Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Przyszłość opakowań to folia z kukurydzy

Na rynku jest już ponad 30 rodzajów folii, także ekologicznych, które wkrótce zastąpią papier, uważa Michał Kolmasiak, prezes firmy Pragma Trade.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Pragma Trade/ Materiały Prasowe)

*Chociaż foliowe torebki zastępuje się ekologicznymi torbami z płótna czy papieru, moda na ten ostatni zanika. Papier przestał być atrakcyjny marketingowo i już nawet marka Wedel pakuje swoje czekolady w folię, mówi Michał Kolmasiak, prezes firmy Pragma Trade. Jego zdaniem polski rynek dystrybucji folii czekają duże wzrosty i konsolidacja. *

**Pragma Trade to jeden z największych w Polsce importerów oraz dystrybutorów folii wykorzystywanej do produkcji opakowań giętkich. Spółka powstała w 2003 roku, z inicjatywy Michała Kolmasiaka, który zdecydował się zainwestować w pomysł na biznes znajomych z branży. Kolmasiak jest jednocześnie wiceprezesem firmy windykacyjnej Pragma Inkaso, jednak, jak sam mówi, zbieżność nazw przedsiębiorstw jest całkowicie przypadkowa. Obecnie Pragma Trade przygotowuje się do debiutu na rynku NewConnect.

*Money.pl: Czy folia, w którą jest zawinięty kurczak w supermarkecie, różni się od tej, w którą pakuje się buty czy papierosy? *

Michał Kolmasiak, prezes Pragma Trade: Istnieje ponad 30 rodzajów folii, my specjalizujemy się w kilku, najbardziej zaawansowanych technologicznie z nich. Folie nie różnią się wyglądem zewnętrznym, ale mają inne właściwości chemiczne i fizyczne, na przykład stopień przejrzystości czy temperaturę topnienia.

Zupełnie inne właściwości musi mieć folia używana jako rękaw do pieczenia, wystawiana na temperatury rzędu 240 stopni Celsjusza, a zupełnie inne folia do pakowania kosmetyków, która musi szybko się zgrzewać na maszynach pakujących. Obok karty technicznej, do każdej folii dołączone są też odpowiednie atesty. One decydują o tym, czy można w nią zapakować żywność, kosmetyki, czy buty.

A leki?

Folia, w którą pakuje się tabletki czy igły, musi spełnić szereg restrykcyjnych wymogów. Przykładowo nie każda wytrzyma proces sterylizacji, który przebiega w bardzo wysokich temperaturach; jej produkcja musi ponadto odbywać się w pomieszczeniach spełniających najwyższe standardy dotyczące czystości.

Planujemy właśnie zakup maszyny umożliwiającej produkcję folii, które mogą mieć zastosowanie min. w przemyśle medycznym. Dzięki tej inwestycji nasza firma będzie w stanie produkować folie spełniające parametry wymagane przez producentów leków.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/215/t127703.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/akson;wozki;inwalidzkie;tez;moga;byc;modne,123,0,746107.html) Akson: Wózki inwalidzkie też mogą być modne Kim są Państwa obecni klienci?

Mamy trzy podstawowe grupy odbiorców. Pierwszą są drukarnie, które na podstawie dostarczanych przez nas surowców produkują gotowe opakowania dla praktycznie wszystkich firm, które pakują w folię swoje produkty. To min. proszki do prania, czekolady, batoniki, etykiety do napojów etc.

Drugim, bardzo ważnym segmentem, są klienci potrzebujący folii nie do dalszego przetwarzania, tylko po prostu do pakowania. Dostarczamy ją między innymi do zakładu Colgate-Palmolive w Świdnicy, szóstego co do wielkości na świecie. Naszymi odbiorcami są też firmy z branży kosmetycznej i spożywczej, min Teekane, Cadbury, Ziaja, Herbapol czy Mieszko.

Trzeci segment naszej działalności to folie używane jako izolator do produkcji kabli. W Polsce jesteśmy ich wiodącym dostawcą. Do naszych wieloletnich klientów należy między innymi krakowska Tele-Fonika Kable.

Konkurencja jest spora?

Polski rynek dystrybucji folii jest bardzo rozdrobniony, niezorganizowany. To pozwoliło nam w stosunkowo krótkim czasie urosnąć z firmy bardzo małej do firmy średniej wielkości, ale o znaczącym udziale w rynku. A ten będzie się dynamicznie rozwijał i w mojej opinii w ciągu następnych kilku lat nastąpi jego konsolidacja.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/152/t87960.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/polscy;producenci;petard;siedza;albo;nie;zyja,221,0,744413.html) Polscy producenci petard siedzą albo nie żyją Nie obawia się Pan, że folia zostanie wkrótce wyparta przez bardziej ekologiczny papier? Tak dzieje się już z foliowymi torbami na zakupy.

Zdecydowanie nie. Folie, które dystrybuujemy, nie należą do szkodliwych dla środowiska. Nie posiadamy w ofercie folii polietylenowych, z których robione są plastikowe reklamówki; pracujemy wyłącznie na zaawansowanych technologicznie materiałach, które nadają się do recyklingu.

Poza tym, jeśli od czegoś się odchodzi, to właśnie od papieru, który nie jest już atrakcyjny dla marketingu. Z naszych obserwacji wynika, że wiele produktów pakowanych wcześniej w papier, zawija się dzisiaj w folię. Nawet marka Wedel, która do niedawna pakowała wszystkie swoje czekolady w papier, przerzuciła się na folię. Folia po prostu lepiej się prezentuje i lepiej zabezpiecza zapakowany produkt.

Na Zachodzie odchodzi się od opakowań foliowych, pakuje się w papier, albo wcale.

Nasza branża dostrzega ten trend, dlatego na rynku są już folie produkowane na przykład na bazie kukurydzy. Są w pełni biodegradowalne, mają krótką żywotność i rozkładają się nawet w kilka tygodni. Jednak na razie, ze względu na wysokie koszty produkcji, nie ma na nie rynku, ani w Polsce, ani w Europie. To powinno się zmienić, ale potrzeba kilku lat.

A jak polski rynek opakowań foliowych wygląda na tle reszty Europy?

Jeśli chodzi o konsumpcję _ per capita _, jesteśmy daleko w tyle za Unią Europejską. Według danych sprzed czterech lat, ale jedynych obecnie dostępnych, przeciętny Kowalski zużywa około 5 kg opakowań z tworzyw sztucznych na rok. Niemiec zużywa 25 kg.

Jednak najbardziej innowacyjnym rynkiem, jeśli chodzi o opakowania, są Anglia i Włochy. Tam się wszystko zaczyna i dociera do nas przez Francję i Niemcy. Ponadto polskie drukarnie robią bardzo dużo opakowań dla zagranicznych dostawców, dużych sieci typu Tesco. Siłą rzeczy muszą dostosować swoje standardy do ich, coraz bardziej pro-ekologicznych wymogów.

*Dlaczego więc nie odejść od folii całkiem? *

Folia jest bardziej trwała niż papier, nie niszczy się tak szybko. Ładniej się prezentuje po zadruku, ma połysk, który przyciąga wzrok klienta. Odpowiednio dobrane folie przedłużają żywotność zapakowanych w nią produktów, bo nie przepuszczają promieni UV ani stymulujących proces rozkładu gazów. Istnieją branże, które bez folii się nigdy nie obędą, choćby branża spożywcza. Folia, jak każdy inny produkt będzie się zmieniać, ewoluować ale nie ma możliwości, żeby w najbliższej przyszłości została zastąpiona jakimkolwiek innym surowcem.* Folia to tani materiał?*

Kilogram folii, zależnie od jej rodzaju, kosztuje od 3 do 5 euro. My sprzedajemy 300 ton folii w rolkach miesięcznie.

Opakowanie stanowi często nawet połowę ceny produktu. Potrafi Pan oszacować koszt opakowania w folię słoika kremu czy pasty do zębów?

Nie, ale proszę zwrócić uwagę, że koszt zapakowania taniego produktu, na przykład proszku do prania, w zaawansowane folie, które trzeba zadrukować, zlaminować i wyciąć, jest nieporównywalny do kosztów owinięcia w folię słoiczka kremu za 200 złotych. W przypadku tego drugiego cena opakowania nie odbije się na kieszeni konsumenta.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/31/t131103.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/polskie;wino;lepsze;od;francuskiego;i;tak;wolimy;wodke,101,0,766821.html) Polskie wino lepsze od francuskiego? I tak wolimy wódkę W Polsce można uprawiać winorośl i produkować wysokiej klasy wino. Na przeszkodzie stoją tylko przepisy.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/8/t130568.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/flaszka;w;foliowce;czyli;prezent;po;polsku,97,0,763233.html) Flaszka w foliówce czyli prezent po polsku Kultura obdarowywania się zanika i nikt nie przywiązuje już wagi do pakowania prezentów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/235/t133611.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/polscy;poslowie;poluja;ale;sie;nie;przyznaja,155,0,784283.html) Polscy posłowie polują, ale się nie przyznają Myślistwo niesłusznie kojarzy się z zabijaniem, mówi Janusz Czajka, producent noży.
Tagi: polscy przedsiębiorcy, ludzie, kraj, wiadmomości, gospodarka, manager, czołówki, wywiady, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz