Notowania

marc o'polo
12.07.2011 06:20

Marc O'Polo. Tu nie ubierze się Lady GaGa

Szef firmy unika występów publicznych, a jego marki nie reklamują zbuntowane gwiazdy filmu i muzyki. Mimo to koncern jest liderem niemieckiej branży odzieżowej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(http://www.youtube.com/<br>watch?v=ScZ-flbLISc)

Z danych firmy odzieżowej Marc O'Polo wynika, że 20 procent populacji odpowiada za 60 procent obrotu. Szef koncernu Werner Bock swoją ofertę kieruje więc do najzamożniejszej grupy klientów, sprzedając im wysokiej jakości materiały w stonowanych barwach i o klasycznym kroju. Nie reklamuje ich za pomocą celebrytów, ani nie eksponuje logo marki, które, jak sam twierdzi, umieścił na ubraniach jako pierwszy przedsiębiorca w historii. W tym roku bawarska firma zamierza zawitać do Polski.

[Na zdjęciu kadr z filmu promującego kolekcję Marc O'Polo wiosna/lato 2010]

Kontrast nie mógłby być większy: na zewnątrz duszna upalna pogoda, tymczasem w środku przypominającego łódź pawilonu wszystko wygląda jak przygotowane do ostrej zimy. Ciemnoszare wełniane kurtki i szale, grube czapki i swetry w norweskie wzory otulają dziesiątki manekinów.

Marka odzieżowa Marc O'Polo wyprzedza czas o co najmniej sześć miesięcy. Jednak inaczej niż sugeruje przypominająca nazwisko znanego podróżnika nazwa, nowa kolekcja zimowa nie czeka wcale na zamówienia z Włoch ani Szwajcarii. Projekty czapek i wełnianych swetrów powstają i są magazynowane w regionie, który z modą ma niewiele wspólnego. Dziesięciotysięczne miasteczko Stephanskirchen jest położone w Górnej Bawarii, 70 km na południowy wschód od Monachium - _ Pociągiem jedzie się tu 35 minut _ - mówi Werner Bock, szef przedsiębiorstwa.

Milion na rozwój

Bock to Mister Marc O'Polo. 68-letni dziś przedsiębiorca podbił Niemcy oferując bluzy i koszule w kratę, dżinsy i sukienki. Dziś chce podbijać także inne kraje. Od Stephanskirchen po Paryż, Moskwę i być może także Pekin - Bock jest nastawiony na ekspansję. Werner Bock, który jako wzorowy model marki ubierał się zawsze w kolekcje Marc O'Polo, w 1997 roku przejął udziały w niegdyś szwedzkiej firmie i przeniósł ją ze Sztokholmu do Bawarii. Od tego czasu obroty nienotowanego na giełdzie przedsiębiorstwa wzrosły ponad trzykrotnie.

Wstępne wyniki zamkniętego w maju roku rozliczeniowego potwierdzają, że firma Marc O'Polo wraz z należącą do niej marką Campus (nie należy mylić z popularną w Polsce siecią sklepów ze sprzętem turystycznym - red.) osiągnęła obrót rzędu 360 mln euro. _ - Odnotowaliśmy bardzo ładny wzrost _ - mówi Bock w rozmowie z tygodnikiem Wirtschaftswoche. - _ To więcej, niż oczekiwaliśmy. _

[ ( http://static1.money.pl/i/h/245/t148469.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/rage;age;louis;vuitton;to;obciach,199,0,860103.html) Rage Age: Louis Vuitton to obciach
Z dziewięcioprocentowym wzrostem obrotów i zyskiem brutto, który powinien wynieść ponad dziesięć procent, bawarska marka wybija się znacznie ponad inne niemieckie firmy z branży tekstylnej. Do 2020 roku Bock liczy nawet na ponad 40 procentowy wzrost obrotów. - _ Chcemy osiągnąć obrót rzędu 500 milionów euro _- deklaruje.

Taki wynik Bock zamierza osiągnąć przede wszystkim dzięki większej liczbie sklepów w Niemczech oraz ekspansji zagranicznej – szczególnie na rynku francuskim. Jak na razie marka Marc O'Polo jest tam obecna jedynie w ekskluzywnym paryskim domu handlowym Galeries Lafayette. Dlatego w 2011 roku firma przeznaczy miliony euro na inwestycje w nowe sklepy i personel. Większość tych pieniędzy popłynie do Francji, a także do Polski i krajów Beneluksu.

W Amsterdamie Bock poszukuje właśnie lokalizacji na flagowy sklep firmy. Planuje także dotrzeć do klientów w sposób bezpośredni, wydając od lipca darmowy magazyn o modzie. Mówi się też o kolejnej kolekcji, która ma być znacznie droższa od dwóch poprzednich i będzie oferowana we własnych sklepach marki.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/38/t142886.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/zara;zaczela;sie;od;moherowych;swetrow,204,0,852940.html) Zara zaczęła się od moherowych swetrów Lady GaGa tu nie pasuje

W niemieckim świecie mody, w którym prym wiodą tacy projektanci jak Wolfgang Joop i Michael Michalsky, Bock wykracza nieco poza ramy. Szef Marc O'Polo unika występów publicznych, a jego marka nie prezentowała się nigdy ani buntowniczo ani zuchwale. Nie ubiera też żadnych gwiazd ze świata muzyki i filmu, które trafiają później na czołówki gazet z powodu swoich ekscesów. - _ Lady Gaga definitywnie do nas nie pasuje _- ocenia trzeźwo Bock.

ZOBACZ FILM ZZA KULIS SESJI PROMUJĄCEJ WIOSENNO/LETNIĄ KOLEKCJĘ MARKI Z UDZIAŁEM POLSKIEJ MODELKI ANJI RUBIK:

Zamiast tego szef firmy stawia na solidne produkty, które nie są przesadnie modne, za to wysokowartościowe. - _ W latach 80. bluzy Marc O'Polo były produktem must-have. Od tego czasu firma stale pracowała nad marką, była zawsze obecna na rynku i odnosiła sukcesy _ - mówi Karl-Heinz Müller, twórca i szef berlińskich targów mody Bread&Butter.

Na drugiej stronie przeczytasz, jakie znane koncerny odzieżowe chciały kupić Marc O'Polo

Bock i jego współpracownicy oferują towar w eleganckimi, prostym i ekologicznym stylu. Co roku marka wprowadza na rynek osiem kolekcji damskich i męskich, składających się z 2000 produktów. Na chwilę obecną można je dostać w ponad 2 tys. sklepów, np. w domach handlowych P&C i Breuninger, w 120 sklepach franczyzowych i 80 sklepach własnych marki. - _ Marc O'Polo zna bardzo dobrze swoich partnerów handlowych i klientów i dostarcza swoje produkty punktualnie _ - mówi Wolf-Jochen Schulte-Hillen z firmy doradczej SH Selection. - _ Mają bardzo duże szanse rynkowe także za granicą _ – dodaje.

Indyjskie koszule od Szwedów

Marc O'Polo jest droższy niż Esprit i s.Oliver. Koszule męskie mogą kosztować do 90 euro, bluzki damskie nawet 150 euro, i tu nic się nie zmieni. Według wewnętrznych danych firmy 20 procent ludności odpowiada za 60 procent obrotu. - _ Marc O'Polo zręcznie obsługuje klientów tzw. segmentu LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability), którzy cechują się zdrowym i ekologicznym stylem życia i są gotowi wydawać na ubrania nieco więcej pieniędzy, odstraszają ich jednak firmowe loga i krzykliwe kolory _ - mówi Schulte-Hillen.

Właśnie to spodobało się Bockowi, kiedy w 1967 roku podczas targów mody w Koln natrafił na niewielkie stoisko dwóch Szwedów i Amerykanina. Gote Huss, Rolf Lind i Jerry O'Sheets – stąd apostrof w nazwie Marc O'Polo – oferowali ręcznie tkane koszule bawełniane z Indii, podczas gdy cały świat stawiał na niemnący poliester i dralon.

- _ W tamtych czasach ta trójka podążała zupełnie innym nurtem, kreując w ten sposób nowy trend _ - mówi Karl-Heinz Müller, który na początku lat 90. pracował dla Marc O'Polo. Po błyskawicznej wizycie w Sztokholmie Bock wrócił do domu z umową na sprzedaż produktów firmy w Niemczech. Szło mu tak dobrze, że Niemcy stały się dla firmy najważniejszym rynkiem zbytu, a marka zrobiła się popularna szczególnie wśród licealistów z odpowiednio dużym wysokim kieszonkowym. Do dzisiaj Marc O'Polo uważa, że było pierwszym przedsiębiorstwem, które umieściło na koszulkach firmowe logo. - _ Zrobiliśmy to wcześniej niż Benetton _- mówi Bock.

Bock posiada dzisiaj prawie 90 procent udziałów w Marc O'Polo, które przejmował stopniowo. Po pięć procent udziałów odsprzedał dwóm członkom zarządu firmy, kilka procent znajduję się w rękach innych wiodących pracowników przedsiębiorstwa. Bock pozostawił sobie jednak prawo pierwokupu udziałów, na wypadek, gdyby któryś z udziałowców zdecydował się odejść.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/22/t129302.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/deichmann;buty;dla;europy;bog;dla;afryki,14,0,755214.html) Deichmann: Buty dla Europy, Bóg dla Afryki
Szef Marc O'Polo zamierza utrzymać kontrolę nad swoim życiowym dziełem i odrzucał dotychczas wszystkie oferty odsprzedaży udziałów i przejęcia firmy. A tych było wiele. - _ Nie powiedziałbym, że pojawiały się codziennie, ale często _ - mówi Werner Bock. Jednak na inwestorach z zewnątrz mu nie zależy. - _ Finansujemy się w dużej mierze sami. Zobowiązania bankowe mamy tylko w punktach kulminacyjnych, naszą ekspansję jesteśmy w stanie sfinansować z własnej kieszeni i jesteśmy niezależni – _deklaruje. W 2010 roku wysokość kapitału własnego znajdowała się na poziomie ponad 50 procent.

W branży mówi się, że z odmową Bocka spotkał się nawet francuski koncern dóbr luksusowych Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH). Jeżeli już, to Bock zastanawiałby się co najwyżej nad ofertą PPR, konkurenta LVMH, do którego należą takie marki jak Gucci, Yves Saint Laurent i niemiecki producent artykułów sportowych Puma. Obecny jeszcze szef Pumy i prezes zarządu PPR Jochen Zeitz pracuje właśnie nad stworzeniem nowego segmentu, w którym mają się znaleźć marki lifestylowe. Marc O'Polo mogłaby tam dobrze pasować.

Bock ceni sobie Zeitza, a PPR mógłby mu pomóc w ekspansji na rynku francuskim i chińskim. Jednak czy Marc O'Polo pasuje do takiego koncernu? Bock zamiast pozbywać się udziałów wolałby, w ramach ekspansji zagranicznej, zainwestować w jakiegoś detalistę przejmując od 20 do 30 sklepów. - _ I to byłby dla nas dużo lepsze _ - mówi.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/101/t138853.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/najwieksze;koncerny;rodzinne;swiata;fortuny;i;skandale,103,0,823655.html) Największe koncerny rodzinne świata: Fortuny i skandale Wnuczka założyciela L'Oreal chciała ubezwłasnowolnić matkę, a prezes Samsunga ma wyrok za przestępstwa finansowe.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/145/t14481.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/brutal;byc;moze;pani;walewska;druga;mlodosc;kultowych;marek;prl-u,129,0,747137.html) Brutal, Być może, Pani Walewska. Druga młodość kultowych marek PRL-u Grupa Kolastyna zmieniła nazwę na Miraculum. Wraz z nią przypominają o sobie kosmetyki sprzed 40 lat.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t127071.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/polacy;nosza;rekawiczki;z;psow,200,0,741064.html) Polacy noszą rękawiczki z psów Taką tezę stawia Marian Kuc, założyciel firmy produkującej galanterię skórzaną.
Tagi: marc o'polo, ludzie, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, marketing i zarządzanie, portrety
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz