Notowania

Problem z zasięgiem? Datax wie, dlaczego

Inżynierowie z Wrocławia serwisują sieci telefoniczne zarówno w Polsce, Kanadzie, jak i na Madagaskarze.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Datax)

Zamiłowanie do łamigłówek i niechęć do chodzenia po biurze w butach - to cechy łączące pracowników Datax. We wrocławskiej siedzibie firmy inżynierowie radiowi z całego świata pracują nad rozwiązaniami, które poprawią szybkość i jakość połączeń telefonicznych poszczególnych operatorów. Zarządzają i serwisują sieci zarówno w Polsce, Kanadzie, jak i na Madagaskarze.

Money.pl: W jakiej sieci ma Pan telefon?

Rafał Pisz, prezes firmy Datax: W Play. P4 to z resztą jeden z naszych klientów.

Zakładam więc, że nie ma Pan problemów z zasięgiem. Tymczasem ja, od kiedy przeprowadziłam się na obrzeża Wrocławia, swobodną rozmowę mogę prowadzić tylko na balkonie. W mieszkaniu telefon gubi zasięg.

To może być kwestia niewydajnej albo brakującej infrastruktury. Pierwszy przypadek jest dla operatora telefonii komórkowej szczególnie niekorzystny. Wydał już pieniądze, postawił stacje bazowe, przekaźniki, tymczasem przez problemy ze sprzętem traci klientów.

I nic dziwnego. Sama zamierzam zrezygnować z usług operatora. Co innego może zrobić klient?

W zasadzie nic. Natomiast operator może zwrócić się do firmy takiej jak nasza, która zdiagnozuje problemy z siecią i zaleci odpowiednie rozwiązania - przeniesienie ruchu, rozbudowę infrastruktury, konfigurację sprzętu. Oferujemy też oprogramowanie, które pozwala na sprawne, zautomatyzowane zarządzanie siecią i szybkie wykrywanie problemów.

W Polsce operatorzy nie mają dużego wyboru - jesteście jedyną firmą w kraju świadczącą tego typu usługi. Dlaczego? Zapotrzebowanie jest, dobrych inżynierów też nam nie brakuje.

Jesteśmy przedsiębiorstwem, które żyje z know-how, ten rynek wymaga bardzo wąskiej specjalizacji. Fakt, że Datax powstał właśnie we Wrocławiu, to nie przypadek. Firmę stworzyli dwaj inżynierowie, którzy wcześniej jeździli dużo po świecie pomagając operatorom radiowym. Do tego mamy bardzo dobrych programistów i doświadczony zespół sprzedażowy. To unikalna mieszanka.

A może nie macie w Polsce konkurencji, bo też perspektywy rozwoju branży są słabe? Liczba operatorów na rynku jest już optymalna, nie należy więc spodziewać się kolejnych graczy, a co za tym idzie - nowych klientów.

Też miałem taką refleksję kiedy wchodziłem w ten biznes. Zapomina Pani jednak o postępie, który jest motorem rozwoju w naszej branży. Technologię GSM zastępuje powoli telefonia 3G, a wkrótce globalnym standardem będzie technologia LTE. Konieczność dostosowania systemów używanych obecnie przez operatorów do nowych rozwiązań gwarantuje nam sporo pracy na najbliższe lata.

Co jeszcze, obok technologii LTE, stanowi przyszłość tej branży?

Drugi wyraźny trend na rynku to ekologia. Operatorzy mobilni są obecnie jednymi z największych konsumentów prądu. W każdym 500 tysięcznym mieście znajduje się około tysiąca stacji bazowych telefonii komórkowej, które zużywają łącznie 60 tysięcy kWh prądu dziennie. Czyli tyle, co 30 tysięczne miasteczko albo 11 specjalistycznych szpitali.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/190/m191422.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/placisz;wiecej;do;play;sprawdz;dlaczego,235,0,971499.html) *Płacisz więcej do Play? Sprawdź dlaczego * Jakub Niewęgłowski tłumaczy też, dlaczego firma zatrudniła Kubę Wojewódzkiego. Pracujemy nad tym, by sieci były energooszczędne; chcemy też zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery zgodnie ze standardami unijnymi. Jesteśmy ponadto zaangażowani w program HELP, który ma zapewnić łączność w Europie na wypadek jakiegoś kryzysu - powodzi, trzęsienia ziemi, wybuchu.

Jest wreszcie projekt samouczących się sieci. Tworzymy systemy, które są w stanie diagnozować się i konfigurować w zależności od ruchu, bez udziału człowieka.

Z Waszych usług korzystają operatorzy nawet z tak odległych regionów świata jak Madagaskar. A kim są Wasi konkurenci?

To często dostawcy sprzętu, którzy dołączają do niego oprogramowanie. Konkurujemy ponadto z firmami ze Stanów Zjednoczonych, Izraela, Turcji, Europy Zachodniej. Sami mamy międzynarodowy zespół, na naszą ostatnią ofertę pracy odpowiedzieli ludzie z całego świata, Rosjanie, Portugalczycy, Hiszpanie.

Podobno w Waszym biurze zamiast herbaty popija się yerba mate, a zamiast w butach, pracownicy chodzą w skarpetkach.

To prawda, większość osób czuje się tak bardziej komfortowo.

Czyli wpisujecie się w stereotyp informatyków. Skarpetki, klapki, długie włosy, wyciągnięty sweterek...

Rzeczywiście, jeden z kolegów nosi długie włosy, reszta ma krótkie albo wcale. Poza tym wszyscy przejawiają zamiłowanie do łamigłówek i gier logicznych, ale na tym podobieństwa się kończą.

*Nie da się jednak ukryć, że informatycy mają specyficzny styl bycia. *

Cały dzień pracy spędzają w końcu w dużej koncentracji przed komputerem. Ich świat nie ogranicza się jednak do monitora. Mają dzieci, rodziny, a wielu z naszych pracowników robi doktorat. To dla nas cenne, bo osób, które są w stanie pojąć fizykę doświadczalną czy kwantową, nie przerosną tematy, którymi my się zajmujemy. Poza tym nasi pracownicy mają otwarte umysły, znają się na sztuce, sporcie, polityce i mimo że biegają po biurze bez butów, rozmowa z nimi jest przyjemnością.

A Pan biega po biurze bez butów?

Dzisiaj nie.

Czytaj więcej na temat branży telekomunikacyjnej w Money.pl
Pół kilo komórki za tysiąc zł. Pamiętasz? Dokładnie 15 lat temu, 16 września 1996 roku, do Polski weszła technologia GSM. O przemianach na rynku telekomunikacyjnym opowiada nam Tomasz Basiński, którego firma zarządza siecią punktów sprzedaży T-Mobile i Play.
Wuefista na czele Nokii nie boi się Androida Robert Siewierski przyznaje, że stosowany w smartfonach Nokii system operacyjny był przestarzały.
Irytuje cię "Granie na czekanie"? To przez nich W zamian za wyemitowanie kilkusekundowych spotów, użytkownicy telefonów komórkowych dostaną darmowe minuty - mówi Igor Bokun.
Tagi: polscy przedsiębiorcy, ludzie, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, wywiady, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz