Notowania

wto
04.09.2009 13:36

Airbus przeciw Boeingowi. Sędzią WTO

Światowa Organizacja Handlu rozstrzyga spór między lotniczymi gigantami.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Andrei Dimofte/CC/Flickr)

Światowa Organizacja Handlu (WTO) przedstawi dziś wstępny w sprawie sporu Boeinga i Airbusa o państwowe subwencje. Obie strony - które wystąpiły przeciwko sobie - są pewne zwycięstwa.

I chociaż ostateczna decyzja WTO może jeszcze długi nie zapaść, wstępny raport w znacznym stopniu uprzedzi ostateczny wyrok sędziów WTO. Ponieważ jednak strony postępowania mają możliwość odwołania się, a WTO musi jeszcze rozstrzygnąć powództwo wzajemne Unii Europejskiej, postępowanie może ciągnąć się latami.

Spór rozpoczął się od skargi USA z roku 2004. Pod presją Boeing administracja waszyngtońska potępiła wtedy UE z powodu rzekomo zakazanych praktyk przyznawania subwencji koncernowi Airbus. Dokładna wysokość udzielonego wsparcia pozostaje sporna. Amerykanie utrzymują, że Airbus otrzymał ponad 15 miliardów dolarów pomocy publicznej Tym samym spór ten urósł do rangi największego konfliktu handlowego, rozpatrywanego dotychczas przed WTO.

Na zarzuty Europejczycy zareagowali wniesieniem powództwa wzajemnego, w którym zarzucają USA udzielenie Boeingowi pośredniej pomocy w formie zleceń dla sektora zbrojeniowego oraz sektora astronautyki. Na rozpatrzenie powództwa WTO ma najwyżej sześć miesięcy czasu.

Spór ma dla obu koncernów ogromne znaczenie, ponieważ europejska korporacja EADS, do której należy Airbus, ubiega się wraz ze swoim amerykańskim partnerem Northrop Grumman o zlecenie na budowę latających tankowców dla amerykańskiego lotnictwa.

Przegrane postępowanie przed WTO mogłoby dostarczyć nowych argumentów przeciwnikom Airbusa w amerykańskim kongresie. W przypadku uznania przez WTO, że subwencje na budowę innych samolotów były jednak nielegalne, europejski producent miałby także problem z wytłumaczeniem przyznania pomocy wysokości 4 mld dolarów na opracowanie nowej rodziny samolotów dalekiego zasięgu A350.

Nowy A350, bezpośredni konkurent Boeinga 787 - Dreamliner, nie jest jednak przedmiotem postępowania. Komisja UE zakłada, że finansowanie nowego Airbus nie będzie kwestionowane w arbitrażu WTO.

Tagi: wto, organizacja, handlu, boeing, airbus, decyzja, sąd, wiadomości, gospodarka
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz