Notowania

polscy przedsiębiorcy
30.11.2011 06:30

Misters Audytor: Męska branża, kobiecy biznes

Panowie pracują u nas, ale głównie przy wycenie przedsiębiorstw, kontrolach wewnętrznych czy doradztwie podatkowym - mówi Barbara Misterska-Dragan.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Misters Audytor)

Dobry menedżer nie może stale szukać konkurentów wśród swoich pracowników, powinien starać się ich zrozumieć i dopingować. Kobiety są w tym bardziej naturalne i nieschematyczne - uważa Barbara Misterska - Dragan, była podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, a obecnie prezes Misters Audytor. W zarządzie jej firmy zasiadają same panie, im też powierza kluczowe stanowiska.

Money.pl: Audyt to niełatwa branża - sezonowość, nielimitowane godziny pracy. Kobietom chyba ciężko odnaleźć się w tym zawodzie?

Barbara Misterska-Dragan: Absolutnie nie. Kobiety świetnie sobie radzą. Także te, które są młode i mają dzieci, znakomicie łączą obowiązki zawodowe z czasem poświęconym rodzinie.

Z drugiej strony, zawód audytora rzeczywiście wymaga wiele, przede wszystkim umiejętności komunikowania się, samodyscypliny i koncentracji. Do tego dochodzi odporność na ogromny stres - przez krótki czas pobytu u klienta trzeba zebrać dowody aby wydać opinię, która ocenia wyniki całorocznej pracy kierownictwa.

W Misters Audytor zarząd jest w 100 procentach kobiecy. A co z zespołem, ilu mężczyzn u Was pracuje?

To prawda, na przestrzeni 20 lat istnienia firmy zarząd był zawsze kobiecy. I to nie dlatego, że nie lubię pracować z mężczyznami. Po prostu dobrze i efektywnie nam się funkcjonowało w takim gronie.

Mężczyźni oczywiście pracują u nas, ale głównie jako menedżerowie w obszarach pozaaudytowych, takich jak wycena majątków przedsiębiorstw, kontrole wewnętrzne, doradztwo podatkowe.

Czyli kobiece i męskie style zarządzania to nie mit?

Coś w tym jest. Mężczyzna kojarzy się z bardziej autorytarnym stylem zarządzania. Ale przecież jest mnóstwo kobiet, które równie konsekwentnie i szybko podejmują decyzje. Czy można stwierdzić, że przyjęły męski styl zarządzania? Chyba nie, kobieta jest po prostu dobrym przywódcą. A do tego przeważnie cechuje ją większe zrozumienie dla ludzkich potrzeb, jest bardziej skłonna pochylić się nad problemami pracowników i zwyczajnie ich zrozumieć.

Być może nie są to sprawy bezpośrednio związane z zarządzaniem organizacją, ale mają na nią ogromny wpływ. Bardziej emocjonalne podejście poprawia atmosferę w firmie. Bo przecież nie możemy oceniać pracownika wyłącznie poprzez pryzmat podejmowania decyzji, umiejętności zarządzania czy budowania strategii. Oczywiście, dobry menedżer musi mieć to opanowane, bez względu na to czy jest kobietą czy mężczyzną. Jednak jeśli chodzi o płaszczyznę międzyludzką, budowanie dobrej energii w firmie, atmosfery wzajemnego zrozumienia czy wyzwalanie dodatkowych zainteresowań, myślę, że tu sprawdza się lepiej kobieta. Jest bardziej naturalna i mniej schematyczna.

**Przeczytaj wywiad Money.pl

Przy takim emocjonalnym podejściu trudniej jest zachować obiektywizm.

Menedżer musi kochać ludzi. To ogromnie ważna cecha. Nie może ograniczać się do ciągłego szukania konkurenta wśród swoich pracowników. I bez znaczenia jest tu płeć. To tkwi w człowieku.

Obok prezesury w Misters Audytor jest Pani biegłym rewidentem. Ma Pani także doświadczenie związane z członkostwem w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa, w tym Rady Nadzorczej TVP. Była Pani też Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa. Jak godzi Pani tak intensywne życie zawodowe z prywatnym?

To odwieczny problem. Każda z tych funkcji pochłaniała mi mnóstwo czasu, także tego osobistego. Bez względu na to, czy godziłam się na to, czy też nie, musiałam uczestniczyć w niezliczonych spotkaniach, posiedzeniach i rozmowach. I angażowałam się w to, bo nie wyobrażam sobie, by było inaczej. Ale znalazłam ujście dla swoich emocji - ćwiczę jogę. To pozwala mi skoncentrować się, wyciszyć i uciec od wszystkich problemów. Coraz częściej spędzam też czas z rodziną. Mam trójkę wnuków i im poświęcam wszystkie wolne chwile.

To jednak z pewnością wymaga przewartościowania swoich celów. I nie twierdzę, że to nie jest trudne, szczególnie dla kobiety. Bo każda z nas ma zakodowane, że trzeba wychować dziecko, zrobić zakupy, do tego posprzątać dom. A tak naprawdę to nie są tylko nasze obowiązki, ale też naszego partnera i powinniśmy się nimi dzielić. A do tego znajdować czas na bycie razem.

*I co na to mąż? *

Mam to szczęście, że mój mąż nie jest aż tak bardzo zaangażowany zawodowo jak ja. I bardzo mnie wspiera, szczególnie, że ma więcej czasu na sprawy, na które mi wciąż go brakuje.

A jak kobiety z Misters Audytor radzą sobie w walce z Wielką Czwórką Audytorską? Audyt to ciężki rynek, zdominowany przez międzynarodowe korporacje.

Miałam przyjemność pracować w dużej korporacji międzynarodowej. Jednak w moim przekonaniu mniejsza firma ma większą możliwość elastycznego działania i szybszy proces podejmowania decyzji, tak ważnych dla naszych klientów. Mimo silnej konkurencji, bliskość z klientem to duży atut mniejszego przedsiębiorstwa. Do tego ciągle poszukujemy nowych produktów, by zainteresować rynek.

Stwierdziła Pani kiedyś, że usługi audytorskie, mimo że to podstawowy produkt w firmie, nie są produktem biznesowo najlepszym. Co miała Pani na myśli?

Usługi audytorskie są obligatoryjne. To tak, jak obowiązkowe badania lekarskie, niekoniecznie mamy taką potrzebę, ale musimy się im okresowo poddać. To produkt standardowy, dodatkowo nie zawsze efektywny dla tych, którzy go wykonują. Dopiero wszystkie usługi pochodne od audytu, czyli diagnoza, stwierdzenie potrzeby dodatkowych badań, wreszcie wskazanie dróg leczenia są tymi, które stanowią rzeczywistą wartość dodaną. Tym samym są lepiej postrzegane przez klienta i bardziej satysfakcjonujące dla samego biegłego rewidenta.

*Rozumiem, że ten poziom satysfakcji mierzony jest zarobkiem. Jaka jest cena takich usług? *

Na usługi audytorskie nie ma cennika. Koszt, w zależności od wielkości badanego podmiotu i branży, waha się od 3 do kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych.

I cena pozostaje głównym kryterium wyboru audytora zewnętrznego?

Przetargi, w których uczestniczymy, bardziej przypominają castingi, w których stajemy w szeregu z innymi korporacjami i wszyscy mamy być tak samo ładni i tak samo dobrze przygotowani do zadania. Ale w większości przypadków głównym kryterium wyboru faktycznie pozostaje cena. Pojawiają się też dodatkowe elementy, jak pozycja na rynku, znajomość branży w której działa badany, czy doświadczenie i wiedza zespołu badającego.

A dobry audytor to audytor obiektywy czy ten, który po prostu wystawi pozytywną opinię? Czy relacja z badanym podmiotem nie opiera się na zasadzie: jeśli ty nie wystawisz mi dobrej opinii, to my już z tobą nie chcemy współpracować za rok?

Audytor nigdy nie powinien być postrzegany jako negatywny usługodawca. Tylko wtedy, gdy istnieją dobre, merytoryczne relacje z zarządem, kontroler jest w stanie trafnie rozpoznać ryzyka, wskazać uchybienia i zaproponować ścieżkę zmian w firmie.

Takie działanie wymaga nie tylko sprawdzenia zapisów w księgach rachunkowych, ale przede wszystkim zapoznania się z procesami biznesowymi w firmie, pracą organów w spółce, z założeniami strategii jej rozwoju i realizacji, prześledzenia biznesplanów czy metod zarządzania. A do tego potrzeba relacji partnerskich, zarówno z zarządem, jak i radą nadzorczą. Jeśli organy te będą patrzyły na audytora przez pryzmat korzyści dla firmy, to on faktycznie stanie się firmie potrzebny.

Więcej kobiet w biznesie w Money.pl
Polka pierwszym takim prezesem na świecie _ - Branża budowlana ciągle pozostaje typowo męskim zawodem - _mówi Lidia Mikołajczyk - Gmur.
Sprawdź, kto zarabia na małych biustach Kiedy zaczynała, klientki przymierzały bieliznę w jej prywatnej łazience. Dziś Agnieszka Socha ma dwa butiki w Zabrzu i we Wrocławiu i właśnie wypuszcza na rynek autorski model biustonosza.
Czy kosmetyki naturalne to oszustwo? Polacy nie mają pojęcia o ekologii - uważa Larysa Dysput Goławska, która produkuje kremy i balsamy do twarzy i ciała.
Tagi: polscy przedsiębiorcy, audyt, ludzie, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, wywiady, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz