Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
boeing 787 dreamliner
17.01.2013 20:46

Dreamlinery na całym świecie uziemione po serii awarii

- Nasze maszyny są sprawne, ale i tak trafią na przegląd - zapowiada wiceprezes LOT.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Radek Pietruszka)

*Należące do LOT-u dreamlinery są sprawne i bezpieczne, ale trafią na przegląd techniczny - poinformował wiceprezes LOT Tomasz Balcerzak (na zdj.). Firma liczy straty w związku z _ uziemieniem _ dwóch maszyn i rozważa wystąpienie do Boeinga o odszkodowanie. *

*Aktualizacja godz. 21.15 *

_ - Kilka godzin temu podjęliśmy decyzję o tymczasowym wstrzymaniu lotów Boeingów 787 Dreamliner. Decyzja była podyktowana rekomendacjami amerykańskiej federacji lotniczej (FAA) oraz producenta firmy Boeing, dotyczącymi wykonania obligatoryjnych przeglądów technicznych w związku z ostatnimi wydarzeniami m.in. w Japonii _ - powiedział dziś na konferencji prasowej Balcerzak, który odpowiada w spółce za sprawy techniczno-operacyjne.

Podkreślił, że to, iż Boeing 787, który w środę poleciał do Chicago i został tam _ uziemiony _ jest sprawny i bezpieczny, potwierdziła inspekcja Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadzona tuż przed odlotem samolotu z Warszawy. Dodał, że inspekcja nie wykazała żadnych niezgodności. Jednak dbając o bezpieczeństwo pasażerów _ postanowiliśmy wykonać dodatkowe przeglądy i stąd nasza decyzja o tymczasowym wstrzymaniu lotów na B787 _ - powiedział. Drugi samolot B787 jest w Warszawie i o miejscu jego przeglądu zdecydują dalsze ustalenia.

Wiceprezes LOT zapewnił, że wszystkie zaplanowane rejsy dalekodystansowe - za wyjątkiem czwartkowego lotu do Pekinu - będą wykonywane zgodnie z rozkładem na dotychczas eksploatowanych czterech samolotach Boeing 767. Podkreślił, że LOT ma operacyjne zabezpieczenie rejsów tymi samolotami do końca marca. _ Myślę, że do tego czasu problemy z dreamlinerami zostaną rozwiązane _ - dodał.

Przeprosił pasażerów za utrudnienia. Zapewnił też, że w przypadku odwołanych rejsów, niezależnych od przewoźnika, spółka postąpi zgodnie z unijnymi przepisami. _ - Na pewno będziemy dbać o naszych pasażerów - jak będzie potrzeba zapewnimy im hotele i posiłki. Jeśli chodzi o odszkodowania, to z tego powodu, że jest to przyczyna niezależna, to nie będziemy partycypować w kosztach odszkodowania _ - powiedział Balcerzak. Dodał, że pasażerom z Chicago, którzy mieli wracać w środę rejsem powrotnym dreamlinerem, LOT będzie starał się znaleźć bilet na inny lot polskim przewoźnikiem lub inną linią lotniczą.

Na razie nie wiadomo, jakie konkretnie badania przejdą maszyny 787. _ Władze federalne i europejskie odpowiedzialne za bezpieczeństwo lotnicze wydały dyrektywę, która mówi ogólnie o wstrzymaniu lotów na 787 i o obowiązku wykonania przeglądów w systemach wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo lotu. Dyrektywa ta mówi również, że w krótkim czasie zostanie opracowany szczegółowy harmonogram i zakres tych czynności _ - powiedział.

_ Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/58/m252730.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dreamliner;wyladowal;w;warszawie,62,0,1197374.html) *Dreamliner wylądował, ale LOT-u nie uratuje * _ Dreamlinery to za mało, żeby taka mała linia jak LOT, mogła przetrwać _. - W związku z tymczasowym wyłączeniem floty Boeing 787, jak i pośrednimi kosztami, których przyczyna leży po stronie producenta, i które są przez nas obecnie odnotowywane, po zebraniu wszystkich danych będziemy reklamować je u producenta _ - powiedział Balcerzak. Zaznaczył, że koszty przeglądów technicznych obu maszyn _ są po stronie producenta _.

Z kolei rzecznik LOT-u Marek Kłuciński powiedział, że PLL LOT rozważają wystąpienie do producenta dreamlinerów, czyli firmy Boeing, z wnioskiem o odszkodowanie za straty poniesione z powodu _ uziemienia _ dwóch maszyn. _ Analizujemy naszą umowę z Boeingiem w zakresie możliwości ubiegania się o odszkodowanie. Jednocześnie wszystkie elementy nieregularności, które generują koszty, skrupulatnie odnotowujemy i w określonym czasie będziemy występować z reklamacją do Boeinga w zakresie odszkodowania _ - wyjaśnił Balcerzak.

Przypomniał, że zgodnie z harmonogramem LOT do końca marca ma mieć pięć samolotów B787. Do tej pory firma dostała dwa dreamlinery. Odbiór trzeciej maszyny - jak zaznaczył wiceprezes - będzie uwarunkowany likwidacją wszystkich usterek, które do tej pory miały miejsce.

Dziś o godz. 18 odbyła się telekonferencja PLL LOT z przedstawicielami firmy Boeing.

Balcerzak po telekonferencji powiedział w TVN24, że Boeing podał, iż opracowanych jest kilka scenariuszy dotyczących programu naprawczego związanego z wykrytymi problemami technicznymi maszyn. Jak stwierdził, w piątek scenariusze zostaną zaprezentowane Federalnemu Urzędowi ds. Lotnictwa (FAA).

Dodał, że Boeing na razie nie podał żadnych dat odnośnie tego, kiedy samoloty mogą znowu zacząć latać.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wstrzymała tymczasowo wszystkie rejsy samolotów typu Boeing 787 Dreamliner, w których ostatnio wykryto serie awarii - poinformował w czwartek rzecznik agencji. Wcześniej podobną decyzję podjął amerykański Federalny Urząd ds. Lotnictwa (FAA). Jej podstawą były problemy z akumulatorami samolotu, które w środę zmusiły maszynę linii All Nippon Airways do awaryjnego lądowania w Japonii po pojawieniu się na pokładzie dymu. EASA popiera w ten sposób decyzję amerykańskich władz, by przeprowadzić dodatkową kontrolę bezpieczeństwa maszyn. Zakaz będzie obowiązywał dopóki nie zostaną rozwiązane problemy z akumulatorami.

Decyzja ta dotyczy wszystkich europejskich przewoźników korzystających z dreamlinerów. Jak na razie w Europie tylko Polskie Linie Lotnicze LOT mają takie maszyny.

LOT zmuszony był odwołać rejs powrotny swojego Boeinga 787 z USA. Odbywająca swój pierwszy transatlantycki lot maszyna przyleciała w środę wieczorem czasu lokalnego z Warszawy do Chicago. Na polecenie władz amerykańskich samolot został uziemiony.

Na świecie też nie latają

Dotychczasowe awarie Dreamlinerów na świecie obejmowały pęknięte okno w kokpicie, wadliwe akumulatory, przecieki paliwa i problemy z hamulcami. Z maszyn korzystają: Air India - 6 maszyn; japońskie All Nippon Airways (ANA) - 17 i Japan Airlines - 7; Ethiopian Airlines - 4; chilijskie LAN Airlines - 3; polski LOT - 2; Qatar Airways - 5; amerykańskie United Airlines - 6.

Dreamlinery uziemiła Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA, amerykański Federalny Urząd ds. Lotnictwa FAA oraz Japonia, Indie, Chile i Etiopia. Tymi decyzjami nie są zaskoczeni obserwatorzy przemysłu lotniczego. Jednak wraz z ostatnim nasileniem się problemów z usterkami głosy ekspertów, którzy określali je jako kłopoty, jakich można się zawsze spodziewać przy wprowadzaniu do użytku nowego typu maszyn, zaczynają być odbierane jako pustosłowie.

Bo skoro sugeruje się, że każda z sytuacji jedynie ujawniła łatwe do naprawienia błędy, rodzi to pytanie, dlaczego błędów tych nie wykryto i nie naprawiono przed wprowadzeniem Dreamlinerów do użytku w październiku 2011 roku. Podkreśla się, że przede wszystkim przekazanie takiej maszyny liniom ANA było odwlekane o trzy lata. Jak pisze BBC, można by się było spodziewać, że to dość czasu, by inżynierowie i inspektorzy bezpieczeństwa zapewnili bezpieczne działanie samolotu.

Na całym świecie trwają dochodzenia w sprawie usterek. Boeing podaje, że współpracuje z władzami.

Pierwsze uziemiły Dreamlinery władze japońskie. Zwłaszcza japońskie linie lotnicze mają szczególną świadomość, jaką szkodę ich reputacji przynoszą takie incydenty techniczne. Jasno wyrazili to wiceszef ANA, Osamu Shinobe i dyrektor Hiroyuki Ito, zginając się w pół w głębokich ukłonach, przepraszając pasażerów za kłopoty.

W obronie producenta wystąpił jeden z klientów Boeinga, szef norweskich linii Norwegian Air Shuttle, Bjorn Kjos, wtórując poglądowi, że ostatnie usterki i uziemienia to jedynie _ problemy z ząbkowaniem _ typowe dla wprowadzania maszyn nowego typu do użytku. Ale Norwegowie dopiero czekają na Dreamlinera.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/246/m75766.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/dreamliner;to;porazka;boeinga;klienci;maja;dosc,227,0,724451.html) *Dreamliner to porażka Boeinga? Klienci mają dość * Szef Qatar Airways skrytykował koncern z USA za opóźnienie. Szef katarskich linii Qatar Airways, Akbar Al Baker, mówi, że Boeing musi właścicielom Dreamlinerów zapłacić odszkodowanie. Baker od dawna kwestionuje _ problemy z ząbkowaniem _ i mówi, że opóźnienia dostaw ze strony Boeinga, a teraz usterki, utrudniają przewoźnikom planowanie i szybki rozwój własnego potencjału.

Zdaniem BBC wydaje się nieuniknione, że całe armie prawników szykują się już do rozmów z Boeingiem w imieniu przewoźników. Ale nie to przysparza teraz Boeingowi największego bólu głowy.

Dużym zmartwieniem dla producenta jest wpływ ostatnich incydentów na portfel zamówień, w którym zapisano produkcję i dostawy około 800 Dreamlinerów w ciągu dekady.

Najgorszy scenariusz to taki, w którym przewoźnicy zaczną wycofywać się z zamówień. Wziąwszy jednak pod uwagę, że obecnie nikt jeszcze nie produkuje podobnego samolotu, jest to mało prawdopodobne. Nie ma też gwarancji, że konkurencyjna maszyna A350 produkcji Airbusa zostanie wprowadzona do użytku i będzie działać bez zarzutu.

Inny scenariusz zakłada, że regulatorzy odkryją poważne problemy, których usunięcie będzie wymagało czasu i opóźni dostawy następnych maszyn. To pociągnąć może za sobą domaganie się przez kontrahentów odszkodowań lub upustów na dużą skalę. Popsułoby to relacje Boeinga z odbiorcami w czasie, kiedy dużo mówi się o powstaniu nowej konkurencji w Rosji i Chinach, zagrażając realizacji celu, jaki wyznaczyła sobie firma - produkcji 1100 Dreamlinerów w ciągu przyszłej dekady.

Najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich - producentów samolotów, linii lotniczych i pasażerów byłoby - pisze BBC - szybkie zidentyfikowanie i naprawienie usterek w ciągu najbliższych miesięcy. A najważniejsze ze wszystkiego jest bezpieczeństwo pasażerów.

Czytaj więcej w Money.pl
Oni też skontrolują Dreamlinery. Z powodu... Wcześniej japońskie linie ANA i JAL powiadomiły o wstrzymaniu lotów tych maszyn po kolejnym incydencie.
Dreamlinery nie polecą. Kolejne loty wstrzymane Tym razem jedna z maszyn lądowała awaryjnie po tym, jak w kabinie pilotów pojawił się dym.
7500 osób utknęło na lotnisku. Co z awarią? Kilkuset pasażerów nocowało w hali odlotów czekając na wznowienie ruchu. Odwołano 187 połączeń.
Tagi: boeing 787 dreamliner, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, najważniejsze
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz