywczego Dr. Oetker z niemieckiego Bielefeld kierowała w latach 60. i 70. kuchnią doświadczalną, w której przedsiębiorstwo testowało swoje produkty. Jednak kierownictwo firmy przekonało ją w końcu, aby pojechała do Hamburga i wzięła udział w nagraniu reklamy telewizyjnej.

W ten sposób kobieta z krótkimi, brązowymi lokami stała się ikoną reklamową firmy Dr. Oetker i osobą kontaktową dla tysięcy niemieckich gospodyń domowych. Piekła i gotowała, dawała wskazówki na udany sernik polewany czekoladą, torciki i ciasteczka. Kształtowała wizerunek firmy założonej przez doktora Augusta Oetkera, producenta pierwszych artykułów masowych w Niemczech.

Syn piekarza i z wykształcenia farmaceuta otworzył w 1891 roku aptekę w Bielefeld. Na zapleczu opracowywał leki i kosmetyki, ale nie odniósł większego sukcesu, więc postanowił zając się innymi produktami. Stworzył proszek do pieczenia, który był neutralny w smaku i nadawał się do dłuższego przechowywania. W 1893 roku Oetker wprowadził na rynek produkt pod nazwą Backin.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/55/m80951.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/w;spizu;czekoladowe;piwo;zagryziesz;smalcem,228,0,893412.html) *Tu czekoladowe piwo zagryziesz smalcem *

Najstarszy polski minibrowar mieści się w podziemiach wrocławskiego ratusza.

Był pakowany w torebki i zawierał dokładnie odmierzoną porcję na jedno ciasto. Gospodynie domowe nie musiały już odważać proszku do pieczenia w sklepach spożywczych, gdzie większość towarów trafiała pakowana w worki i skrzynie. Najważniejszą cechą Backin było jednak to, że na opakowaniu znajdowały się logo i nazwa marki, co w owych czasach było dość nietypowe dla artykułów spożywczych. W ten sposób Oetkerowi udało się wyróżnić swój produkt spośród innych.

Backin sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. W 1900 roku Oetker zrezygnował z prowadzenia apteki i postawił zakład produkcyjny. W ciągu roku sprzedał 20 milionów opakowań Backin, w 1914 roku sprzedaż wzrosła do 110 milionów. Swoją ofertę uzupełnił wkrótce o budyń w proszku i cukier waniliowy. Oetker zastrzegł również markę i logo.

Oetker wspiera III Rzeszę

Marki, które powstały około 1900 roku, w tym Maggi czy Persil, były odpowiedzią na produkcję masową, jaka pojawiła się w wyniku rewolucji przemysłowej. _ - Marka była postrzegana jako dowód zaufania pomiędzy klientem a producentem _ - mówi Hans-Gerd Conrad, który zrobił doktorat z reklam Dr. Oetkera. _ - Oetker był pionierem reklamy, na ten cel wydawał dużo pieniędzy _ - mówi Conrad. _ - Wiele wykorzystywanych dziś narzędzi reklamowych zastosował po raz pierwszy Oetker. _

_

_

Tak więc na początku XX wieku Oetker zaczął drukować na opakowaniach swoich produktów przepisy, wkrótce potem pojawił się ich cały zbiór, później książki kucharskie sprzedawane w milionach egzemplarzy. Do przygotowania potraw zalecano oczywiście produkty Dr. Oetkera. Twórca firmy zmarł w 1918 roku, ale jego następcy stawiają nadal na przekonującą reklamę. W połowie lat 20. firmowy dział porad dla gospodyń domowych trafił na ulice miast. W kuchni na kołach, zasilanej generatorem w kształcie babki, pieczono, gotowano i degustowano. Później pojawiły się także projekcje filmów.

Przedsiębiorstwo Oetkera było wielokrotnie krytykowane za rolę, jaką odegrało podczas II wojny światowej. Ówczesny dyrektor generalny firmy Richard Kaselowsky, mąż córki Augusta Oetkera Idy, był zagorzałym nazistą, firma wspierała aktywnie Trzecią Rzeszę. Kaselowsky zginął w 1944 roku podczas nalotu bombowego.

Po wojnie zarządzanie firmą spoczęło w rękach Rudolfa-Augusta Oetkera, 28-letniego wnuka założyciela. Pod jego rządami przedsiębiorstwo wprowadziło do kin pierwszy animowany film reklamowy oraz spoty radiowe. Kiedy telewizory stały się rzeczą powszednią, reklamy Dr. Oetkera trafiły także do telewizji.

Browary, hotele i bank

Ponieważ w latach 50. zaczęła spadać sprzedaż tradycyjnych produktów do pieczenia i gotowania, Dr. Oetker postawił na gotowe mieszanki do pieczenia i budynie w proszku. W latach 70. do portfolio firmy dołączono mrożonki i jako pierwsze przedsiębiorstwo w Niemczech Dr. Oetker wprowadził na rynek mrożoną pizze. Rudolf-August zainwestował też w ubezpieczenia, przedsiębiorstwo żeglugowe oraz bank. Doprowadziło to do powstania Grupy Oetker.

Opłacalne okazały się również przejęcia. Mimo że wiele osób do dziś kojarzy Oetkera z ciastami w proszku, budyniami i pizzą, grupa posiada kilka innych ważnych filarów działalności. Centrala firmy z siedzibą w Bielefeld sprawuje kontrolę nad 400 podmiotami, są wśród nich m.in. browary, produkcja win musujących, przedsiębiorstwo żeglugowe, bank oraz luksusowe hotele.

Do Dr. Oetkera należą znane marki piwne Jever i Radeberger, szampany Henkell i Fürst von Metternich oraz wódka Gorbaczow. Grupa jest w 100 procentach własnością rodziny ośmiu potomków Augusta Oetkera. Od 2010 roku firmą kieruje prawnuk Augusta Richard Oetker. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 25 tys. pracowników a jego roczny obrót to 9,5 mld euro.

Czytaj więcej na temat znanych firm w Money.pl
"Kuźnia Rzeszy" najlepszym pracodawcą? Słynny niemiecki koncern stalowy obchodzi w tym roku 200-lecie istnienia.
Właściciele BMW trzęsą niemiecką gospodarką Potomkowie słynnego przemysłowca mają wielomilionowe udziały w takich sektorach jak motoryzacja, farmaceutyka, transport i logistyka, wreszcie energia odnawialna.
Kto je papki dla niemowląt? Zdziwisz się Działy marketingu płacą miliony za ekologiczny wizerunek. Nikomu nie udaje się kreować go tak dobrze jak producentowi jedzenia dla dzieci, ekorolnikowi i artyście, Clausowi Hippowi. Jak on to robi?
Tagi: dr oetker, ludzie, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, marketing i zarządzanie, portrety
Źródło:
Die Zeit
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz