Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Daimler rozstał się ostatecznie z Chryslerem

0
Podziel się:

Rozstanie będzie go jednak kosztowało 700 mln dolarów.

Daimler rozstał się ostatecznie z Chryslerem
(PAP/EPA)

Po ciągnących się miesiącami negocjacjach z właścicielem większościowym Chryslera, spółką finansową Cerberus, Daimler przekazał swoje pozostałe 19,9 procent udziałów. Stuttgardzki koncern będzie jednak musiał jeszcze dopłacić do transakcji.

Niemiecki producent oddał już wszystkie swoje udziały w Chryslerze, jednak ostateczne rozstanie będzie dla Daimlera kosztowne. Koncern rezygnuje ze spłaty udzielonych Chryslerowi pożyczek.

Ponadto w ciągu najbliższych dwóch lat Daimler będzie płacił co roku 200 mln dolarów na wypłaty świadczeń emerytalnych dla pracowników zjednoczonych kiedyś koncernów. Daimlera twierdzi, że rozstanie z Chryslerem będzie kosztowało go około 700 mln dolarów w drugim kwartale.

Porozumienie to może być drogą do ratunku Chryslera. Cerberus i Chrysler negocjują obecnie z rządem USA, związkami zawodowymi i wierzycielami plan ratunkowy dla koncernu. Czas nagli, ponieważ z powodu kryzysu na amerykańskim rynku samochodowym Chrysler zaczyna tracić powoli płynność. Pod koniec marca amerykański rząd dał Chryslerowi 30 dni na opracowanie planu restrukturyzacji i zawiązanie sojuszu z włoskim koncernem Fiat.

W 2007 roku Daimler rozstał się po dziewięciu latach z przynoszącym chronicznie straty amerykańskim producentem samochodów sprzedając 80,1 procent udziałów w Chryslerze spółce finansowej Cerberus. Przejęcie kosztowało Cerberus kilka miliardów dolarów, które spółka zainwestowała w Chryslera. Daimler otrzymał niewielkie wyrównanie w gotówce.

Chrysler utrzymuje się przy życiu dzięki finansowej pomocy państwa w wysokości czterech miliardów dolarów. W niedzielę koncernowi udało się pokonać kolejną przeszkodę stojącą na drodze do ratunku. Potężny amerykański związek zawodowy UAW zgodził się na tymczasowe porozumienie z Chryslerem, włoskim Fiatem i amerykańskim rządem. Zgodę na redukcję kosztów dał także kanadyjski związek zawodowy CAW. Aby zapobiec upadłości koncernu wierzyciele muszą jeszcze zrezygnować z części swoich roszczeń i przypieczętować sojusz Chryslera z Fiatem.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)