Notowania

fiat
10.07.2008 06:50

BMW i Fiat łączą siły

Koncerny zapowiadają na początek wspólne prace przy Mini i Alfie Romeo. Następny krok to wspólne silniki.

Podziel się
Dodaj komentarz
(EPA/PAP)

*Koncerny zapowiadają wspólne opracowywanie nowego modelu Mini i Alfy Romeo. *

BMW i Fiat podpisały już list intencyjny - będą składać swoje samochody z tych samych elementów. Na początku współpraca dotyczyć będzie marek Mini i Alfa Romeo. W przyszłości może być poszerzona również na budowę silników benzynowych oraz diesla.

_ - Wyniki rozmów dotyczących kooperacji zostaną przedstawione do końca roku. Współpraca odnosi się do możliwości wspólnego wykorzystywania komponentów i systemów _ - wyjaśnia BMW. _ - Cieszymy się bardzo ze współpracy z tak cenionym w przemyśle samochodowym parterem _ - oświadczył szef Fiata Sergio Marchionne.

Krok Fiata i BMW to reakcja na na pogarszającą się sytuację w przemyśle samochodowym. Wysokie ceny ropy grożą poważnym załamaniem popytu, a wysokie ceny surowców, przede wszystkim stali, wywołują poważną presję na producentów. Z drugiej strony rosną wymagania dotyczące ochrony środowiska i zużycia paliwa, a te wpływają na wyższe koszty prac nad nowymi modelami.

* **ZOBACZ TAKŻE:** 
* [ BMW M3 najchętniej kupują młodzi ludzie ]( http://manager.money.pl/styl/auta_luksusowe/artykul/bmw;m3;najchetniej;kupuja;mlodzi;ludzie,181,0,353205.html )
* [ Mister Perfect, dyrektor sportów motorowych w BMW ]( http://manager.money.pl/ludzie/portrety/artykul/mister;perfect;dyrektor;sportow;motorowych;w;bmw,83,0,344147.html )

Spadku zysków obawia się przede wszystkim BMW. Dzięki programowi oszczędnościowemu pod nazwą _ Number one _ niemiecki producent zamierza zaoszczędzić do 2012 roku łącznie sześć miliardów euro. Główne cięcia dotyczyć mają działów: rozwoju i zaopatrzenia.

Analitycy z branży motoryzacyjnej są zdania, że przymierze z Fiatem może przynieść znaczne oszczędności marce Mini. W 2000 roku BMW ocaliło Mini z ruin koncernu Rover i ożywiło kultową markę. Sprzedaż Mini na poziomie 237 700 sztuk jest wyraźnie wyższa od oczekiwań i miała wpływ na podniesienie spadających ostatnio wyników sprzedaży całego koncernu BMW.

W Fiacie i należącej do koncernu marce Alfa Romeo koncern BMW znalazł partnerów, którzy powracają do utraconej na długi czas potęgi. Szef Fiata, Sergio Marchionne, wyprowadził włoskiego producenta samochodów z poważnego kryzysu i od 2005 roku firma ponownie wykazuje zyski. Szczególnie najmniejszy model Fiata - Cinquecento, czyli fiat 500, a także kompaktowy _ Grande Punto _ sprzedają się lepiej niż przypuszczało wielu obserwatorów branży. Płytę podłogową _ Grande Punto _ wykorzystuje także Alfa Romeo dla swojego nowego modelu _ Mi.To _. Analitycy podkreślają, że BMW zapewnia sobie w ten sposób dostęp do sprawdzonych płyt podłogowych dla małych popularnych modeli.

Porozumienie może być początkiem szerszej kooperacji, a przede wszystkim wygraną dla marki Alfa Romeo, którą Sergio Marchionne chce wprowadzić na rynek USA. Dla BMW to również dobry moment. Dla samozwańczego prymusa w segmencie premium nadchodzą ciężkie czasy. Długie pasmo sukcesów zostało powstrzymane. Spada sprzedaż przynoszących zyski modeli serii 3 i 5 a ich następcy wejdą na rynek dopiero w przyszłym dziesięcioleciu.

Także pod względem zysków BMW znajduje się za swoimi konkurentami - Mercedesem i Audi. Mało tego: w pierwszym półroczu załamał się obrót na bardzo ważnym dla monachijskiego koncernu rynku amerykańskim a słaby dolar grozi pochłonięciem resztek zysków. W porównaniu do roku ubiegłego spadł on w pierwszym kwartale o 25 procent. Zaniepokojeni są także pracownicy: po raz pierwszy od początku lat 90. BMW jest zmuszone do przeprowadzenia zwolnień na szeroką skalę. Do końca roku koncern zamierza zlikwidować 8 tys. miejsc pracy.

* **[ Wiadomości ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )**
Tagi: fiat, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz