Notowania

bank
18.08.2012 14:48

Banki tną wydatki na reklamę. Będzie gorzej?

Tylko w pierwszym kwartale tego roku wydatki na reklamę rosły.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Reporter Poland)

*Tylko pierwszy kwartał tego roku był naznaczony wzrostem wydatków na reklamę w porównaniu z zeszłym rokiem. W kolejnych miesiącach tendencja się odwróciła. W sumie od początku roku banki wydały na reklamę 587 milionów złotych - 11 procent mniej w pierwszych sześciu miesiącach 2011 roku. *

Wydatki najbardziej uciął bank PKO BP, który w pierwszym półroczu zeszłego roku na reklamę wydał ponad 72,5 miliona złotych, a od początku tego roku jego budżet reklamowy wynosił tylko 47,2 miliona złotych. To oznacza zmianę o niemal 35 procent na minus.

Bank Zachodni WBK obciął wydatki o niemal 8 milionów złotych. Reklamową ofensywę rozpoczął natomiast bank ING, który zwiększył swoje wydatki na promocję o 3 miliony złotych, awansując tym samym na pierwsze miejsce w rankingu banków, które na reklamę wydają najwięcej.

Wydatki reklamowe banków w pierwszym półroczu 2012 i 2011 roku
Nazwa banku Wydatki na reklamę w okresie styczeń-czerwiec 2012 r. Wydatki na reklamę w okresie styczeń-czerwiec 2011 r. ING BANK ŚLĄSKI 48 756 149 45 495 722 PKO BP 47 247 801 72 500 983 BANK ZACHODNI WBK 44 562 426 52 502 664 BANK BGŻ 37 951 614 poza pierwszą 10-tką EURO BANK 35 002 492 *poza pierwszą 10-tką ALIOR BANK 34 978 154 poza pierwszą 10-tką GETIN BANK 29 424 853 44 158 111 BANK PKO S.A. 28 338 742 poza pierwszą 10-tką BANK BHP 26 190 925 22 706 832 KASY STEFCZYKA GRUPA 26 030 380 poza pierwszą 10-tką *

Wydatki na reklamę znacznie, bo aż o ponad 100 procent, zwiększył Bank BGŻ, choć w ubiegłym roku nie było go nawet w pierwszej dziesiątce. Na 5 miejscu uplasował się Eurobank, który zwiększył wydatki o prawie 70 procent w stosunku do roku ubiegłego.

Nieźle sytuacja wygląda dla kolejnego gracza - debiutanta z pierwszej dziesiątki – Alior Banku, który zwiększył swoje wydatki do prawie 35 mln złotych, o 131 procent. Natomiast o prawie 33 procent zredukował swoje wydatki GETIN Bank, przeznaczając na działania reklamowe 29,4 mln zł i spadł z 4 (w 2011) na 7 pozycję.

Na 8 miejscu w TOP10, ze względu na fakt obecności sponsorskiej przy EURO 2012, pojawił się Bank PKO S.A. z wydatkami na poziomie 28 mln (o 44 procent więcej w stosunku do analogicznego okresu w 2011 roku). Na podobnym poziomie, czyli ponad 26 mln złotych utrzymuje wydatki Bank BPH. Stawkę zamykają Kasy Stefczyka, które w tym roku, notują prawie 40 procentowe tempo wzrostu.

W pierwszej dziesiątce banków z największymi wydatkami na reklamę na początku 2011 roku znalazły się także takie banki jak Polbank EFG, Bank Millenium, Visa, BNP Paribas Fortis i CITI Handlowy, które w tym roku w ogóle wypadły z zestawienia.

Siła reklamowa – znane twarze

Branża bankowa upodobała sobie strategię reklamową opartą na celebrytach. W tym roku aż 6 banków z TOP 10 wykorzystuje gwiazdy w swojej komunikacji. Według różnych szacunków obecność znanych twarzy w reklamach zwiększa ich efektywność od kilku nawet do kilkunastu procent.

Nawet biorąc pod uwagę wysokie wynagrodzenia celebrytów, współpraca taka jest opłacalna i pozwala na optymalizację zaangażowanych środków finansowych oraz uzyskanie dużej rozpoznawalności komunikacji.

Poszczególne brandy stawiają na sprawdzone marketingowe rozwiązania i nie ryzykują wdrażania wyraźnie innowacyjnych pomysłów. Coraz częściej jednak opracowywane i wdrażane strategie reklamowe są planowane jako działania długofalowe - uważają komentatorzy domu mediowego Equinox.

Telewizja stabilnie, traci radio i prasa

Medium, które pozyskało najwięcej środków z reklamy jest telewizja. Łącznie marketerzy ulokowali w ten kanał 416,8 mln zł, choć porównując analogiczny okres 2011 roku z rokiem 2012 widoczny jest delikatny, 4-procentowy spadek.

Jedynym medium, które odnotowało dodatnią dynamikę w pierwszych 6 miesiącach 2012 roku jest kino, w które zainwestowano 20,6 mln zł, co stanowi wzrost o 25 procent. Zaskakująco największym przegranym w analizowanym okresie jest radio, w którym reklamodawcy skrócili inwestycję, o prawie 42 procent do poziomu 47,3 mln zł.

Stratę odnotowała również prasa, zarówno codzienna (- 25 proc.), jak i magazynowa (-24 proc.) oraz reklama zewnętrzna (-10 proc.). Nie należy zapominać jednak o niebadanych wydatkach internetowych. Szacunki wskazują na rokroczny kilkunastoprocentowy wzrost nakładów na to medium.

_ _

Perspektywy dla rynku

Branża finansowa znajduje się na szóstym miejscu, pod względem wydatków w 2011 roku, wśród wszystkich branż przeznaczających największe budżety a reklamę. Wygląda na to, że banki na naszym rynku nie czują kryzysu związanego z trudną sytuacją w Grecji czy spowolnieniem gospodarczym w Europie i dalej angażują duże środki finansowe w działania marketingowe.

Obserwując jednak tendencję konsolidacyjną - w ostatnim czasie Polbank i Raiffeisen, Kredyt Bank i BZ WBK - eksperci domu mediowego Equinox przewidują, że w ciągu kolejnych 3 lat, na polskim rynku dojdzie do zmniejszenia liczby graczy i tym samym branża ograniczy swoje inwestycje reklamowe.

Czytaj więcej w Money.pl
Ma Oscara, teraz zareklamuje polski bank Po raz pierwszy w historii kampanii reklamowych banków w Polsce wystąpi zdobywczyni Oskara.
Właśnie o takim banku marzysz _ Bank załatwił mi bilet na mecz FC Barcelona - Real Madryt w kilka chwil. Siedziałem obok prezydenta Katalonii _ - wspomina Mariusz Patrowicz, znany inwestor.
Zajął się nimi urząd ds. ścigania malwersacji W czerwcu 2008 r. Barclays zgromadził 4,5 mld funtów od inwestorów z Kataru i banku Sumitomo, a w listopadzie dalsze 7,1 mld z Kataru, Abu Dhabi i swoich udziałowców.

48 756 149

Tagi: bank, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, najważniejsze, gospodarka polska, banki
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz