Notowania

h&m
09.12.2010 08:10

W H&M wzrosną ceny?

To konsekwencja coraz trudniejszego dostępu do surowców - mówi Karl-Johan Persson.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Pierre Björk/H&M)

- _ Ceny w branży wzrosną _ - prognozuje Karl-Johan Persson, szef marki H&M. Chociaż biznesmen nie chce przyznać wprost, że podwyżki dotkną także jego klientów, produkty szwedzkiego giganta mogą wkrótce zdrożeć.

35-letni Karl-Johan Persson objął stery firmy H&M w lutym 2009 roku. Jest wnukiem założyciela marki Erlanda Perssona i pracuje pod nadzorem swojego ojca Stefana. Wcześniej był odpowiedzialny za ekspansję zagraniczną firmy i współpracował przy tworzeniu COS (Collection Of Style), ekskluzywnej marki H&M.

Handelsblatt: Jak ocenia Pan swój pierwszy rok na czele H&M?

Karl-Johan Persson: Był pasjonujący, intensywny i pełen wydarzeń.

Był pełen wydarzeń także dla akcjonariuszy H&M. Po rozczarowujących wynikach w trzecim kwartale akcje firmy znacząco spadły. Co poszło nie tak?

To był najlepszy kwartał w historii przedsiębiorstwa, tylko oczekiwania były skrajnie wysokie. My jesteśmy zadowoleni.

Wysokie ceny surowców spędzają sen z oczu inwestorom. Od początku roku ceny bawełny wzrosły ponad dwukrotnie. Jak wpływa to na interesy H&M?

Przeciwko nam jest wiele czynników. Wzrosły nie tylko ceny surowców, ale także koszty transportu. Jednocześnie wielu naszych dostawców nie jest w stanie zwiększyć dodatkowo produkcji. Ale dotyczy to całej branży, nie tylko H&M.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/82/t123474.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/escada;-;bankrut;wart;100;milionow;euro,188,0,725692.html) Escada - bankrut wart 100 milionów euro Klienci mogą spodziewać się wzrostu cen?

Nasi klienci nadal będą otrzymywać dobrą jakość w korzystnej cenie. Z uwagi na konkurencję nie chcę mówić nic więcej.

Czyli ceny pójdą w górę?

Mogę powiedzieć tylko tyle, że moim zdaniem ceny w branży wzrosną.

Z pewnością także dlatego, że wzrosły ceny robocizny w Azji i Turcji, gdzie produkujecie.

Tak, to oczywiście też ma wpływ.

Co z planami dalszej ekspansji firmy?

Z powodu słabej koniunktury wiele projektów centrów handlowych odłożono do szuflady, a my otworzyliśmy kilka sklepów mniej. Ale nadal chcemy otwierać co roku od 10 do 15 procent sklepów więcej, niż w latach poprzednich. I w przyszłym roku ten cel osiągniemy.

Będziecie otwierać nowe sklepy w Niemczech?

W Niemczech jesteśmy już reprezentowani bardzo silnie, ale ciągle pozostaje dużo miejsca do dalszej ekspansji. Zarówno dla H&M, jak i dla naszych nowych marek: H&M Home, COS (Collection Of Style), Monki i Weekday.

Wasz główny konkurent, hiszpańska grupa Inditex ze sklepami Zara i Massimo Duti, ciągle się rozwija. Co robi lepiej od was?

Zara i inni konkurenci nas nie interesują. Oczywiście, przyglądamy się im i regularnie odwiedzamy ich butiki. Jest mi jednak obojętne, czy konkurencja otwiera więcej sklepów niż my, albo czy jest obecna w większej liczbie państw.

Od trzech lat jesteście obecni w Azji. Macie sklepy w Szanghaju i Hongkongu, w 2011 otworzycie kolejny w Singapurze. Co dalej?

Mamy sklepy w 38 krajach, więc pozostało jeszcze wiele państw, w których nie jesteśmy obecni. Nie ma nas na przykład na półkuli południowej. Rozglądamy się w Ameryce Południowej, byliśmy również w Indiach i innych krajach Azji oraz w Australii.

Kiedy planujecie otworzyć tam sklepy H&M?

Nie wyznaczyliśmy jeszcze terminu. To złożony temat. Należy pamiętać, że podczas gdy u nas jest lato, w krajach na półkuli południowej panuje zima. Ma to wpływ na asortyment.

A jak wygląda sytuacja na rynku rosyjskim?

Bardzo dobrze. Otworzyliśmy tam już siedem sklepów i dostrzegamy duży potencjał rosyjskiego rynku. Tyczy się to także Chin, gdzie wystartowaliśmy w 2007 roku, oraz Japonii i Turcji.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/157/t122781.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/klan;forbesow;prasa;pieniadze;polityka;i;loty;balonem,173,0,722861.html) Klan Forbesów: prasa, pieniądze, polityka i loty balonem W ośmiu krajach prowadzicie sklepy internetowe. Jak rozwija się handel online?

Sprzedaż w sieci ma duży potencjał rozwojowy, ponieważ ten model może funkcjonować praktycznie w każdym kraju. Właśnie otworzyliśmy sklep internetowy w Wielkiej Brytanii. Udział sprzedaży online będzie rósł.

W sklepach H&M pojawiła się niedawno kolekcja Alberta Elbaza, projektanta francuskiej marki Lanvin. Wcześniej pracowali dla was tacy designerzy jak *Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf, Stella McCartney czy Jimmy Choo*. To tylko dobra strategia marketingowa, czy kolekcje specjalne faktycznie mają istotny wpływ na obrót firmy? **

I jedno i drugie. Nasi klienci kochają te kolekcje, a dla nas to ogromny rozgłos. Należy również podkreślić, że to wielka frajda dla samych projektantów.

Firmę H&M stworzył w 1947 roku Erland Persson. Swój pierwszy sklep pod nazwą _ Hennes _ (Dla niej) Persson otworzył w szwedzkim Vasteras. Na początku firma produkowała wyłącznie odzież damską. Poszerzenie oferty o kolekcje męskie trwało 21 lat, kiedy to Persson przejął szwedzką markę sklepów Mauritz Widfors, specjalizującą się w artykułach i odzieży myśliwskiej. Firma zmieniła nazwę na Hennes&Mauritz. Obecnie H&M ma 2 tysiące sklepów 38 krajach. W 2009 roku obrót koncernu zatrudniającego 76 tysięcy pracowników wyniósł 118,7 miliarda koron (12,8 miliardów euro).

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/208/t10960.jpg ) ] (http://manager.money.pl/styl/media/artykul/pornograficzna;reklama;hm,247,0,205303.html) Pornograficzna reklama H&M? Wprowadzeniu w 24 krajach nowej kolekcji bielizny marki H&M towarzyszy erotyczna kampania reklamowa.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/59/t6459.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/hm;-;duzo;czesto;szybko,120,0,134008.html) H&M - dużo, często, szybko Hennes & Mauritz to niewątpliwie gigant na rynku odzieżowym. Koncern jest szwedzkiego pochodzenia, więc wyrastał w otoczeniu takich marek, jak Ikea, Ericsson i Abba. Podobnie, jak jego poprzednicy pragnie masowej publiczności.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/187/t36795.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/karl-johan;persson;-;szef;hm;z;dziada;pradziada,240,0,427760.html) Karl-Johan Persson - szef H&M z dziada pradziada Jego ojciec jest największym akcjonariuszem, a dziadek założycielem Hennes & Mauritz.
Tagi: h&m, ludzie, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, wywiady, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz