Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Maciej i Malgorzata Adamkiewiczowie

Maciej i Malgorzata Adamkiewiczowie

Właściciele Adamedu - najszybciej rozwijającej się i najbardziej rentownej polskiej firmy farmaceutycznej - przed kilkunastoma laty postawili na badania nad nowymi lekami. Dziś wiadomo już, że była to strategia najlepsza z możliwych.

Obecnie Adamed jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Polsce, zatrudnia 450 osób, stale rozwija własne laboratoria badawcze.

I chociaż w ciągu ostatnich trzech lat na program badań i rozwoju firma przeznaczyła ponad 53 mln złotych, efektem tych starań było 19 wniosków patentowych na substancje aktywne i własne formuły leków.

Tylko w ubiegłym roku Adamed osiągnął 300 mln zł przychodu ze sprzedaży (dla porównania: np. w roku 1998 były to 22 mln zł, w roku 2003 - ponad 156 mln zł) i - rekordowo - około 90 mln zł zysku netto (bijąc tym samym rekord z roku 2001, gdy firma osiągnęła 35 mln zł zysku).

W ciągu ostatniego roku małżeństwo Adamkiewiczów awansowało z 20. pozycji na liście 100 najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost" (z majątkiem wycenianym w 2005 roku na 750 tys zł) na pozycję 15. (z majątkiem 1 mln zł w edycji za rok 2006).

Innowatorstwo z konieczności

A wszystko zaczęło się w 1986 roku, gdy ojciec Macieja, Marian Adamkiewicz, założył Adamed. Pierwszy, niewielki zakład produkujący leki mieścił się wówczas w pomieszczeniach przerobionych z dawnej fermy kur.

Było to w czasach, gdy działalność związana z produkcją leków nie była jeszcze regulowana tak wieloma normami i standardami, jak dzisiaj. Firmę tego rodzaju mógł założyć wtedy każdy lekarz, jeśli tylko miał odpowiedni pomysł na nowe produkty.

A Marian Adamkiewicz, lekarz ginekolog, pomysłów miał wiele, zwłaszcza w zakresie preparatów ginekologicznych.

Początkowo próbował zainteresować nimi działające wówczas na rynku firmy farmaceutyczne. Nikt nie chciał jednak realizować jego projektów. Z konieczności sam został więc innowatorem i zaczął działać na własną rękę.

Po kilku latach Maciej Adamkiewicz, lekarz chirurg, przejął od ojca niewielkie jeszcze wówczas przedsiębiorstwo i razem z żoną, Małgorzatą, zaczęli inwestować w rozwój firmy.

Na przekór zachodnim koncernom

Na początku Adamed specjalizował się w produkcji preparatów ginekologicznych i sprzętu medycznego, systematycznie rozszerzając ofertę.

Momentem przełomowym w historii Adamedu był rok 1994, kiedy to produkcja przeniosła się do nowoczesnego zakładu w Pieńkowie koło Warszawy. Po dwóch latach firma przekształciła się w spółkę z o.o.

Dla rozwoju firmy bardzo ważny był również rok 1998. Adamed wprowadził wówczas na rynek lek na nadciśnienie o nazwie Amlozek (wcześniej opracowując w swoich laboratoriach nowy patent na produkcję amlodypiny, substancji czynnej wchodzącej w jego skład). Amlozek, którego opakowanie kosztowało wówczas około 9 zł, prawie całkowicie wyparł z rynku odpowiednik firmy Pfizer (sprzedawany za około 60 zł), bardzo szybko stając się najlepiej sprzedawanym preparatem w swojej grupie terapeutycznej. Obecnie przyjmuje go około pół miliona Polaków.

Dobre wyniki sprzedaży Amlozka zapoczątkowały dynamiczny rozwój firmy. Od tej chwili zachodnie koncerny farmaceutyczne musiały zacząć liczyć się z obecnością na polskim rynku nowego, silnego przeciwnika, który produkuje i sprzedaje leki znacznie taniej od nich.

Ekspansja za granicę

W roku 1997 firma wprowadziła na rynek nowoczesny plaster Estroplast, stosowany w hormonalnej terapii zastępczej, natomiast w roku 2000 - lek ginekologiczny o nazwie Luteina oraz lek na nadciśnienie - Xartan.

Kolejny rynkowy sukces przyniósł Adamedowi rok 2002, kiedy firma zarejestrowała nowy, znacznie tańszy od zachodniego odpowiednika, lek na schizofrenię pod nazwą Zolafren.

