Notowania

polscy przedsiębiorcy
11.03.2011 06:00

Kowboj w kurtce z NASA czyli Polak na motocyklu

Moda motocyklowa mocno czerpie z amerykańskich tradycji, mówi Leszek Tarańczuk, właściciel firmy Tarbor.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Tarbor)

Specjalne podszewki, wynalezione w latach 70. przez NASA, zapewniają motocyklistom odpowiednią wentylację, a nakładane na spodnie _ chapsy _ chronią ich przed deszczem. Także kamizelka i naszywki w barwach klubu to ukłon w stronę amerykańskich tradycji, tłumaczy Leszek Tarańczuk, właściciel firmy Tarbor, która produkuje odzież motocyklową. Money.pl: Czy można już mówić o istnieniu subkultury motocyklowej w Polsce?

*Leszek Tarańczuk: *Zdecydowanie tak. Podobnie jak za Oceanem, istnieją u nas kluby motocyklowe, które mają swoje barwy. W Polsce najczęściej zrzeszają się ludzie jeżdżący na chopperach, ale kluby motocyklowe powstają też w wielu większych firmach, na przykład w bankach. My je obsługujemy, bo każdy klub trzeba inaczej ubrać. Naśladuje się przy tym amerykańskie naszywki i zwyczaje. Barwy muszą zostać zatwierdzone przez klub, nie można nosić tego, co się chce.

A na jakich motorach jeżdżą Polacy?

Jeździ się na chopperach, ścigaczach i turystykach. Ścigaczem można się rozpędzić się na kawałku dobrej drogi i to właściwie tyle. Nie da się pojechać w dłuższą trasę, bo nie ma w co się zabrać. _ Chopperowcy _ mają sakwy, ale to też nie jest motocykl na dłuższe trasy - jego maksymalna prędkość to 100 – 120 km/h. Zresztą w Polsce nazwy _ chopper _ używa się niewłaściwie. _ Chopper _ to model produkowany nieseryjnie. W Stanach istnieją małe firmy, które zajmują się tworzeniem takich pojedynczych motocykli i to są właśnie prawdziwe _ choppery. _

Jest też grupa osób, które jeżdżą na turystykach, takich jak _ Honda Goldwing _, albo _ Harley - Davidson Electra _. Tymi motocyklami można we dwójkę bardzo wygodnie pokonywać naprawdę długie trasy. Wiele osób jeździ też na skuterach, a na wsiach zarejestrowanych jest dużo _ WFM-ek _. Są jeszcze miłośnicy starych motocykli, którzy mają stare _ Harleye _ albo polskie _ Sokoły _. Kluby, które ich zrzeszają, istnieją w każdym większym mieście.

**

Leszek Tarańczuk w latach 70. na motorze WSK M06 B3 Bąk/fot: Tarbor**Kim są motocykliści na co dzień?

To ludzie z fantazją, inaczej nie przesiadaliby się z wygodnego auta na motor. Mają od 20 do nawet 70 lat. Młodsi najczęściej jeżdżą na ścigaczach, panowie w średnim wieku wolą choppery i to głównie oni są naszymi klientami.

Są też tacy, którzy mają już dużo zabawek: kupili sobie dobry samochód i helikopter, więc dorzucają jeszcze motocykl. Ale motocykle tych ostatnich stoją później w garażach. Wielu motocyklistów wykonuje wolne zawody, albo ma własne biznesy. Ostatnio jeździ też coraz więcej księży.

A kobiety?

Wśród polskich motocyklistów kobiet-kierowców jest niewiele, myślę, że nawet nie 5 procent. One też się organizują, mają swoje zloty amazonek. Wśród naszych klientów jest sporo pań, ale to w większości pasażerki. Jeżdżą z tyłu, co nie zmienia faktu, że też muszą mieć odpowiednie buty i ubranie. Prawie takie samo, jak kierowca.

W co w takim razie powinien być ubrany motocyklista?

Idąc od góry, najważniejszy jest kask. Może być otwarty, zamknięty, z przyciemnioną szybą lub bez. Później mamy uszczelnienie na szyję, skórzane lub tekstylne. Odzież pod spodem musi być termo-aktywna, a kurtka powinna mieć podpinkę i wentylację, żeby kierowca miał komfort termiczny. Teraz już każda ma protektory na barki, łokcie i kręgosłup, wyjmowane lub wszyte na stałe. Spodnie też mają ochraniacze, na biodra i kolana. Muszą być nieprzemakalne i oczywiście z wentylacją.

Najlepiej, żeby takie spodnie można było odpowiednio ocieplić. W końcu na motorze nieraz jedzie się cały dzień. Gdy wieczorem temperatura spadnie do kilku stopni, to po stu kilometrach jazdy w kiepskim ubraniu można zsiąść z motoru sztywnym. Ważna jest też kamizelka, bo to właśnie na nią naszywa się barwy klubowe.

Z tego wszystkiego kask jest obowiązkowy. Ochraniacze już nie, ale lepiej je mieć, bo czasem zdarzają się wypadki. Ja na przykład miałem niedawno złamanie przystawowe. Mimo, że sam produkuję ochraniacze, nie miałem ich na kolanach. Gdybym je założył, uraz byłby pewnie dużo mniejszy.

Jak Pana fascynacja motocyklami przerodziła się w biznes?

Zaczynałem od choppera WSK, za PRLu docierałem na nim nawet do demoludów. Byłem w ZSRR, na Węgrzech i Czechosłowacji. To był mój jedyny środek lokomocji, bo na samochód nie było mnie stać. A że skóra była wtedy towarem deficytowym, próbowałem zrobić coś dla siebie na własną rękę. Z kolegą ze studiów zaczynaliśmy od produkcji kurtek ze skayu, ramonesek. A gdy PRL upadł, rozwinęliśmy produkcję porządniejszych ubrań, ze skóry i tekstyliów.

*fot: Tarbor_ _fot: Tarbor[ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://galerie.money.pl/firma;tarbor;i;jej;produkty,galeria,5088,0.html)Który z tych materiałów jest lepszy? *

Odzież motocyklowa musi być przede wszystkim wentylowana. Istnieją na przykład specjalne podszewki _ outlast _, wynalezione jeszcze w latach 70 przez NASA. Dają duży komfort termiczny.

Skóry dla motocyklistów są produkowane w systemie _ TFL Cool Leather _. Odbijają promieniowanie podczerwone, dzięki czemu na słońcu nagrzewają się znacznie mniej, niż normalne skóry. Z kolei odzież tekstylną produkuje się z mocnych, wytrzymałych materiałów, na przykład typu _ cordura _. Wyposażona jest w membrany, dzięki którym oddycha, a równocześnie jest nieprzemakalna.

A co z obuwiem?

Wszystko zależy od tego, jaki mamy motocykl. W konstrukcji butów na ścigacze najważniejsza jest ochrona nogi, bo na tych maszynach rozwija się spore prędkości. Na turystykach z kolei pokonuje się duże odległości, nawet 1000 kilometrów dziennie. Buty muszą więc być dobrze zabezpieczone przed wodą, bo na takich dystansach jeździ się w różnej pogodzie.

Buty na choppery są podobne do kowbojek, czy nawet butów do jazdy konnej, stylizowanych na oficerki. Moda motocyklowa czerpie z tradycji kowbojskich: kowbojki mają z boku paski, które kiedyś służyły do mocowania ostróg. Produkuje się też spodnie na paskach, właściwie same nogawki. To są tzw. _ chapsy _, kiedyś jeździli w nich kowboje.

Jaka jest cena kompletnego stroju?

Rękawice, buty, kurtka i spodnie to wydatek od 1200 do 4000 złotych. Ale są firmy, które sprzedają dużo drożej. Na przykład u pewnej firmy z Finlandii, która sprzedaje bardzo wysokiej jakości odzież tekstylną, sama kurtka kosztuje nawet do 3500 złotych.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/232/t133608.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/prezes;pekaes;skora;lancuch;i;tomik;poezji,83,0,784211.html) Prezes Pekaes: Skóra, łańcuch i tomik poezji Harley Davidson to tylko jedna z pasji Jacka Machockiego, który jest też miłośnikiem gór i Rilkego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/254/t131838.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/prezes;efl;moglbym;byc;rockmanem,76,0,772684.html) Prezes EFL: Mógłbym być rockmanem Andrzej Krzemiński gra na gitarze, jeździ motorem BMW enduro GS 800 i fotografuje.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/224/t127200.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/drutex;pracuja;na;trzy;zmiany,204,0,742604.html) Drutex: Pracują na trzy zmiany Ale cała kadra zarządzająca o godz. 15 idzie do domu. _ Szef nie powinien decydować o wszystkim. _
Tagi: polscy przedsiębiorcy, ludzie, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, wywiady, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz