Notowania

Coca-Cola wygrywa z Pepsi wyścig o kibiców

W tym roku koncern planuje uruchomienie kolejnych rozlewni w Chinach.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Son of Groucho/CC/FLickr)

Coca-Cola wygrywa nie tylko pojedynek o lepszą piosenkę na MŚ w Piłce Nożnej, ale wyprzedza swojego odwiecznego rywala Pepsi także pod kątem najważniejszych wskaźników.

Piłka nożna i piwo - dla wielu fanów Mistrzostw Świata jest to naturalne połączenie. Jednak amerykańscy producenci napojów nie poddają się browarom bez walki.

Od tygodni Coca-Cola próbuje przekonać do swojego napoju zwolenników piłki nożnej, zachęcając ich do tego swoją piosenką reklamową _ Wavin' Flag _ w wykonaniu somalijsko-kanadyjskiego poety i muzyka K'naan.

POSŁUCHAJ PIOSENKI WAVIN' FLAG:

Na hymn mistrzostw stawia także Pepsi: W teledysku do _ Oh Africa _ gwiazdy piłki nożnej jak Lionel Messi, Thierry Henry i Ricardo Kaka grają z afrykańskimi fanami piłki. Strategie obu koncernów są podobne nie tylko w reklamie: Coca-Cola i Pepsi koncentrują obecnie sprzedaż na rynku krajowym i inwestują na szeroką skalę w Azji.

ZOBACZ TELEDYSK OH AFRICA

W muzycznym pojedynku zwyciężyła już Coca-Cola: _ Wavin' Flag _ zdobyła listy przebojów w wielu europejskich krajach. Coca-Cola punktuje także pod względem bilansów.

Wyniki koncernu Pepsi rosły w pierwszym kwartale 2010 szybciej niż wyniki Coca-Coli. Szeroka paleta produktów i duży popyt w Azji pozwoliły na 13 proc. wzrost obrotu do 9,4 mld dolarów. Pepsi generuje połowę obrotu sprzedażą chipsów i musli. Konkurencyjna Coca-Cola, która poza swoim produktem głównym zarabia także na napojach jak Fanta, Sprite i Lift, zdołała zwiększyć swój obrót o pięć procent, do 7,5 mld dolarów.

Na tym skończyły się atuty Pepsi. W innych sektorach dominuje już Coca-Cola. Na przykład w krajach rozwijających się: Oba koncerny odnotowały tam większy wzrost niż w Ameryce Północnej, gdzie coraz mniej klientów kupuje brązową lemoniadę. Za prawdziwe Eldorado zbytu uchodzą szczególnie Chiny. Udział Pepsi w chińskim rynku szacowany jest na osiem procent, podczas gdy konkurent, którego trzy czwarte obrotu pochodzi ze sprzedaży za granicą, zdobył w Chinach ponad 15 proc. rynku.

W 2010 roku Coca-Cola planuje uruchomienie kolejnych rozlewni w Chinach. Pepsi stara się nadrobić straty inwestycjami rzędu 2,5 mld dolarów, nie jest jednak w stanie dogonić Coca-Coli.

Także nie pod względem zysków: Marża brutto Coca-Coli, która wyniosła po pierwszym kwartale 66,2 proc., jest wyższa od 52,4 procentowej marży Pepsi. W porównaniu do roku ubiegłego Coca-Cola zwiększyła swój wynik operacyjny o 17 proc., a marża operacyjna wzrosła do 29 procent. Tymczasem wynik operacyjny Pepsi zmalał o 47 proc. do 840 mln dolarów, a marża operacyjna spadła do dziewięciu procent.

Przyczyniły się do tego także jednorazowe koszty akwizycji północnoamerykańskich rozlewni Pepsi Bottling i Pepsi Americas. Jednak także w 2009 r. marża operacyjna Pepsi wyniosła tylko 18,6, proc. w porównaniu do 26,6 proc. Coca-Coli.

Pepsi zamierza zwiększyć swoją rentowność dzięki przejęciom. Od 2012 roku dystrybucja na rynku krajowym będzie prowadzona w 80 proc. przez Pepsi. Ma to przynieść roczne oszczędności rzędu 400 mln dolarów. Nie wystarczy to jednak do wyprzedzenia Coca-Coli, która obrała podobną strategię przejmując część rozlewni Coca-Cola Enterprises (CCE).

Ślady pozostawiają także same przejęcia. Zadłużenie finansowe netto Pepsi wyniosło w marcu 17,7 mld dolarów. Stopień zadłużenia w stosunku do kapitału własnego wzrósł od końca ubiegłego roku z 21,4 do 81 procent. Wskaźnik zadłużenia Coca-Coli wyniósł 11,3 procent.

Wraz z północnoamerykańskim sektorem CCE Coca-Cola przejmuje wprawdzie długi w wysokości 8,9 mld dolarów, ale nawet po ich dodaniu wskaźnik zadłużenia będzie i tak mniejszy od wskaźnika zadłużenia Pepsi. W przypadku Pepsi wartość firmy wzrosła do ponad 60 procent kapitału własnego.

Pod kątem najważniejszych wskaźników Coca-Cola wygrywa z Pepsi. Drugie miejsce w światowym pojedynku gigantów nie jest jednak takie złe.

* [ O Coca-Coli Amerykanie plotkują najchętniej ]( http://manager.money.pl/news/artykul/o;coca-coli;amerykanie;plotkuja;najchetniej,20,0,380436.html )
* [ Napoje: Coca-Cola liderem, giełdowa Kofola w peletonie ]( http://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/napoje;coca-cola;liderem;gieldowa;kofola;w;peletonie,155,0,453275.html )
* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )
Tagi: coca-cola, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz