Notowania

akcje
05.03.2013 12:44

Czy uda się wskrzesić Panią Walewską?

Podziel się
Dodaj komentarz
(pixdeluxe/iStockphoto)

Nabycie przez Neumannbrown pięciu procent akcji kosmetycznej spółki Miraculum spotkało się ze zdziwieniem na rynku. Czy piękny książę znajdzie swoją królewnę w krakowskiej żabie? Czy połączenie młodego zespołu twórców napoju izotonicznego Oshee wskrzesi dawno już zakurzone marki jak _ Pani Walewska _, _ Brutal _ i _ Wars _? Bez wiary w sukces inwestorzy zapewne nie podjęliby takiej decyzji. Przekonanie o powodzeniu potwierdza fakt, że nabycie akcji Miraculum jest tylko pierwszym krokiem do dalszego zaangażowania kapitałowego w firmę.

Rachunek wydaje się być prosty: z jednej strony młody, dynamiczny zespół, który udowodnił, że w branży FMCG potrafi tworzyć i plasować na rynku nowe marki, w dodatku w segmencie gdzie obecna jest globalna konkurencja z dużym portfelem i silnym brandem. Z drugiej strony Miraculum - spółka od lat borykającą się z problemami finansowymi, słabą sprzedażą i utratą rynku. Zdaje się, że zaklęta księżniczka potrzebuje właśnie tego – wykorzystania potencjału posiadanych przez nią (a może i nowych?) marek, by walczyć o klientów z międzynarodowymi i polskimi producentami kosmetyków.

Duża konkurencja może zagrozić

Pytanie tylko czy taki scenariusz może się zakończyć happy endem? Już na pierwszy rzut oka widać trzy potencjalne zagrożenia. Po pierwsze dostęp do kanałów dystrybucji. Sieci handlowe, perfumeryjne i drogerie mają ograniczoną pojemność półki, zajętą przez liczną konkurencję. Czym przekona ich Miraculum, by właśnie ich produkty na nią weszły? Po drugie budowa marki w branży kosmetycznej ponosi znaczące nakłady na reklamę produktów. Czym Miraculum chce wyróżnić się na tle konkurencji? Czy wystarczy jej na to środków? Po trzecie jeśli produkt nie będzie wystarczająco dobry, nawet przy silnej kampanii reklamowej, budowa marki nie zakończy się sukcesem. Patrząc na historyczne wyniki Miraculum, nakłady na rozwój nowych produktów w ostatnich latach były raczej minimalne.

Połączenie jakości z korzystną ceną

Jak mimo tych ryzyk osiągnąć sukces? Zdaje się, że odpowiedzi na to pytanie można poszukać u równolatka marek Miraculum - dobrze nam wszystkim znanego _ Ludwika _, który mimo napływu silnej konkurencji zagranicznej na początku lat 90 ubiegłego wieku, pozostaje najchętniej kupowanym płynem do naczyń w Polsce. Grupie Inco udało się utrzymać pozycję lidera nie tylko z powodu silnego przywiązania do tradycji naszych rodaków. Produkt obronił się sam dzięki połączeniu wysokiej jakości z korzystną ceną. W tym momencie pojawia się jedno _ ale _ – Grupa Inco sporo inwestowała w ostatnich latach w rozwój produktów, czego skutkiem jest rozbudowanie oferty do całej rodziny środków czyszczących. I to właśnie będzie głównym wyzwaniem dla Miraculum. Krakowska spółka musi się bowiem skupić na dopasowaniu swojej oferty do potrzeb rynku.

Czy Brutal podbije świat?

Kolejnym wyzwaniem i zarazem szansą dla _ Pani Walewskiej _, _ Brutala _ i _ Warsa _ jest ekspansja na rynki zagraniczne. Brzmi nierealnie? Proponuję znowu przyjrzeć się strategii stosowanej przez Grupę Inco. Jej produkty trafiają na rynki państw Europy Środkowo-Wschodniej, krajów byłego Związku Radzieckiego oraz na Bliski Wschód. Słuszność takich założeń potwierdza fakt, że w 2012 r. eksport wzrósł aż o 44 proc!
Podsumowując, scenariuszy jest wiele, a finalne powodzenie relaunchu marek Miraculum zależy także od wybranych do współpracy partnerów, którzy będą niezbędni choćby w zakresie opracowania składu nowych kosmetyków, dopracowania ich opakowania, czy zbudowanie odpowiedniej strategii marketingowej i PR.
Przy ograniczonych środkach finansowych spółki i bardzo konkurencyjnym rynku wyzwania brzmią poważnie, ale pozostaje mieć nadzieję, że hasło reklamowe Oshee: _ Ożyj i zwyciężaj _, ponownie okaże się właściwym zaklęciem.

Jacek Byrt, partner Azimutus Sp. z o. o.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Gigantyczna transakcja. Wykup za 24 miliardy Amerykańska firma Dell Inc. zostanie w całości wykupiona przez swego założyciela Michaela Della w ramach transakcji opiewającej na 24,4 mld dolarów.
Kryzys trwa, a Polacy kupują drogie auta Liderem w sprzedaży aut premium jest BMW, przed Mercedesem i Audi.
Symbolizm fonetyczny. Jak nazwać produkt, żeby się dobrze kojarzył? Brzmienie nazwy może w poważnym stopniu wpływać na postrzeganie jej znaczenia.
Tagi: akcje, business news, strategie firm, manager, strategie, z rynku
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz