Airbus to europejskie konsorcjum produkujące samoloty od początku lat 70. Koncern został utworzony na mocy decyzji rządów Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Chodziło o to, by europejski przemysł lotniczy mógł konkurować na zdominowanym przez amerykańskich producentów rynku. Siedziba Airbusa mieści się w Tuluzie we Francji.
Pierwszy wyprodukowany przez konsorcjum samolot – Airbus 300 swoją pierwszą komercyjną trasę przebył w 1974 roku. Był to lot na trasie Paryż-Tuluza, a Airbus 300 był pierwszym na świecie dwusilnikowym samolotem szerokokadłubowym(jego produkcję zakończono w 2007 roku).
Dziś Airbus jest największym konkurentem Boeinga. W tej chwili na całym świecie lata ponad pięć tysięcy samolotów Airbusa. W 2010 r. Airbus dostarczył swój sześciotysięczny, wyprodukowany samolot. Jest to model Airbusa A380 latający dla linii Emirates.
Firma produkuje obecnie siedem samolotów pasażerskich, w tym największy na świecie samolot cywilny Airbus A380. Oprócz niego flagowym produktem koncernu jest samolot średniego zasięgu Airbus A320. Produkuje też samoloty wojskowe, dostarczane przez specjalnie utworzoną spółkę Airbus Military SAS.
Koncern posiada dwie główne fabryki w Tuluzie i Hamburgu oraz mniejsze zakłady w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Chinach. Airbus zatrudnia na całym świecie ponad 52 tysiące osób, a jego roczne dochody przekraczając 27 miliardów dolarów.
Airbus Helicopters poinformował, że nie weźmie udziału w przetargu na śmigłowce dla Marynarki Wojennej. Jednocześnie firma deklaruje, że nadal chce brać udział w innych zamówieniach polskiego wojska.
Air Asia planuje zakup 100 sztuk modelu A321neo. Cena katalogowa tego samolotu to 129,5 mln dol. Oprócz tego przewoźnik chce kupić 34 sztuki większego A330neo, po 296,4 mln dol. za sztukę.
Airbus Helicopters wycofuje się z europejskiego arbitrażu. W sprawie zerwanego kontraktu na caracale będzie dochodził swoich praw przed polskimi sądami. Skąd decyzja firmy? Wszystko przed wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w innej sprawie.
Airbus jest gotów zarzucić produkcję największego pasażerskiego samolotu świata, jeśli linia Emirates nie kupi kolejnych maszyn. Zaprojektowanie i wyprodukowanie A380 było rękawicą rzuconą przez europejskiego producenta Boeingowi. Jednak okazuje się, że linie lotnicze wolą mniejsze maszyny.