Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Deutsche Bahn przed historycznym przejęciem

0
Podziel się

DB rozważa kupno brytyjskiej firmy za 2,7 mld euro.

Deutsche Bahn przed historycznym przejęciem
(Matthew Black/CC/Flickr)
bErxLCUR

Deutsche Bahn chce przejąć brytyjską spółkę Arriva, działającą zajmującej się transportem publicznym. Oferta Kolei Niemieckich to 2,7 mld euro. Byłoby to najdroższe przejęcie w historii DB. Niemiecki przewoźnik zamierza w ten sposób wzmocnić swoją pozycję na europejskim rynku przewozów pasażerskich.

W 2008 roku obrót brytyjskiego koncernu, który zatrudnia łącznie 44 tys. pracowników, wyniósł 3,35 mld euro. Arriva działa przede wszystkim na uważanym za szczególnie atrakcyjny liberalnym rynku brytyjskim.

Termin składania ofert upływa w czwartek. Kwota, za jaką zostanie przejęta Arriva, uwzględnia także zadłużenie Brytyjczyków w wysokości prawie miliarda euro. Pieniądze mają pochodzić z pożyczek na rynku kapitałowym.

bErxLCUT

Działalność koncernu Arriva koncentruje się na rynku przewozów pasażerskich i obejmuje transport autobusowy i kolejowy w dwunastu krajach Europy. Arriva to jedno z niewielu dużych przedsiębiorstw komunikacyjnych, które nie jest kontrolowane przez państwo. Za każdą akcję brytyjskiego koncernu Deutsche Bahn chce zapłacić 775 pensów. Notowane na londyńskiej giełdzie akcje Arriva podrożały o trzy procent.

W przypadku przejęcia jest niemal pewne, że zgodnie z prawem kartelowym koncern Arriva musiałby się pozbyć swoich niemieckich spółek-córek: Od 2004 roku Arriva konkuruje z Deutsche Bahn w przewozach podmiejskich.

Rozmowy z Arriva prowadziła także Keolis, spółka-córka francuskich kolei SNCF. Deutsche Bahn spodziewa się kontroferty Francuzów: W przypadku przebicia oferty przez inne przedsiębiorstwo komitet prezydialny rady nadzorczej DB zostanie upoważniony do złożenia nowej oferty.

Jeżeli gremium wyrazi zgodę na przejęcie, plany redukcji zadłużenia trzeba będzie odłożyć na dalszą przyszłość. Z powodu ostatnich przejęć DB jest zadłużona na 15 mld euro. Po niedawnych problemach z systemem szybkich kolei miejskich i pociągami ICE politycy domagają się, by DB skoncentrowała się na działalności w Niemczech.

bErxLCUZ

ZOBACZ REPORTAŻ O DEUTSCHE BAHN (NIEM.):

ZOBACZ TAKŻE:

Deutsche Bahn przed najdroższym przejęciem w swojej historii
bErxLCVa

Świadczący usługi transportowe brytyjski koncern Arriva potwierdził, że DB rozważa przejęcie spółki za 2,7 mld euro.

Deutsche Bahn chce przejąć brytyjską spółkę Arriva, działającą w sektorze transportu publicznego. Oferta Kolei Niemieckich to 2,7 mld euro. Byłoby to najdroższe przejęcie w historii DB. Niemiecki przewoźnik chce w ten sposób wzmocnić swoją pozycję na europejskim rynku przewozów pasażerskich.

W 2008 roku obrót brytyjskiego koncernu, który zatrudnia łącznie 44 tys. pracowników, wyniósł 3,35 mld euro. Arriva działa przede wszystkim na uważanym za szczególnie atrakcyjny liberalnym rynku brytyjskim.

Termin składania ofert upływa w czwartek. Kwota, za jaką zostanie przejęta Arriva, uwzględnia także zadłużenie Brytyjczyków w wysokości prawie miliarda euro. Pieniądze mają pochodzić z pożyczek na rynku kapitałowym. Działalność koncernu Arriva koncentruje się na rynku przewozów pasażerskich i obejmuje transport autobusowy i kolejowy w dwunastu krajach Europy. Arriva to jedno z niewielu dużych przedsiębiorstw komunikacyjnych, które nie jest kontrolowane przez państwo. Za każdą akcję brytyjskiego koncernu Deutsche Bahn chce zapłacić 775 pensów. Notowane na londyńskiej giełdzie akcje Arriva podrożały o trzy procent.

bErxLCVb

W przypadku przejęcia jest niemal pewne, że zgodnie z prawem kartelowym koncern Arriva musiałby się pozbyć swoich niemieckich spółek-córek: Od 2004 roku Arriva konkuruje z Deutsche Bahn w przewozach podmiejskich.

Rozmowy z Arriva prowadziła także Keolis, spółka-córka francuskich kolei SNCF. Deutsche Bahn spodziewa się kontroferty Francuzów: W przypadku przebicia oferty przez inne przedsiębiorstwo komitet prezydialny rady nadzorczej DB zostanie upoważniony do złożenia nowej oferty.

Jeżeli gremium wyrazi zgodę na przejęcie, plany redukcji zadłużenia trzeba będzie odłożyć na dalszą przyszłość. Z powodu ostatnich przejęć DB jest zadłużona na 15 mld euro. Po niedawnych problemach z systemem szybkich kolei miejskich i pociągami ICE politycy domagają się, by DB skoncentrowała się na działalności w Niemczech.

bErxLCVu
KOMENTARZE
(0)