W tym czasie produkcja odbywała się już równolegle w drugim zakładzie Adamedu, położonym na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (koszt tej inwestycji to 20 mln zł), a przedsiębiorstwo wprowadziło swoje produkty do Chorwacji i na rynki niektórych krajów Unii - do Hiszpanii, Portugalii, Czech, Słowacji i Węgier.

W 2004 roku amerykańska agencja FDA zarejestrowała wytwarzany przez Adamed przyrząd o nazwie Kolpexin, a firma rozpoczęła przygotowania do wprowadzenia go na rynek USA. Zysk ze sprzedaży Kolpexinu w USA Maciej Adamkiewicz szacuje na przynajmniej 10 mln dolarów rocznie.

W zeszłym roku natomiast spółka wprowadziła na rynek lek na bezsenność Selofen oraz próbowała kupić jeleniogórską Jelfę (ostatecznie zwyciężył litewski Sanitas).

Na wschód i zachód

Obecnie Adamed inwestuje w nowe przedstawicielstwo na Ukrainie (około miliona złotych na biura, kadrę i szkolenia). W Kijowie, Charkowie, Doniecku i Dniepropietrowsku pracuje już rozwinięta sieć konsultantów medycznych.

Jest to drugi, zagraniczny oddział firmy. Wcześniej, w marcu 2005, Adamed założył spółkę-córkę w New Jersey w USA.

Pierwszym zarejestrowanym na Ukrainie produktem jest Zafiron, lek stosowany w astmie oraz przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc. Stopniowo na rynek naszego wschodniego sąsiada wprowadzane będą kolejne produkty: Xartan, Selofen i Luteina (spółka zakłada, że formalności związane z tym procesem powinny zakończyć się do końca 2006 roku).

Jak twierdzi prezes Adamkiewicz, wejście na rynek ukraiński to dla firmy inwestycja w przyszłość. Wartość ukraińskiego rynku leków - charakteryzującegoo się 30-procentową, rczną dynamiką wzrostu - ocenia się bowiem na około 811mln dolarów.

W poszukiwaniu novum

Adamed cały czas pracuje nad wynalezieniem nowego, polskiego leku oryginalnego, wśród polskich firm farmaceutycznych jest pionierem w tym zakresie.

Wszystkie laboratoria Adamedu: laboratorium chemiczne, centrum badań biologii molekularnej, centrum badań biologicznych i laboratorium technologii farmaceutycznych są w pełni dostosowane do wymogów Unii Europejskiej.

Firma posiada certyfikat Dobrej Praktyki Wytwarzania (GMP). Otrzymała go jako jedna z pierwszych w Polsce. Na razie nie jest to standard obligatoryjny w naszym kraju.

GMP (Good Manufacturing Practice) to unijny i światowy standard dotyczący procesu produkcji, kwalifikacji personelu, przechowywania wyników badań oraz kontroli i dystrybucji. Certyfikat GMP świadczy o tym, że firma dba o zapewnienie czystości, bezpieczeństwa i wysokiej skuteczności leków, sprzętu medycznego oraz wszystkich procesów zachodzących w firmie.

Adamed jest również jednym z założycieli utworzonej blisko rok temu Polskiej Platformy Technologicznej Innowacyjnej Medycyny. Zadaniem Platformy jest wytyczenie strategii rozwoju polskiej branży medycznej oraz podstawowych kierunków badań nad nowymi lekami w Polsce. Platforma zrzesza więc głównie polskie firmy inwestujące w badania nad poszukiwaniem nowych leków.

farmaceutyka, adamed
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Tylko popatrz
83.25.192.* 2008-05-20 23:48
Kilka artykułów branżowych o nowy członku zarządu adamedu:

http://www.google.com/search?q=cache:m5kgXp4mU-4J:www.liderzymedycyny.pl/showpdf.php%3Farticle_id%3D7572%26filename%3Dpersonalia.pdf%26priority%3D1+Piotr+B%C5%82aszczyk&hl=pl&ct=clnk&cd=2&gl=pl

http://www.rynekzdrowia.pl/artykul,623.html

http://www.pulsmedycyny.com.pl/index/archiwum/8421,piotr,b%C5%82aszczyk,wraca.html

Przyjaciele wspierają przyjaciół...?
85.128.36.* 2007-09-09 18:21
Złodzieje patentów!