Notowania

SpaceX chce wysłać ludzi na Marsa. Powinno się udać już za dwa lata

Szef firmy Elon Musk porównywany jest często do twórcy Apple Steva Jobsa.

Podziel się
Dodaj komentarz
(jdlasica/CC BY-NC 2.0/Flickr)

Pierwsza kapsuła kosmiczna należąca do komercyjnego przedsiębiorstwa zadokowała w ubiegłym tygodniu do stacji ISS. Mózgiem operacji jest Elon Musk - szef producenta samochodów elektrycznych Tesla. Jednak Musk nie zostałby amerykańskim bohaterem, gdyby nie pomoc Daimlera.

Elon Musk mierzy wysoko. I jest na dobrej drodze. Właśnie wysłał w kosmos pierwszą prywatną kapsułę transportową. Firma SpaceX, w której 40-letni Musk jest właścicielem, szefem i dyrektorem ds. technologii, skonstruowała bezzałogową kapsułę Dragon oraz rakietę Falcon-9, która wyniosła ją na orbitę.

_ - Znaczenia tego dnia nie da się nawet oszacować _ - mówił uradowany szef NASA Charles Boden bezpośrednio po starcie rakiety. _ - To wielki dzień dla Ameryki. I wielki dzień dla świata. _ Boden nie ogranicza się jedynie do pochwał, ale już zarezerwował w SpaceX dwanaście lotów. Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA przeznaczy na ten cel 1,6 mld dolarów.

Historia Elona Muska to opowieść o bohaterze, który był już na dnie i potrafił się znowu podnieść - tak, jak kochają to Amerykanie. Jednak niewiele brakowało, aby absolwent fizyki, który mówi o sobie - _ Nigdy się nie poddaję, dosłownie nigdy _, poniósł porażkę. Pochodzący z RPA Musk zainwestował w SpaceX 100 mln euro ze swojego prywatnego majątku. W połowie 2008 roku eksplodowała trzecia skonstruowana przez firmę rakieta. Z problemami borykała się także współtworzona przez niego firma Tesla - amerykański producent samochodów elektrycznych. I kiedy wydawało się, że nic gorszego nie może się już wydarzyć, doszedł do tego jeszcze rozwód; aby opłacić adwokatów musiał zaciągnąć kredyt.

Od tamtej pory Musk osiągnął tyle, ile wielu innym nie udaje się osiągnąć przez całe życie - i to mimo tego, że po dwóch dniach zrezygnował ze stanowiska doktoranta na prestiżowym Uniwersytecie Stanforda. Zamiast zdobywać tytuł doktora, jako główny właściciel serwisu PayPal zrewolucjonizował globalny system płatności internetowych i zarobił gigantyczne pieniądze, kiedy w 2002 roku za kwotę 1,5 mld dolarów eBay przejął serwis usług płatniczych online. Zaledwie kilka lat później stanął w obliczu bankructwa.

Daimler ratuje Muska

Fakt, że dzisiaj znowu jest na szczycie Musk zawdzięcza niemieckiemu koncernowi. - _ Bez Daimlera nie byłoby Tesli. Daimler uratował Tesle - _ mówił kilka miesięcy temu w rozmowie z Handelsblatt Online. Gdyby przed trzema laty niemiecki koncern nie zdecydował się na inwestycję, młody start-up prawdopodobnie nie otrzymałby nigdy prawie pół miliarda dolarów kredytu od rządu USA, dzięki czemu firma zadebiutowała w 2010 roku na parkiecie. Dzisiaj udziałowcem Tesli jest także Toyota.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/4/m216836.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/smarta;wymyslil;40;lat;temu;teraz;tworzy;,76,0,1094988.html) *Smarta wymyślił 40 lat temu. Teraz tworzy... * Wynalazki Johanna Tomforde wyprzedzają czas. Musk, który nie przepada za krawatami i wciąż wygląda jak młody przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, nie ogranicza się w swoich działaniach jedynie do Tesli lub SpaceX. Przez dwa dni w tygodniu pracuje dla pioniera branży aut elektrycznych - produkowany przez Tesle sportowy model Roadster jest pierwszym samochodem elektrycznym dopuszczonym do ruchu po autostradach - a trzy kolejne dni Musk spędza w firmie produkującej rakiety kosmiczne. Poza tym jest także właścicielem trzeciej firmy: Solarcity - dostawca usług i instalacji solarnych dla domów.

Jego wszechstronność i związane z tym kompleksowe ambicje wzbudzają niepokój u wielu inwestorów. Dlatego też twórca grupy kapitałowej Ironfire-Capital Erica Jackson grał na spadek notowań Tesli. W Musku irytuje go także jego _ egomania _ i niezwykła pewność siebie. Mimo tej _ achillesowej pięty _ Jackson chwali dzisiaj pracę Muska dla Tesli i SpaceX mówiąc, że jest _ fenomenalna _. _ - Moje uznanie. Dotychczas podejmował same słuszne decyzje _ - mówi cytowany przez _ Bloomberg Businessweek _ Jackson. I nie jest wcale osamotniony w swojej opinii.

Steve Milunovich, analityk ds. technologii z amerykańskiego banku inwestycyjnego Merrill Lynch mówi: _ Musk przypomina Steva Jobsa _. Podobnie jak twórca koncernu Apple, Musk również jest genialnym biznesmenem, a także miliarderem. _ - Jest wizjonerem branży technologicznej, a ponadto jest w stanie kreować wartości dla akcjonariuszy. _

Śladami Apple

Historia sukcesów firmy Apple była niewątpliwie inspiracją dla Elona Muska: Jobsowi udało się przekształcić Apple z niszowego producenta wysokiej jakości komputerów w dominującego na rynku producenta masowego. Także Tesla wdraża właśnie tę zmianę strategii. Produkcję wartego ponad 100 tys. dolarów Roadstera opartego na Lotusie Elise zakończono po wyprodukowaniu 2250 egzemplarzy. Firma, która według Muska jest _ najbardziej urzekająca firmą samochodową XXI wieku _, uruchamia teraz masową produkcję samochodów elektrycznych.

Zaprezentowany wiosną podczas Salonu Samochodowego w Genewie Model S jest zachwalany przez Muska jako _ najlepszy i najtrwalszy samochód na świecie _. Przy ekonomicznym stylu jazdy elektrycznym autem można pokonać dystans 450 km bez ładowania, zmieści się w nim nawet siedmiu pasażerów i w podstawowej wersji będzie kosztować połowę tego, co model Roadster.

W tym tygodniu Tesla ogłosiła, że 22 czerwca rozpocznie sprzedaż sedana. To trochę wcześniej niż planowano. Zapowiedź obala nawet głosy krytyków, którzy wątpili w terminowy start. W bieżącym roku Tesla chce sprzedać 5 tys. egzemplarzy. W 2013 r. z taśm produkcyjnych w kalifornijskich zakładach, które należały niegdyś do GM i Toyoty, ma zjechać 20 tys. egzemplarzy. W ten sposób Musk planuje zwiększyć czterokrotnie obrót do 1,5 mld dolarów a Tesla ma po raz pierwszy odnotować zysk.

Eksperci z branży są zdania, że przedsiębiorstwo _ ma szansę zbudować pierwszy w historii iCar _. Producent niszowy może stać się wkrótce poważnym konkurentem dla gigantów branży, takich jak BMW, Mercedes-Benz i Audi. Już jesienią podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Musk chce zaprezentować model X. Będzie to crossover ze spektakularnie otwieranymi do góry drzwiami, łączący w sobie zalety minivana, limuzyny i samochodu terenowego. Produkcja auta ma się rozpocząć pod koniec 2013 roku. Później przyjdzie kolej na mniejszy i tańszy model, który ma konkurować z Audi A4 i BMW serii 3.

Muskowi to jednak nie wystarcza. W końcu jego celem jest _ pomoc w rozwiązaniu wielkich problemów ludzkości _. Wysłanie w kosmos kapsuły transportowej Dragon jest dopiero pierwszym krokiem. Wizją przedsiębiorcy _ jest umożliwienie ludzkości życia multiplanetarnego _. Musk jest zdania, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, w ciągu roku do dwóch SpaceX będzie w stanie wysłać pierwszą załogową misję na Marsa.

Czytaj więcej w Money.pl
Smarta wymyślił 40 lat temu. Teraz tworzy... Wynalazki Johanna Tomforde wyprzedzają czas. Przekonaj się, jak wygląda samochód przyszłości.
Właściciel Volkswagena boi się kieszonkowców Chłodny, wyrachowany i przewidujący - tak o szefie Volkswagena mówią jego pracownicy. Jutro austriacki przedsiębiorca kończy 75 lat.
Piwo od dr. Oetkera? Mają też bank Producent ciast w proszku zarządza też przedsiębiorstwem żeglugowym i siecią luksusowych hoteli.
Tagi: elon musk, ludzie, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, marketing i zarządzanie, portrety
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz