Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
quandt
30.09.2011 06:39

Rodzina Quandt trzęsie niemiecką gospodarką

Potomkowie słynnego przemysłowca mają wielomilionowe udziały w takich sektorach jak motoryzacja, farmaceutyka, transport i logistyka, wreszcie energia odnawialna.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Są jedną z najstarszych dynastii przemysłowców w Niemczech, ale mało kto zna sieć powiązań udziałowych rodziny Quandt.

Niektórzy zarzucają im skłonność do otaczania się tajemnicami, inni mówią o szlachetnej skromności, o jaką dzisiaj trudno wśród menadżerów dużych korporacji. Jakkolwiek by sklasyfikować rodzinę Quandt, która jest jedną z najbardziej wpływowych niemieckich dynastii przemysłowców z wielomiliardowymi udziałami w kluczowych sektorach takich jak motoryzacja, energie odnawialne, farmaceutyka i przetwarzanie danych, siłą tej rodziny było od zawsze posiadanie udziałów we wszystkich przyszłościowych branżach, a nie koncentracja na jednym sektorze. Do udziałowców Quandt należą: Johanna Quandt, wdowa po Herbercie Quandt, i jej dzieci - Stefan i Susanne (na zdjęciu).

Najsilniejsze więzi łączą rodzinę z producentem samochodów BMW. Herbert Quandt zapisał swoje udziały żonie i dzieciom, jednak nie po równo. Johanna Quandt posiada obecnie 16,70 procent, Stefan Quandt i Susanne Klatten odpowiednio 17,40 procent i 12,60 procent udziałów w BMW. Szacuje się, że w dzień po przeprowadzonym w maju walnym zgromadzeniu udziałowców BMW na konta rodziny wpłynęło łącznie 365 milionów euro. Z czego za swój pakiet akcji Stefan Quandt otrzymał dywidendę w wysokości 136 mln euro brutto, Johanna Quandt otrzymała 130,7 mln euro, a jego siostra Susanne Klatten 98,6 mln euro.

Trio Quandt przewodzi tym samym niemieckiej lidze milionerów dywidendowych, wyprzedzając w 2011 roku należących tradycyjnie do grona osób osiągających znaczne przychody z tytułu dywidendy ponad 200 potomków założyciela koncernu Siemens, Wernera von Siemensa, (141 mln euro) oraz członków dynastii Henkel (97 mln euro).

Stefan Quandt – słabość do logistyki

Stefan Quandt, urodzony 1966 roku, jest z wykształcenia mgr inż. inżynierii. W 1993 roku ukończył studia inżynierii przemysłowej na Politechnice w Karlsruhe. Po stażu w Boston Consulting Group pracował w DataCard Corporation w Minneapolis zajmując się sektorem rachunkowości kosztów operacyjnych i rachunkowości przedsiębiorstw, następnie pracował na stanowisku menadżera ds. marketingu w DataCard Asia Pacific Ltd. w Hongkongu. Od 1996 roku jest przedsiębiorcą, od 1997 roku członkiem Rady Nadzorczej firmy BMW AG oraz członkiem Rady Nadzorczej utworzonej przez BMW fundacji _ Herbert Quandt Stiftung _. Jest również wiceprzewodniczącym zarządu fundacji _ Johanna Quandt Stiftung _ oraz członkiem Rady Nadzorczej _ Instytutu Technologii w Karlsruhe _ (Karlsruher Institut für Technologie).

Czytaj w Money.pl

Delton AG

Stefan Quandt jest jedynym akcjonariuszem spółki akcyjnej Delton AG. Firma działa w sektorze farmaceutyki i logistyki. Do Delton AG należy spółka Biologische Heilmittel Heel GmbH, która według własnych danych jest największym w Niemczech producentem leków homeopatycznych. Firma zatrudnia obecnie 1300 osób.

Logwin AG, spółka utworzoną zgodnie z przepisami prawa luksemburskiego, świadczy kompleksowe usługi z zakresu logistyki i transportu morskiego, lotniczego i kolejowego. Koncern powstał w 1985 roku pod nazwą _ Thiel Logistik AG _, jego twórcą był Günter Thiel. W 2002 roku firmę przejęła Delton AG, a z powodu rozbieżności zdań co do funkcjonowania przedsiębiorstwa Thiel odszedł w 2003 roku na emeryturę. Quandt zdecydował się na przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Od 2008 roku spółka działa pod nazwą Logwin AG. W 2010 roku firma zatrudniała 5700 pracowników w prawie czterdziestu krajach i osiągnęła obrót w wysokości 1,35 mld euro.

*DataCard Corporation *

Stefan Quandt jest członkiem zarządu DataCard Corporation, Minneapolis, producenta kart chipowych takich jak karty kredytowe czy dowody osobiste. Firma oferuje także usługi przechowywania danych osobowych użytkowników. Według danych DataCard Group, roczny obrót firmy kształtuje się na poziomie 400 mln dolarów rocznie, a firma zatrudnia na całym świecie ponad 1400 pracowników. Poza USA DataCard posiada także filie i centra rozwojowe w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Indiach, Japonii i Malezji.

Susanne Klatten i Altana AG

Susanne Hanna Ursula Quandt urodziła się w 1962 roku. Po zdobyciu zawodu specjalisty ds. reklamy studiowała ekonomikę i organizację przedsiębiorstwa na University of Buckingham. Ukończyła studia licencjackie w Lozannie by w końcu odbyć staż w zakładach BMW w Regensburgu, który odbywała pod pseudonimem Susanne Kant. Tam poznała także swojego przyszłego męża, Jana Klattena.

W 1993 roku została oficjalnym członkiem Rady Nadzorczej spółki Altana AG z siedzibą w Bad Homburg. Po zakończeniu sporu spadkowego pod koniec lat 80. otrzymała 50,1 procent udziałów w spółce. Koncern dostarcza specjalistyczne produkty chemiczne dla producentów lakierów i farb, producentów tworzyw sztucznych, przemysłu drukarskiego i kosmetycznego oraz dla przemysłu elektrotechnicznego. Firma powstała w 1977 roku z wyodrębnionych sektorów koncernu VARTA, którego pierwszym prezesem był Herbert Quandt.

W 2010 roku firma Altana AG zatrudniała 5000 pracowników, a jej obrót wyniósł 1,5 mld euro. Altana AG posiada na całym świecie 35 zakładów produkcyjnych oraz 47 centrów usługowo-badawczych. W ciągu minionych 15 lat sam tylko wzrost notowań akcji Altana AG przysporzył Susannie Klatten, która jest zaliczana do najbogatszych kobiet w Niemczech, około czterech miliardów euro. Do 2009 roku spółka Altana AG była notowana na niemieckim indeksie giełdowym MDAX. Wtedy to główny udziałowiec spółki, firma SKion GmbH, której właścicielem jest Susanne Klatten, podniosła swoje udziały z 50,1 do 95 procent (czerwiec 2010). Tym samym w wolnym obrocie znajdowało się niewystarczająco dużo akcji spółki i Altana AG została nieplanowo wyeliminowana z indeksu MDAX.

Nowe źródła energii - Nordex

W 2008 roku Susanne Klatten została udziałowcem producenta turbin wiatrowych Nordex z Rostocku. Spółka SKion GmbH przejęła pakiet akcji o wartości prawie 13,4 mln euro, co dawało firmie 20 procentowe prawo głosu. Od 2005 roku akcjonariuszem Nordex jest również Jan Klatten, który zasiada także w Radzie Nadzorczej firmy. Pod koniec sierpnia 2011 roku rodzina Klatten zwiększyła swoje udziały w firmie do 24,99 procent – czyli nieco poniżej poziomu dla mniejszości blokującej. W 2010 roku Nordex zatrudniał prawie 2400 osób i osiągnął obrót rzędu miliarda euro.

SGL Carbon

W 2009 roku spadkobierczyni miliardowej fortuny zainwestowała około 300 mld euro w udziały w firmie SGL Carbon. Należąca do Klatten spółka SKion nabyła osiem procent udziałów w mającym siedzibę w Wiesbaden koncernie, który jest światowym producentem wyrobów z węgla, grafitu oraz materiałów kompozytowych, mających zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu.

Do odbiorców produktów SGL Carbon należą nie tylko producenci samolotów i samochodów, ale również producenci paneli słonecznych oraz turbin wiatrowych. W maju bieżącego roku Klatten miała już prawie 27 procent akcji, zapewniając sobie w ten sposób mniejszość blokującą w firmie. Była to reakcja na niespodziewane nabycie udziałów SGL Carbon przez producenta samochodów Volkswagen. Rzecznik SKion informował już wiosną, że firma śledzi z _ czujnością i dystansem _ poczynania VW i nie ma zewnętrznych przyczyn dla podnoszenia udziałów w firmie, poza uznaniem dla wartości przedsiębiorstwa. Niedawno Klatten zapowiedziała, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększy swoje udziały w firmie do 29 procent, o przejęciu nie ma jednak mowy. SGL Carbon zatrudnia 6200 pracowników a obrót firmy w 2010 roku wyniósł 1,38 mld euro.

Poznaj sylwetki polskich przedsiębiorców w Money.pl
Piotr i Paweł sukces zawdzięczają matce Skąd się wzięła sieć _ Piotr i Paweł _ oraz dlaczego inżynier budownictwa rzucił pracę i otworzył sklep.
Manufaktura Czekolady zamiast korporacji Krzysztof Stypułkowski i Tomasz Sienkiewicz porzucili dobrze płatne posady na rzecz własnej firmy.
Galeon ze Straszyna powalczy o Chiny Luksusowe łodzie rodzimej produkcji kosztują od kilku tysięcy do kilku milionów euro. Najlepiej sprzedają się w Niemczech i Rosji, teraz firma wchodzi na nowe rynki.
Tagi: quandt, ludzie, manager, czołówki, marketing i zarządzanie, portrety
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz