Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Chińskie lodówki powstają we Włoszech

Chińczykom wygodniej produkować sprzęt AGD na eksport w Europie, niż u siebie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Kadmy/Dreamstime)

Złożenie lodówki wymaga dużego nakładu pracy. W zakładach chińskiego producenta urządzeń AGD, Haier, pracownicy montują kable w wewnętrznej obudowie lodówki, wstrzykują piankę i obsługują prasy, na których tłoczone są drzwi lodówek. Jednak pracownicy nie nazywają się tu May-Ling, Lee Wong czy Zhang Yin, ale Giovanni, Giuseppe i Francesca.

Podczas gdy wielu producentów przenosi swoją produkcję do Chin, Haier podąża w drugą stronę: Chińskie przedsiębiorstwo produkuje w północno-wschodnich Włoszech, dwadzieścia kilometrów od Padwy. W biurze zakładów w Campodoro można zastać tylko dwóch Chińczyków, reszta pracowników to sami Włosi.

- _ Istotne jest by produkować w pobliżu rynku, aby móc szybciej zareagować na popyt _ mówi Rene Aubertin, szef na Europę w firmie Haier. Kto produkuje w Chinach, musi kalkulować cztery tygodnie na produkcję i kolejne cztery na transport. To zbyt długo. Należy także uwzględnić, że transport tak gabarytowych produktów jak lodówki jest bardzo drogi. Za przeniesieniem produkcji przemawiało coś jeszcze: - _ Produkcja we Włoszech jest korzystna ze względu na wzornictwo _ - mówi Aubertin.

Z obrotem rzędu ponad 18 mld dolarów Haier jest największym na świecie producentem AGD. Dla powstałego w 1984 roku przedsiębiorstwa praca z Europejczykami nie jest niczym nowym. Pierwsze lodówki Haier produkował przy współpracy z niemiecką firmą Liebherr. Z tamtego okresu pochodzi także nazwa firmy. Współpraca nie trwała jednak zbyt długo - dla Chińczyków Niemcy nie byli wystarczająco elastyczni.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/21/t83733.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/wlochy;kupia;rosyjskie;samoloty,138,0,729738.html) Włochy kupią rosyjskie samoloty
O tym, że współpracując z Chińczykami należy być elastycznym, wie także Aubertin. - _ Chińczycy reagują natychmiast: zarówno na rynek, jak i na e-mail. Jednak oczekują tego samego od wszystkich, którzy dla nich pracują _ - mówi.

Różnice dostrzega także Francesco Albrizio, dyrektor zakładów w Campodoro. - _ Chińczycy są całkowicie inni: albo jest to dla kogoś frustrujące, albo stymulujące _. Albrizio wybiera druga możliwość, nawet, gdy nie zawsze jest to łatwe. Kiedy zmalał popyt szefowie w chińskim Qingdao zaproponowali, by wszystkich zwolnić i zatrudnić ponownie miesiąc później. - _ Kiedy im wyjaśniłem, że jest to niemożliwe, mieli Włochów za szalonych. Jednak w międzyczasie nabrali do mnie zaufania i pozwalają mi działać _ - mówi Albrizio.

Do strategii firmy Haier należy także bycie możliwie blisko rynku, by dostosować wzornictwo i marketing do lokalnych upodobań. Raz jest to gigantyczna pralka dla pakistańskich dużych rodzin, raz nadzwyczaj kompaktowa zmywarka przeznaczona do japońskich mieszkań. Lodówki dla regionów pustynnych muszą mieć możliwość zasilania awaryjnego. Dla wiejskich regionów Chin powstają pralki, do których nie mogą przedostać się myszy. Jest to ważne, ponieważ urządzenia stoją tam na zewnątrz. Tymczasem w modelach na rynek europejski liczy się przede wszystkim wzornictwo.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/108/t83820.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wlochy;kolejny;zastrzyk;finansowy;dla;przemyslu,82,0,600914.html) Włochy: Kolejny zastrzyk finansowy dla przemysłu
Mimo czołowej pozycji pod względem zbytu i planowanego obrotu rzędu 20 mld euro w roku bieżącym udział firmy Haier w europejskim rynku wynosi jedynie jeden procent. W ciągu najbliższych pięciu lat przedsiębiorstwo chce zdobyć 5 procent europejskiego rynku AGD.

Mimo kryzysu Haier zdołał zwiększyć obrót w Europie o 50 procent do około 450 mln euro. Nie przynosi to jednak zysków. Według Rene Aubertina firma osiągnęła dopiero próg rentowności. W bieżącym roku włoskie zakłady w Campodoro prawie podwoiły produkcję lodówek do ponad 100 tys. sztuk. Do roku 2013 produkcja ma wzrosnąć o kolejne 100 procent.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/98/t84578.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/biedniejsi;chinczycy;na;celowniku;handlowego;giganta,235,0,727275.html) Biedniejsi Chińczycy na celowniku handlowego giganta Wal-Mart zamierza wprowadzić w Chinach nowy format sklepów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/176/t93360.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/w;chinach;koniec;ulg;podatkowych;dla;zagranicznych;firm,106,0,726890.html) W Chinach koniec ulg podatkowych dla zagranicznych firm Chiński rząd uważa, że powinny płacić tak samo jak rodzime.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/141/t122765.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/wspolny;biznes;chin;i;rosji;jest;wart;8;5;mld;dolarow,240,0,722416.html) Wspólny biznes Chin i Rosji jest wart 8,5 mld dolarów Chiński premier Wen Jiabao poinformował o 13 umowach zawartych z rosyjskimi firmami.
Tagi: inwestycje chin, ciny, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, gospodarka światowa
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz