Notowania

Getin Noble Bank: Banki będą jak markety

Klienci mogą spodziewać się wielu innowacyjnych ofert, ale żadna nie utrzyma się długo, prognozuje prezes Krzysztof Rosiński.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Getin Noble Bank)

Sektor usług bankowych już zaczyna przypominać rynek dóbr szybko rosnących FMCG, a w działaniach marketingowych instytucje finansowe stawiają na innowację. Klienci mogą spodziewać się wielu nowych, ciekawych i tanich ofert, z których część okaże się jednak tym samym produktem w innym opakowaniu, mówi Krzysztof Rosiński, prezes Getin Noble Banku. Money.pl: Getin Bank połączył się z Noble Bankiem, Santander przejął BZW BK, a Raiffeisen Polbank. Dla ilu banków jest miejsce na polskim rynku?

Krzysztof Rosiński: Dla wielu, bo, poza paroma wyjątkami, banki w Polsce nie przynoszą strat. Zagraniczne grupy finansowe wyprzedają polskie aktywa, kiedy muszą ratować swój rodzimy biznes. Tak jest w przypadku dużych banków. Jeśli chodzi mniejsze banki, fuzje i przejęcia często wynikają z ograniczeń, jakie nakładają na nie lokalni regulatorzy. Tak było z WestLB, któremu niemiecki regulator nakazał wyprzedać zagraniczne aktywa i skoncentrować się na działalności krajowej.

*A jaki był powód konsolidacji Getin Banku i Noble Banku? *

Chcemy wejść do pierwszej piątki największych banków w Polsce. Większy może więcej: jest silniejszy, bardziej stabilny, bardziej przewidywalny zarówno dla klientów, jak i dla inwestorów i depozytariuszy. Połączenie silnie rosnącego Noble Banku z dużym Getin Bankiem od razu wprowadziło nas do pierwszej dziesiątki banków w Polsce.

Czy oferta Noble Banku nie była skierowana do zbyt wąskiej grupy klientów, by mógł się utrzymać na rynku?

Gdyby tak było, nie powtórzylibyśmy tego błędu. Tymczasem w grudniu 2010 roku uruchomiliśmy kolejny specjalistyczny bank – Idea Bank, skierowany do drobnych przedsiębiorców. Z naszych doświadczeń wynika, że nowe projekty lepiej rozpoczynać w wyodrębnionej organizacyjnie strukturze. Szybciej się wtedy rozwiną i szybciej zdobędziemy kolejny kawałek rynku.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/227/t30691.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/leszek;czarnecki;buduje;trzeci;co;do;wielkosci;bank,141,0,714893.html) Leszek Czarnecki buduje trzeci co do wielkości bank? Czyli dalsze konsolidacje na polskim rynku bankowym są nieuniknione?

W obecnej sytuacji tak. Wielkość daje siłę. Siłę niższego kosztu finansowania, większej wiarygodności na rynku międzybankowym, większych kapitałów a przez to zdolności do akumulowania większych ryzyk, udzielania większych kredytów.

Mniej banków to też mniejsza konkurencja. Klienci nie ucierpią?

Liczba banków na polskim rynku jest tak duża, że pomimo ostatnich konsolidacji konkurencja może tylko rosnąć. Nawet, jeśli kolejnych 5 czy 6 banków połączy siły (choć uważam, że w tym roku możemy spodziewać się sprzedaży najwyżej dwóch średniej wielkości banków) to sytuacja nie ulegnie zmianie. A że konkurencja zazwyczaj idzie w kierunku obniżania ceny, klienci tylko skorzystają.

O jakiego klienta zabiega Getin Noble Bank? Getin Bank i Noble Bank miały dwie różne grupy docelowe.

I nadal mają. Przy tej skali wielkości baku, który ma sumę bilansową bliską 44 miliardom złotych, nie możemy być zorientowani tylko na jedną grupę klientów.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/254/t131838.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/prezes;efl;moglbym;byc;rockmanem,76,0,772684.html) Prezes EFL: Mógłbym być rockmanem Getin Noble Bank będzie musiał stworzyć nową tożsamość marketingową, pokazać spójny wizerunek.

Cały czas utrzymujemy dwa niezależne brandy, skierowane do zupełnie innych grup klientów. *Nasze oddziały nadal mają odmienny wizerunek, zachowaliśmy też odrębność middle office.* Na pierwszy rzut oka może się to wydawać bez sensu, bo odrębne procesowanie i rozliczanie dokumentów oznacza większe zatrudnienie, dublowanie pewnych funkcji. Robimy to jednak całkowicie świadomie, chcemy, by z punktu widzenia klienta Noble Banku nic się nie zmieniło.

Podobnie nasza ostatnia kampania reklamowa jest rozdzielona na dwa spoty: dla osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą i dla klientów zatrudnionych na etacie.

A do kogo skierowana jest kampania z udziałem Piotra Fronczewskiego i psa z serialu Rodzina zastępcza?

Wszystko zależy od reklamy. Piotr Fronczewski już nie występuje z psem, ostatnio z iPadem w ręku promuje depozyty. Ta kampania wspiera także naszą bankowość internetową, którą zaczęliśmy rozwijać w ubiegłym roku. Pozyskaliśmy już ponad 100 tysięcy klientów i walczymy o kolejnych.

Konkurencja rośnie, a walka o klienta się zaostrza. Na co będziemy mogli liczyć?

Rynek usług bankowych już zaczyna przypominać rynek dóbr szybko rosnących FMCG i wszystko zmierza w tym kierunku. Usługi bankowe powszechnieją, dlatego w działaniach marketingowych coraz częściej stawia się na innowację. Pojawi się coraz więcej nowych, ciekawych ofert, które jednocześnie będą szybko znikały. Z drugiej strony część z nich może okazać się tym samym produktem w innym opakowaniu.

Istnieją jeszcze klienci, o których można zawalczyć, czy rynek jest już podzielony?

Nie, widać wyraźnie, że przy wdrożeniu zupełnie nowych rozwiązań można stworzyć potrzebę po stronie klienta, tak, jak na rynku FMCG. Przykładem może być Pareto – produkt, który oferujemy od półtora roku. Weszliśmy nim pomiędzy produkty inwestycyjne a produkty regularnego oszczędzania, a popyt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania.

Macie opinię drogiego banku, o czym świadczy choćby fakt, że Getin Bank ma najwyższe spready na rynku. Z czego to wynika?

Mamy też jedną z najlepszych na rynku ofert depozytowych. Jako bank o polskich korzeniach, działający w Polsce, finansujemy się z rynku polskiego, głównie depozytami detalicznymi. Płacąc za nie dobre stawki, musimy mieć droższe produkty. Jak każda instytucja finansowa, musimy przynosić akcjonariuszom zysk.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/86/t137046.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/jan;wojcikiewicz;polski;conrad;hilton,91,0,808027.html) Jan Wójcikiewicz, polski Conrad Hilton Co więc zrobicie, jeśli rząd przychyli się do propozycji ministerstwa gospodarki i wprowadzi obowiązek spłaty kredytu po średnim kursie NBP?

Będziemy musieli dostosować się do nowych przepisów.

Wrócą złote czasy dla kredytów w walutach?

Nie ma możliwości masowego powrotu do franka, ten etap mamy już za sobą. Natomiast dopóki rata kredytu walutowego będzie niższa niż kredytu w złotych, popyt na te pierwsze będzie trwać. Póki klient może płacić niższą ratę, przynajmniej w dniu udzielenia kredytu, sam będzie wychodził z inicjatywą, żeby był to kredyt w euro, nie w złotych.

Kredyt w walucie jest jednak bardziej ryzykowny, zarówno dla klienta, jak i dla banku. Dlatego udział sprzedaży kredytów walutowych w hipotekach w przypadku Getin Noble Banku nie przekracza 10 procent.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/140/t135564.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/chcesz;pobiegac;kup;samochod,50,0,796466.html) Chcesz pobiegać? Kup samochód! Każdy, kto kupi Volvo może trenować w naszym klubie biegacza. Sam biegam z klientami - mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Auto Polska.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/32/t134944.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/przyszlosc;opakowan;to;folia;z;kukurydzy,192,0,793280.html) Przyszłość opakowań to folia z kukurydzy Na rynku jest już ponad 30 rodzajów folii, także ekologicznych, które wkrótce zastąpią papier, uważa Michał Kolmasiak, prezes firmy Pragma Trade.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t136287.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/na;zakupy;i;film;do;aquaparku;juz;wkrotce,82,0,801362.html) Na zakupy i film do aquaparku? Już wkrótce Wrocławski Park Wodny to nie tylko baseny. Po pierwszej na świecie scenie teatralnej w aquaparku czas na kino 5D i centrum nurkowe, zapowiada Bartłomiej Andrusiewicz, prezes przedsiębiorstwa.
Tagi: marketing w firmie, getin noble bank, ludzie, kraj, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, wywiady, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz